Louise Rosengreen

Musikanmelder, Information
Artikler

Sider

  1. Anmeldelse
    4. december 2020

    Miley Cyrus’ syvende album måtte godt have haft mere hjerte og mindre plastik

    Når den amerikanske popstjerne Miley Cyrus snurrer sin rockdiskokugle for fuld skrue, blændes denne anmelder af genskæret fra hendes musikalske forbilleder. Og dem er der mange af
    Når den amerikanske popstjerne Miley Cyrus snurrer sin rockdiskokugle for fuld skrue, blændes denne anmelder af genskæret fra hendes musikalske forbilleder. Og dem er der mange af
  2. Essay
    13. juli 2020

    I L.A. stoppede de med at synge om sol og surfing og begyndte at rappe om bandekriminalitet og social indignation

    Vokalharmonier om søde teenagedrømme og gode vibrationer prægede musikscenen i Los Angeles i 1960’erne. Men fra midten af 1980’erne ændrede et hold af vrede, unge rappere byens ry med deres sprængfarlige rim om dødbringende stoffer. I Informations serie om vigtige amerikanske musikbyer er vi nået til Vestkysten og dens rå gangsterrap
    Med numre som »Boyz-n-the-Hood« og »Dope Man« satte rapgruppen N.W.A. (billedet) nye aggressive standarder for, hvor sprængfarlige rim man kunne tillade sig at bruge.
  3. Anmeldelse
    10. januar 2020

    Egentlig kan jeg bedst lide Benjamin Havs tekster, når han mindes en fødselsdag på Jensens Bøfhus

    Benal-frontmand Benjamin Hav har udgivet to soloplader på to uger med en slags sungen rap. I alt 26 numre af en spøjs hybrid mellem hiphop, EDM og Kim Larsenske viser, der flyder over med alt, hvad han har på hjerte
    Benal-frontmand Benjamin Hav har udgivet to soloplader på to uger med en slags sungen rap. I alt 26 numre af en spøjs hybrid mellem hiphop, EDM og Kim Larsenske viser, der flyder over med alt, hvad han har på hjerte
  4. Anmeldelse
    1. november 2019

    Carl Emil Petersen føler for meget på sit andet soloalbum

    Den tidligere forsanger i københavnerbandet Ulige Numre bruger tvangsrim og rockklicheer til at udtrykke sine kærlighedskvaler
    Carl Emil Petersen vil mere end, han kan som sangskriver på pladen ’Amager Forbrænding’
  5. Anmeldelse
    13. april 2019

    Lowly er pompøs i ordets allerpositiveste betydning

    Den danske kvintet Lowly dyrker på dets andet album en art elektropoppet fridykning i et pløret og underskønt lydunivers. Keyboards og kvindevokaler flyder sammen i ekkoer, hvis udspring ikke kan stedfæstes, men giver lytteren lyst til at vende tilbage
    Den danske kvintet Lowly dyrker på dets andet album en art elektropoppet fridykning i et pløret og underskønt lydunivers. Keyboards og kvindevokaler flyder sammen i ekkoer, hvis udspring ikke kan stedfæstes, men giver lytteren lyst til at vende tilbage
  6. Anmeldelse
    26. oktober 2020

    Peter Peters elguitar er også et sejrstrofæ

    Dansk punkrocks fortid og fremtid glitrede sammen i mørket, da Iceages forsanger, Elias Bender Rønnenfelt, gæstede scenen til Bleeders sølvbryllupsfejring i København fredag aften
    Peter Peter har som komponist og guitarist været med til at definere dansk punk. I 1995 dannede han Bleeder for med sit nye band at dyrke en glamrockglinsende og til tider hård metallisk lyd. Her ses han spille koncert med Lars H.U.G. på Vega i 2015.
  7. Anmeldelse
    4. januar 2019

    Til lykke til hele Danmarks glædesspreder, Daimi Gentle!

    På årets første dag fyldte Daimi Gentle 75 år. I den anledning har vores kritiker Louise Rosengreen genhørt den ikoniske sangerindes tresserglade pigtrådspop, revyviser og jordnære jazzfortolkninger
    Daimi har lært fra barnsben, at man kommer længere med anslåede akkorder og åben mund end med hovskisnovski.
  8. Anmeldelse
    6. marts 2021

    Du bør hoppe med på Skammens Vogn, og ’Kunst og Rock’ er et fortræffeligt sted at stige på

    Skammens Vogn er lige så uransagelige, som de er musikalsk målrettede. Den danske rocktrios sjette album, ’Kunst og Rock’, er både hjerteskærende, kitsch og deres bedste til dato
    Skammens Vogn er et ejendommeligt sammenspillet trekløver, der består af tre mænd, der har kendt hinanden, siden de var folkeskoledrenge. Oliver Hoiness er guitarist, Jakob Millung betjener udover bassen også trommer, keyboard, saxofon og lidt fløjte og Nikolaj Zeuthen er forsanger.