Lise Benthin Præstgaard

Sider

  1. Medier
    7. september 2022

    DR fyrer medarbejdere og lukker flere programmer

    Faktatjekkerprogrammet ’Detektor’ og kulturprogrammer lukker, og ’Deadline’ og ’Orientering’ får færre minutter som direkte udsendelser, men skal i stedet målrettes et digitalt format.
    Faktatjekkerprogrammet ’Detektor’ og kulturprogrammer lukker, 
og ’Deadline’ og ’Orientering’ får færre minutter som direkte udsendelser, men skal i stedet målrettes et digitalt format.
  2. Klumme
    21. april 2022

    Drop retorikken om kræsne storbykvinder og syge knoldesparkere. Det er nedladende og dumt

    Kræsne storbykvinder, der ikke vil det nok, og syge knoldesparkere, der ikke kan holde på kniv og gaffel. Det er det indtryk, en artikel i Berlingske giver om årsagen til det historisk høje antal singler i Danmark. Problemet er reelt, men retorikken graver grøften dybere, skriver journalist Lise Benthin Præstgaard i denne klumme
    Præmissen er interessant i en artikel i Berlingske om singlelivet i anledning af, at der er et historisk stort antal enlige i Danmark. Men løsningsforslagene og retorikken er hverken på Mars eller på Venus, men på månen.
  3. Grænser
    10. september 2022

    Brevkassen: Hjælp, mine forældre vil skrive et brev til min ekskæreste

    Intet problem er for lille – intet for stort. Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne, og alle spørgsmål får to svar
    Intet problem er for lille – intet for stort. Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne, og alle spørgsmål får to svar
  4. Interview
    26. august 2022

    De sagde Jeanett Albeck var for meget. Hun skal give dem alt, alt for meget

    I forestillingen ’Ellers mange tak’ sætter multikunstneren Jeanett Albeck spørgsmålstegn ved normalitetsbegrebet, og hvordan man kan være for meget og for følsom, hvilket hun er blevet kaldt hele sit liv. Information har fulgt hende under prøverne, inden hun snart er klar til at byde velkommen i de hensynsfuldes klub
    I forestillingen ’Ellers mange tak’ sætter multikunstneren Jeanett Albeck spørgsmålstegn ved normalitetsbegrebet, og hvordan man kan være for meget og for følsom, hvilket hun er blevet kaldt hele sit liv. Information har fulgt hende under prøverne, inden hun snart er klar til at byde velkommen i de hensynsfuldes klub
  5. Interview
    21. september 2022

    Koreograf skriver kolonialistiske stereotyper ud af stor ballet om Karen Blixen

    Når balletten ’Blixen’ om Karen Blixens liv lørdag genopsættes på Det Kongelige Teater, bliver det med ændringer i koreografien, som er sket efter samtaler med en konsulent. Koreograf Gregory Dean understreger, at han selv har valgt at ændre sin egen koreografi, efter han fik åbnet sine øjne: »Min kunst er ikke større end dansernes og kikuyuernes menneskelighed«
    En scene med kikuyuerne som skygger fra den første opførsel af balletten ’Blixen’ i 2019 er fjernet i genopførslen. I stedet bliver de repræsenteret med videoprojektion.
  6. Læserbrev
    5. november 2022

    Brevkassen: Jeg har været sammen med en kvinde, der er i et forhold. Og nu vil hun ses igen

    Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne. Har du en nød, du ikke kan knække, så hit med den – vi giver ikke op, før vi har prøvet
    Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne. Har du en nød, du ikke kan knække, så hit med den – vi giver ikke op, før vi har prøvet
  7. Racisme i litteraturen
    24. september 2022

    Var Karen Blixen racist? Ja, siger litteraturforsker, men hun var også meget andet

    Lørdag bliver en ballet om Karen Blixen genopsat i en udgave, der fjerner hendes stereotype blik på sorte. Men hvor kolonialistisk var hendes blik egentlig? Vi har spurgt direktøren for Rungstedlund og en litteraturforsker
    Lørdag bliver en ballet om Karen Blixen genopsat i en udgave, der fjerner hendes stereotype blik på sorte. Men hvor kolonialistisk var hendes blik egentlig? Vi har spurgt direktøren for Rungstedlund og en litteraturforsker
  8. Feature
    28. oktober 2022

    Musikken er den samme, men verden er blevet værre

    22 år efter verdenspremieren bliver ’The Handmaid’s Tale’ genopsat i Operaen, og Margaret Atwoods fortælling om kvindeundertrykkelse er i dag mere relevant end nogensinde. Vi har fulgt prøverne på en opera, der er så voldsom, at en intimkoordinator har hjulpet til
    Poul Ruders’ operaversion af Margaret Atwoods roman ’The Handmaid’s Tale’ havde urpremiere på Det Kongelige Teater i 2000 og er siden blev opført flere steder i både Europa og USA