Louise Helstrup Guldager

Seneste artikler af
Louise Helstrup Guldager
  • Tidens trodsige tøser

    De skriver på en aggression, der slår gnister hen over papir og lagen og som handler om at blive fri for køn og begærende blikke. Men de vil ikke kaldes feminister. Og for alt i verden ikke sættes i bås. De er unge. De er vilde - og de er litteraturens nyeste stemmer.
  • Mysterier, mord og spænding

    Action. Forfattere blander populærlitterære genrer med traditionelle former som aldrig før. Især spændingsgenren vinder frem og ifølge litteraturprofessor giver det ikke længere mening at opdele i fin- og lavkultur
  • En road-trip gennem dødens dal

    Strækningen fra Las Vegas til San Francisco er en rejse tværs over ørkenens landskaber og historiske filmkulisser et ensomt og tørt paradis 85 meter under havets overflade
  • Er det kunst at copy-paste et hit?

    Tyveri eller kunstnerisk remix? 17-årige Helene Hegemanns roman 'Axolotl Roadkill' har startet en hed diskussion i Tyskland om ophavsret, efter det er kommet frem, at hun har smykket sig med lånte fjer. Og vi kan godt forberede os på en lignende sag herhjemme, spår lektor i Informations- og Medievidenskab, for debatten afspejler et nødvendigt forandringsbehov
  • Passionens grimme side

    Bill Clinton har prøvet det. Det samme har Tiger Woods. At blive afsløret i et intimt øjeblik, der ikke skulle have set offentlighedens lys. I Mathilde Walter Clarks nyeste roman har forføreren og seksualitetens inderste ansigt hovedrollen. Især det uforklarlige og hemmelige element drager, mener hun - og følelsen af at blive afsløret, den kender hun selv
  • Bøger skal ses og høres - ikke bare læses

    Twitteratur, plug'n'read, sms-litteratur, Facebook-romaner, Blooks og e-bøger. En ny generation af litteratur er på vej frem i Danmark, hvor mobiltelefonen, internettet, computeren og mp3-afspilleren er blandt de nye platforme
  • Da jeg flyttede til byen, mistede jeg det store perspektiv

    32 forsider blev kasseret, før romanen fik det omslag, den fortjente. For 24-årige Josefine Klougart betyder det noget, hvordan linjerne er aftegnet
  • Forbrugskunstens endeligt

    Det var store år i starten af 00'erne, hvor samtidskunsten blev investeringsobjekt - den fest er nu slut
  • Vi jagtede konstant det næste økonomiske fix

    Andri Snær Magnason er hverken økonom, troldmand eller clairvoyant. Men i sin bog 'Drømmeland' fra 2006 beskriver han verdenshistoriens største finansielle nedtur - to år før profetien blev virkelighed. Enhver kunne forudse Islands kollaps, mener han. Hvis bare de havde taget sig tid

Sider

Mest læste
  1. Kvinder i modstandsbevægelsen fremstilles ofte som det omsorgsfulde bagland. En ny bog sætter gennem otte personlige beretninger fokus på en overset indsats blandt aktive modstandsfolk: kvindernes. Annie Langberg og Gertrud Pedersen er to af dem, og for dem foregik kampen for Danmarks frihed langt væk fra madlavning og strikketøj
  2. Strækningen fra Las Vegas til San Francisco er en rejse tværs over ørkenens landskaber og historiske filmkulisser et ensomt og tørt paradis 85 meter under havets overflade
  3. Tyveri eller kunstnerisk remix? 17-årige Helene Hegemanns roman 'Axolotl Roadkill' har startet en hed diskussion i Tyskland om ophavsret, efter det er kommet frem, at hun har smykket sig med lånte fjer. Og vi kan godt forberede os på en lignende sag herhjemme, spår lektor i Informations- og Medievidenskab, for debatten afspejler et nødvendigt forandringsbehov
  4. De skriver på en aggression, der slår gnister hen over papir og lagen og som handler om at blive fri for køn og begærende blikke. Men de vil ikke kaldes feminister. Og for alt i verden ikke sættes i bås. De er unge. De er vilde - og de er litteraturens nyeste stemmer.
  5. 32 forsider blev kasseret, før romanen fik det omslag, den fortjente. For 24-årige Josefine Klougart betyder det noget, hvordan linjerne er aftegnet
  6. Action. Forfattere blander populærlitterære genrer med traditionelle former som aldrig før. Især spændingsgenren vinder frem og ifølge litteraturprofessor giver det ikke længere mening at opdele i fin- og lavkultur