Louise Rosengreen

Musikanmelder, Information
Seneste artikler af
Louise Rosengreen

Sider

Mest læste
  1. Informations udsendte musikanmeldere har overlevet Roskilde Festival, det ligger fast. Dagen derpå mødtes de til en chat om festivalens glæder og sorger. Herunder at Europa viste baghjul til musikkulturens centrum, USA
  2. Den festglade finne Alma, der lyder som en værtshusslidt version af Adele, havde fra første nummer publikum med sig på Roskildes Apollo Scenen.
  3. Fire koncerter på årets jazzfestival vidner om, at jazz i det nye årtusind kan være meget andet en trompetsoloer og bigbands, der spiller standarter. Loopstationer og digitale effekter har gjort deres indtog. Men de digitale elementer skal bruges i kontrolleret samspil med de akustiske, og improvisationen leveres bedst med humor. Ellers bliver det elektroniske greb om jazzen for maskinelt
  4. Der er modløst og ensomt i den drømmeverden, Thom Yorke omsætter til musik på sit tredje soloalbum ’Anima’. Det udkommer samtidig med en tre-i-en musikvideo, hvori Radiohead-forsangeren søvndrukkent danser sig gennem en trøstesløs verden fyldt med skrald i jagten på sin drømmekvinde
  5. Der er Led Zeppelin-riffs og trommehvirvler i stride strømme på The Raconteurs genkomstalbum ’Help Me Stranger’. Men der er også øjeblikke, hvor Jack White og co. skruer ned for deres drengerockattitude og lader harmonierne titte frem af skramlen
  6. For sjette gang stod Bob Dylan på Orange Scene på Roskilde Festival onsdag aften – med charmeklud, en stemme som sandpapir og fræk spjætdans. Allerede i 1998 skrev vores anmeldere om Dylans »skimmelost af et repertoire, som han nu har været ude og lufte i snart tredive år«. 21 år senere kan han stadig, synes vores anmelder. Hvem ved, om han nogensinde abdicerer?
  7. Det blev aldrig så smølfepoppet og avantgardisk aparte, som man kunne have håbet, da den sky popproducer Sophie fredag nat efterlod de ravehungrende fremmødte med abstinenser
  8. Den maliske singersongwriter Fatoumata Diawara springer omkring som en ustyrlig dansetrold, når hun optræder med sin farverige afrofolk. Hvert af hendes numre er en prosaisk feministisk opsang inspireret af egne traumer og den lokale wassouloumusik, som hun er blevet en slags global fanebærer for. Information portrætterer her den bemærkelsesværdige sanger og guitarist, der spiller på årets Roskilde Festival