Lars Qvortrup

Seneste artikler af
Lars Qvortrup
  • Matisse får os til at forstå, hvordan vi ser på verden

    Information behandler mageløs udstilling om Matisse som værre end ingenting
  • Rømers afsky for metoder

  • Aarhus Universitet: Stanford eller Oxford?

    Igennem det seneste års tid har Aarhus Universitet tumlet med spørgsmålet: Hvordan indretter man et moderne universitet? Svaret kom i forgårs
  • Modet til selvkritik

    Kritikken af 70'ernes røde lejesvende risikerer at blive lige så selvretfærdig og urefleksiv som den marxisme, der er under anklage
  • Uddannelsesforskning i balance

    Nogle metoder og nogle måder at organisere undervisning på er - i en bestemt og kompleks kontekst - bedre end andre metoder. Det skal forskningen bidrage til at afklare
  • Kemps kampagne mod DPU holder ikke

    Peter Kemps påstand om, at DPU skulle være lukningstruet er allerede afvist, men han kommer med yderligere tre usande påstande, der fortjener svar på tiltale
  • Vor tids tavse idékamp

    Aarhus Universitet præsenterede i 2008 et forslag til en forskningsbaseret læreruddannelse. Det blev politisk skudt ned efter en del hurlumhej. Sådan gik det også, da Danmarks Lærerforening i dette efterår præsenterede en skitse til en femårig læreruddannelse. Skal lærerne være akademikere? Skal sygeplejerskerne, som tidligere er blevet skoset for at læse Foucault? Er velfærdsstatens fronttropper på vej på universitetet?
  • Autoritetens professionalisering

    Spørgsmålet er ikke, om folkeskolen skal bygge på autoritær pædagogik eller ej, for autoritet kan slet ikke undværes i det ulige forhold mellem lærer og elev. Spørgsmålet er, hvordan autoriteten skal udøves. Svaret er professionalisering - læreren skal generobre den faglige autoritet
  • Gør det du er bedst til

    Et moderne samfund bygger på arbejdsdeling, og arbejdsdeling forudsætter tillid. Men desværre har bankerne sat deres tillidskapital over styr

Sider

Mest læste
  1. Hvordan møder vi den fremmede? Med afvisning eller med anerkendelse?
  2. Spørgsmålet er ikke, om folkeskolen skal bygge på autoritær pædagogik eller ej, for autoritet kan slet ikke undværes i det ulige forhold mellem lærer og elev. Spørgsmålet er, hvordan autoriteten skal udøves. Svaret er professionalisering - læreren skal generobre den faglige autoritet
  3. Sangbogen 'De små synger' må fjernes fra alle offentlige institutioner, og den må forsynes med advarselsetiketter, hvis den skal ligge i private hjem
  4. Jeg vil gerne kunne skelne mellem hverdagserfaring og forskningsbaseret viden. Men samtidig går jeg ind for, at vi forstår evidens bredere, end det ofte er tilfældet. Noget kan godt være evident, selv om det ikke står i en tabel
  5. Et samfund, der er blevet omnipotent, undergraver selv sin egen almægtighed, det vil sige, at det har sig selv som sin værste fjende
  6. ... med skyldig tak til Lars-Henrik Schmidt
  7. Informations modellæser er ham eller hende der tænker kontra-intuitivt. Ham eller hender der altid hap blik for det uselvfølgelige i selvføgelighederne
  8. Hvad er sammenhængskraft? Der er mere end én slags, den mekaniske og den organiske, og de blandes desværre sammen. Her belyses emnet blandt andet gennem en episode i en togkupe under en rejse med DSB