Lise Richter

Lise Richter

Journalist, Information
Seneste artikler af
Lise Richter

Sider

Om

Født i Esbjerg i 1972. Uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 1999 med sidefag i kultursociologi på Københavns Universitet. Var i praktik på The Birmingham Post og Berlingske Tidende. Har tidligere arbejdet på Universitetsavisen, Berlingske Tidende og som tekstforfatter og tv-tilrettelægger. Skriver om forskning og uddannelse på Information.

Email:lila@information.dk

Mest læste
  1. Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne. Intet problem er for lille – intet for stort, og alle får to svar
  2. Sundhedsstyrelsen har besluttet at stoppe brugen af AstraZeneca-vaccinen på grund af sjældne, men alvorlige bivirkninger. To eksperter mener, det er den rigtige beslutning, men den kan få konsekvenser for, om en anden vaccine med lignende bivirkninger kan tages i brug
  3. Unge med diagnoser og handicap er i mindre grad i uddannelse end andre unge. Det koster dyrt i offentlig forsørgelse, og pengene var bedre brugt på at hjælpe sårbare unge igennem uddannelserne, konkluderer Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i ny analyse. Eksperter, uddannelser og handicapråd bakker op om konklusionen
  4. De automatiske nedlukninger af skoler og uddannelser i kommuner med et vist smittetal giver ingen mening, når der samtidig er et krav om massiv testning af elever og lærere. Politikerne vil nu genoverveje nedlukningsmodellen, og de bør kunne finde en mindre rigid løsning
  5. En lærer og en ungevejleder på erhvervs- og gymnasieuddannelsen NEXT i Ishøj har skrevet en letlæsningsbog til unge om livet i et udsat boligområde. Ved at bruge de unges sprog og historier håber de at få flere unge med i undervisningen og få tændt op under læselysten
  6. Trods en lovændring, der forbedrer uddannelsesmulighederne for unge med diagnoser, så er der ikke sat penge af til længere forløb, mindre hold og mentorstøtte. Men uden flere penge giver det ikke mening, mener uddannelser og handicaporganisationer
  7. Eksotiske folkeslag blev udstillet gennem mere end 30 år i folkelige forlystelser som Zoologisk Have og Tivoli. Ny forskning viser, hvordan folkeoplysningsprojektet omkring de fremmede byggede på et racehierarki, der var dybt forankret i både videnskaben og den almene viden
  8. Gymnasieelever er altid blevet bedømt med et tal, men det øgede uddannelsespolitiske fokus på karakterer risikerer at hæmme de unges muligheder for at lære nyt og måske endda at knække dem psykisk. Og det skal der gøres noget ved