Lise Heidemann Andersen

Artikler
  1. Kommentar
    22. juni 2020

    Giv ordet til de stille elever

    Vi må skabe rum til de stille elever i undervisningen, så de kan komme på banen i deres eget tempo, skriver Lise Heidemann Andersen, der underviser i dansk som andetsprog, i denne kommentar
    Når stille elever hele tiden opfordres til at »sige noget mere«, møder de en opfattelse af, at det ikke er godt nok at være mere stille. Faktisk frygter jeg, at introverthed bliver den nye diagnose i skole- og uddannelsessystemet, skriver Lise Heidemann Andersen, der underviser i dansk som andetsprog.
  2. Kronik
    23. februar 2023

    Udenlandske sygeplejersker bør have et højt danskniveau. Det kræver midler til sprogcentrene

    Sprogkrav til udenlandsk sundhedspersonale handler om at garantere patientsikkerheden, fordi sproglige nuancer kan afgøre liv og død. De nuværende sprogkrav kan kun indfries gennem kvalificerede sprogcentre, derfor skal vi investere i dem
    Hvis vi skal have flere udenlandske læger og sygeplejersker i job, er det nødvendigt at højne kvaliteten på sprogcentrene, fordi sproglige nuancer kan afgøre udfaldet mellem liv og død i sundhedssystemet.
  3. Kommentar
    8. august 2019

    Vi skal holde op med at behandle introverte personligheder som andenrangskolleger

    Introverte personligheder er ofte i lavere kurs end ekstroverte personligheder på diverse arbejdspladser, og det er en skam. For virksomhederne har også brug for lyttende og eftertænksomme kolleger, skriver Lise Heidemann Andersen i dette debatindlæg
  4. Læserbrev
    22. juni 2021

    Låneord afvikler ikke det danske sprog, men udvikler det

    Sprognævnet skal ikke diktere, hvad der er godt eller dårligt sprog, det skal sprogets brugere. Og låneord udgør ikke nogen fare for dansk. Tværtimod; sprog udvikles i kontakt med andre sprog, skriver underviser i dansk som andetsprog Lise Heidemann Andersen i dette debatindlæg.
    Sprognævnet skal ikke diktere, hvad der er godt eller dårligt sprog, det skal sprogets brugere. Og låneord udgør ikke nogen fare for dansk. Tværtimod; sprog udvikles i kontakt med andre sprog, skriver underviser i dansk som andetsprog Lise Heidemann Andersen i dette debatindlæg.
  5. Læserbrev
    15. november 2018

    Tosprogede elever får ikke den undervisning, de har brug for

    Vi ved, at tosprogede elever har brug for at arbejde med sproget på en anden måde end etnisk danske elever, men lige nu lader vi dem i stikken.
  6. Læserbrev
    10. februar 2020

    Tosprogede forældre har ikke altid forudsætning for at engagere sig i sine børns skolegang

    Forældre til tosprogede skole- og gymnasieelever fremstilles af og til som passive. Men sandheden er nok snarere, at mange forældre, især flygtninge, er lidt handlingslammede, når de får henvendelser fra skolen. Det kan der være flere grunde til – både kulturelle og sproglige, skriver Lise Heidemann Andersen i dette debatindlæg
  7. Læserbrev
    29. marts 2022

    Afghanere er lige så gode til at slibe møbler som ukrainere. Men ukraineren får jobbet

    Mediedækningen er måske en af forklaringerne på, hvorfor vi behandler flygtninge forskelligt. Når vi viser vores positive forventninger til ukrainerne, afslører vi samtidig vores negative forventninger til andre flygtninge, skriver underviser i dansk som andetsprog Lise Heidemann Andersen