Lars Abild

Artikler
  • Anmeldelse
    19. marts 2012

    Udenomssnak eller tavshed

    Kurt Jacobsen viser i sin nye bog om asbestskandalen på Dansk Eternit-Fabrik, at skandalen fortsat kræver mange dødsofre
    Kurt Jacobsen viser i sin nye bog om asbestskandalen på Dansk Eternit-Fabrik, at skandalen fortsat kræver mange dødsofre
  • Baggrund
    21. april 2010

    DSB vil have lov til at satse på udlandet

    SF og S vil gøre det nemmere for DSB at byde på togkontrakter i Europa. Men det er dyrt og risikabelt at byde sig til. Fortrolige dokumenter viser, at DSB allerede har brugt mere end en kvart milliard kr. alene på at lave tilbud. Enhedslisten er meget kritisk over for ideen
  • Nyhed
    24. marts 2010

    DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

    En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren
    Mens DSB profilerer sig på, at IC4-projektet for alvor er i fremdrift, er sikkerhedschefen ikke længere ombord.
  • Nyhed
    31. august 2009

    Uventet regning til København på over 800 millioner

    For to år siden kunne en metroregning i Københavns Kommunes kasse på en lille milliard leve sit eget liv, lovede kommunens topledelse. Nu er der slået fuld kraft bak. Der er tidligere tegnet et skønmaleri, siger en ekspert i finansiering
    Københavns metro kan blive dyrere for hovedstaden. Det afgørende regnestykke er brast, og københavnerne har i sommer været i kommunekassen og fundet hele 858 millioner til det økonomisk hårdt prøvede offentlige selskab By&Havn, hvor metrogælden bor.
  • Nyhed
    17. august 2009

    Hidtil ringeste service til togpassagerer på Kystbanen

    Passagererne på den udliciterede togstrækning på Kystbanen har aldrig fået et så dårligt produkt som nu, viser Trafikstyrelsens seneste opgørelse. Pendlerne raser. Den nye private togoperatør betaler rekordstore store bøder
    Passagererne på den udliciterede togstrækning på Kystbanen har aldrig fået et så dårligt produkt som nu, viser Trafikstyrelsens seneste opgørelse. Pendlerne raser. Den nye private togoperatør betaler rekordstore store bøder
  • Nyhed
    7. august 2009

    Mere metro nu - men hvem betaler milliardregningen

    På regning: Økonomien i metroprojekterne er som optimistiske joller i elementers rasen. Hidtil er det med broerne gået godt at indkapsle de store investeringer i selskaber og lade brugerne betale de store milliardlån på sigt
  • Baggrund
    31. juli 2009

    Københavns gældstyngede selskab ramt af momsregler

    Den tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen er til hyppige møder med fokus på den store milliardgæld, som især københavnerne hæfter for, og som han står i spidsen for, skriver transportministeren i et nyt svar til Folketinget
  • Nyhed
    30. juli 2009

    Københavnere kommer til at skylde 20 mia. kroner

    Da transportministeren for et par år siden afviklede det stærkt forgældede Ørestadsselskab, blev den tocifrede milliardgæld parkeret i et andet offentligt selskab, By&Havn
    Den administrerende direktør for By&Havn, Jens Kramer Mikkelsen, i Nordhavnen, hvor der skal gøres klar til grundsalg, så der er penge til at investere  i opførelsen af 6.000 nye parkeringspladser i Ørestaden. En aktindsigt viser, at gælden i By&Havn i de kommende år vil vokse til 20 milliarder kroner.
  • Baggrund
    20. juli 2009

    Busbilletten til 500 millioner vil ikke dø

    Manglende kompetence hos politisk valgte bestyrelsesmedlemmer i det hedengange busselskab Combus er en vigtig årsag til, at transportministeren netop har fået en meget ubehagelig gave af EU-kommissionen

