Lars Abild

  • Anmeldelse
    19. marts 2012

    Udenomssnak eller tavshed

    Kurt Jacobsen viser i sin nye bog om asbestskandalen på Dansk Eternit-Fabrik, at skandalen fortsat kræver mange dødsofre
    Kurt Jacobsen viser i sin nye bog om asbestskandalen på Dansk Eternit-Fabrik, at skandalen fortsat kræver mange dødsofre
  • Baggrund
    21. april 2010

    DSB vil have lov til at satse på udlandet

    SF og S vil gøre det nemmere for DSB at byde på togkontrakter i Europa. Men det er dyrt og risikabelt at byde sig til. Fortrolige dokumenter viser, at DSB allerede har brugt mere end en kvart milliard kr. alene på at lave tilbud. Enhedslisten er meget kritisk over for ideen
  • Nyhed
    24. marts 2010

    DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

    En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren
    Mens DSB profilerer sig på, at IC4-projektet for alvor er i fremdrift, er sikkerhedschefen ikke længere ombord.
  • Nyhed
    31. august 2009

    Uventet regning til København på over 800 millioner

    For to år siden kunne en metroregning i Københavns Kommunes kasse på en lille milliard leve sit eget liv, lovede kommunens topledelse. Nu er der slået fuld kraft bak. Der er tidligere tegnet et skønmaleri, siger en ekspert i finansiering
    Københavns metro kan blive dyrere for hovedstaden. Det afgørende regnestykke er brast, og københavnerne har i sommer været i kommunekassen og fundet hele 858 millioner til det økonomisk hårdt prøvede offentlige selskab By&Havn, hvor metrogælden bor.
  • Nyhed
    17. august 2009

    Hidtil ringeste service til togpassagerer på Kystbanen

    Passagererne på den udliciterede togstrækning på Kystbanen har aldrig fået et så dårligt produkt som nu, viser Trafikstyrelsens seneste opgørelse. Pendlerne raser. Den nye private togoperatør betaler rekordstore store bøder
    Passagererne på den udliciterede togstrækning på Kystbanen har aldrig fået et så dårligt produkt som nu, viser Trafikstyrelsens seneste opgørelse. Pendlerne raser. Den nye private togoperatør betaler rekordstore store bøder
  • Nyhed
    7. august 2009

    Mere metro nu - men hvem betaler milliardregningen

    På regning: Økonomien i metroprojekterne er som optimistiske joller i elementers rasen. Hidtil er det med broerne gået godt at indkapsle de store investeringer i selskaber og lade brugerne betale de store milliardlån på sigt
  • Baggrund
    31. juli 2009

    Københavns gældstyngede selskab ramt af momsregler

    Den tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen er til hyppige møder med fokus på den store milliardgæld, som især københavnerne hæfter for, og som han står i spidsen for, skriver transportministeren i et nyt svar til Folketinget
  • Nyhed
    30. juli 2009

    Københavnere kommer til at skylde 20 mia. kroner

    Da transportministeren for et par år siden afviklede det stærkt forgældede Ørestadsselskab, blev den tocifrede milliardgæld parkeret i et andet offentligt selskab, By&Havn
    Den administrerende direktør for By&Havn, Jens Kramer Mikkelsen, i Nordhavnen, hvor der skal gøres klar til grundsalg, så der er penge til at investere  i opførelsen af 6.000 nye parkeringspladser i Ørestaden. En aktindsigt viser, at gælden i By&Havn i de kommende år vil vokse til 20 milliarder kroner.
  • Baggrund
    20. juli 2009

    Busbilletten til 500 millioner vil ikke dø

    Manglende kompetence hos politisk valgte bestyrelsesmedlemmer i det hedengange busselskab Combus er en vigtig årsag til, at transportministeren netop har fået en meget ubehagelig gave af EU-kommissionen

Sider

  1. Baggrund
    20. maj 2009

    DSB og AnsaldoBreda indgår forlig i IC4-skandalen

    Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
    Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
  2. Analyse
    21. marts 2009

    Milliarder fra Bendt Bendtsen til A. P. Møller

    Det er ikke kun til jagt og golf, at Bendt Bendtsen møder erhvervslivets top. Der er også store penge på spil
    Billedet af den tidligere konservative leder Bendt Bendtsen er krakeleret noget, efter at det er kommet frem, hvordan den hårdtarbejdende minister også har haft tid til igen og igen at spille golf med erhvervslivets spidser.
  3. Nyhed
    30. maj 2009

    Farvel til drøm om højhastighedstog

    Behovet for en Femern Bro er ikke tilstrækkeligt. Den eksplosive vækst i biltrafikken er kunstigt skruet i vejret for at få det danske budget til at hænge sammen, konkluderer tysk rapport. Samtidig vil et højhastighedstog fra København til Berlin ikke blive til noget på grund af manglende tyske investeringer i jernbanenettet
    Det tyske skinnenet er for dårligt til at der kan etableres en forbindelse med højhastighedstog mellem København og Berlin, når Femern Broen en gang er færdig. På billedet S-bahn-tog i Berlin
  4. Nyhed
    6. maj 2009

    'Gode tog til alle', siger DSB - men hvornår?

    IC4-skandalen rammer nu passagererne med fuld styrke. Men det kan blive værre. 15 års ansvarsforflygtigelse og undskyldninger vil give svære problemer for jernbanen mange år endnu
    Et par tidligere direktører i jernbanesektoren siger, at passagererne nu er i den værst tænkelige situation. Få IC4-tog kører alene sporadisk rundt. Nytteværdien er lille. Nu kan ét sammenkobles, men så er der alle de andre, der med DSB-s ord er ramt af sygdommen -fejl-.
  5. Nyhed
    23. maj 2009

    Staten går glip af milliarder i Danske Bank

    Landets største bank var på knæ. Det tocifrede milliardbeløb var uvurderlig medicin til at lindre smerten. Men som den indtil videre glade betaler har staten dog dag for dag fået mindre ud af aftalen
    Søndag den 18. januar præsenterede erhvervs- og økonomiminister Lene Espersen indholdet i Bankpakke II for pressen. Under forhandlingerne om bankpakken fraskrev staten sig retten til at konvertere lånene til bankerne til aktiekapital.
  6. Nyhed
    7. august 2009

    Mere metro nu - men hvem betaler milliardregningen

    På regning: Økonomien i metroprojekterne er som optimistiske joller i elementers rasen. Hidtil er det med broerne gået godt at indkapsle de store investeringer i selskaber og lade brugerne betale de store milliardlån på sigt
  7. Nyhed
    24. marts 2010

    DSB skiller sig af med topchefen for jernbanesikkerhed

    En afgørende brik skal snart på plads i puslespillet om det skandaliserede IC4-projekt, der fortsat kæmper med svære computerproblemer. DSB's sikkerhedschef er kritisk over for togene, men blev sendt hjem med mundkurv på. Ny chef kommer fra Søværnets skoleskibe, hvilket vækker undren
    Mens DSB profilerer sig på, at IC4-projektet for alvor er i fremdrift, er sikkerhedschefen ikke længere ombord.