Leder

Kostelig kø-komik

16. oktober 2007

LIVET ER KORT, og verdenshavene stiger omkring os. Og hvad bruger mennesker deres korte liv på? At holde i bilkø og ingen vegne komme, alt imens bilen udstøder drivhusgasser, der får havene til at stige endnu hastigere. Det er da en form for eksistentiel komik.

Komikken bliver kosteligere af, at køen også er bekostelig. Som det fremgik af gårsdagens Information, har de københavnske omegnsborgmestre gjort opmærksom på, at der inden for deres område allerede i dag er et spild på 100.000 timer pr. døgn som følge af biltrængsel. Regner man forsinkede buspassagerer med, når tallet op på 120.ooo timer pr. døgn. Det svarer til 16.000 heltidsstillinger, oplyser borgmestrene. Og med den nuværende trafikpolitik vil tidsspildet vokse år for år.

SPILDET ER GLOBALT. En nylig opgørelse fra USA viser, at gennemsnitsamerikaneren tilbringer mere og mere af sin tid med at sidde i en bil, der ikke kører. Men - som folk, der har besøgt USA, kan bevidne - det er jo ikke, fordi der ikke er hældt cement og asfalt ud over landskaber og byer. Ganske som vi i Danmark har haft travlt med siden 1950'erne.

Men alle vegne i verden synes der at være tale om en forhekselse: Jo flere nye motorveje og nye spor på eksisterende motorveje, des flere biler sidder fast. Der sker nemlig det, at den udvidelse af kapaciteten, som nye vejanlæg umiddelbart medfører, får flere mennesker til at acceptere længere afstande i trekanten: bolig-arbejdssted-indkøb. Valget af befordringsmiddel er samtidig påvirket af en sammenligning med bekvemmelighed, tidsforbrug og pålidelighed i den offentlige transport. Denne sammenligning falder oftest ud til bilens fordel - uanset bilens bagdele. Især da, hvis busserne holder lige så meget i kø som bilerne, for så er det da hyggeligere at sidde og synge med på cd'en i sin egen dyt.

EN OND CIRKEL, og kun naive politikere kan forestille sig, at det kan lykkes at vejbygge sig ud af cirklen. Man kan snarere argumentere for, at der skal færre veje til: At vejbaner skal barberes af, og at eksisterende veje skal oppløjes. Især hvis man kan bruge dem til noget fornuftigere. Der er - også i lyset af biltrafikkens påvirkninger af natur og miljø - behov for at tænke forfra.

En fornuftigere anvendelse af vejtraceer er letbaner, der samtidig kan bruges til at fredeliggøre bymidter, således som en række europæiske og - ja, minsandten - amerikanske byer er i gang med.

Det var ikke fremsynet af København at vælge metroen frem for en letbane i gadeniveau. Det er endnu uheldigere, at dette kiks ser ud til at forlede beslutningstagerne til at gentage metro-modellen som en ring rundt om byen.

For nogle er det utvivlsomt en charme ved metroen, at den suger sine brugere ned i et hul under jorden og lader biltrafikken på overfladen ganske upåvirket. Men så længe, vi lader det være godt nok, kommer vi ingen vegne. Bogstaveligt talt. dr

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her