Sider

  1. Nyhed
    24. marts 2010

    DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

    En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren
    Mens DSB profilerer sig på, at IC4-projektet for alvor er i fremdrift, er sikkerhedschefen ikke længere ombord.
  2. Nyhed
    7. august 2009

    Mere metro nu - men hvem betaler milliardregningen

    På regning: Økonomien i metroprojekterne er som optimistiske joller i elementers rasen. Hidtil er det med broerne gået godt at indkapsle de store investeringer i selskaber og lade brugerne betale de store milliardlån på sigt
  3. Baggrund
    20. maj 2009

    DSB og AnsaldoBreda indgår forlig i IC4-skandalen

    Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
    Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
  4. Nyhed
    21. april 2009

    Mærsk og den globale krig mod terror

    Et knips med fingrene er nok. Gigantrederiet Mærsk er på få timer parat til at rykke ud overalt på kloden, når verdens største militærmagt kalder
    Kaptajn Richard Phillips taler ved en pressekonference i Burlington Lufthavn efter at have tilbragt fem dage i somaliske piraters varetægt, indtil amerikanske frømænd dræbte tre af piraterne og reddede kaptajnens liv.
  5. Nyhed
    6. maj 2009

    'Gode tog til alle', siger DSB - men hvornår?

    IC4-skandalen rammer nu passagererne med fuld styrke. Men det kan blive værre. 15 års ansvarsforflygtigelse og undskyldninger vil give svære problemer for jernbanen mange år endnu
    Et par tidligere direktører i jernbanesektoren siger, at passagererne nu er i den værst tænkelige situation. Få IC4-tog kører alene sporadisk rundt. Nytteværdien er lille. Nu kan ét sammenkobles, men så er der alle de andre, der med DSB-s ord er ramt af sygdommen -fejl-.
  6. Nyhed
    23. maj 2009

    Staten går glip af milliarder i Danske Bank

    Landets største bank var på knæ. Det tocifrede milliardbeløb var uvurderlig medicin til at lindre smerten. Men som den indtil videre glade betaler har staten dog dag for dag fået mindre ud af aftalen
    Søndag den 18. januar præsenterede erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen indholdet i Bankpakke II for pressen. Under forhandlingerne om bankpakken fraskrev staten sig retten til at konvertere lånene til bankerne til aktiekapital.
  7. Nyhed
    24. februar 2009

    Togudskiftning tæt på at køre helt af sporet

    DSB er på nippet til at opgive at få lidt mere end 80 i årevis forsinkede IC4-togsæt til at køre i Danmark. For ti år siden var det næsten det dobbelte antal, DSB lovede togpassagererne til en revolution af jernbanen. Nu er der desværre ikke rigtig nogen andre at købe, lyder det slukøret fra DSB's direktør
    De danske togpassagerer kommer sandsynligvis til at kigge langt efter 83 nye IC4-togsæt. I weekenden erkendte direktøren for DSB, Søren Eriksen, at IC4-togsættene, der blev bestilt hos AnsaldoBreda i Italien i år 2000, fortsat lider af alt for mange børnesygdomme til at kunne blive godkendt.
  8. Nyhed
    7. marts 2009

    Eks-ledelsen i Roskilde Bank under alvorlig anklage

    Stærkt tvivlsomme aktiehandler til 250 millioner kroner i Roskilde Bank-aktier får nu et ordentlig skud for boven. En professor mener, at der kan være tale om meget kritisabel adfærd fra bankens ledelse. Han kalder det 'forkasteligt'
    Roskilde Banks aktionærer mistede alt, hvad de under slet skjulte trusler var blevet opfordret til at købe af aktier i banken. Her står de mismodige i kø for at blive registreret til den sidste generalforsamling den 1. september. 32.000 aktionærer havde banken i alt, og hele tre haller måtte tages i brug i Roskilde, da tusindvis af aktionærer ville deltage i den ekstraordinære generalforsamling.