Lisbeth Orla-Jensen

  • Kronik
    27. februar 2013

    Vi er ikke kun nyttedyr

    Eleverne skal blive bedre til at læse og regne, så de kan blive effektive, voksne borgere, der skaber økonomisk vækst. Dén form for rationel nyttetænkning har vundet indpas i folkeskolen til fordel for den viden, der skabes i æstetiske fag. Men glemmer vi dem, overser vi noget af eksistensen
    Fagligheden i et æstetisk fag giver en anden vinkel på viden end den, som er fremherskende, mener dagens kronikør.  I billedarbejdet kan barnet se sig selv som en del af en sammenhæng, erkende de relationer, det indgår i, og lære at forstå sig selv i verden, skriver hun.
  • Kronik
    10. januar 1998

    At udvikle menneskelighed

    Skolen skal ikke kun forberede børnene på erhvervslivet. Skolens opgave er også at være med til at holde os sammen om det fælles menneskelige. Børn må lære at reflektere, erkende og vælge I den aktuelle skoledebat om fremtidens skole er det vigtigt ikke kun at interessere sig for de fag, eleverne skal lære...