Tillæg

Krimi 2018

Litteraturen har altid forsøgt at sætte kriminalsager i forbindelse med en dybere samtidsanalyse – for måske er det gåderne, der gør os i stand til at leve i et gennemrationaliseret samfund. Vi sætter fokus på krimien som et pusterum i en verden præget af usikkerhed og frygt for fremtiden, men også på hvordan virkelighedens efterforskere læser krimien, og så anmelder vi 19 krimier – blandt andet ’Rosernes torne’ skrevet af Stephen King i fællesskab med hans søn.

Satire
16. marts 2018

Hvilken krimitype er du?

Er du den moralske læser, der tager afsted for at bakke op om krimiforfattere, der tør tænke ud over døde kvinder på kødkroge, eller går du selv med en ikke så hemmelig drøm om at skrive Danmarks næste kriminalbestseller?
Er du den moralske læser, der tager afsted for at bakke op om krimiforfattere, der tør tænke ud over døde kvinder på kødkroge, eller går du selv med en ikke så hemmelig drøm om at skrive Danmarks næste kriminalbestseller?
Anmeldelse
16. marts 2018

Stephen King og hans søn fejrer kvinden i ’Rosernes torne’

Kvinder falder i søvn og forpupper sig i Stephen og Owen Kings ’Rosernes torne’, en sælsom og underholdende genfortælling af historien om Tornerose og vel nærmest et feministisk kampskrift om forholdet mellem gode kvinder og vrede mænd – og alle dem midt imellem
I ’Rosernes torne’ blandes det dybt personlige med det storladent mytologiske og spirituelle og krydres med pludselige udbrud af vold og en sort humor.
Baggrund
16. marts 2018

Detektivromanen giver os gåder, vi ved, vi kan forstå

Forbrydelsen var, at det moderne samfund dræbte mysteriet. Redningen blev, at kriminalromanen gav os gåderne tilbage. Og nu giver de os fortællingen om en verden, hvor vi kan stole på, at vi kan finde ud af, hvem der har gjort det
Sherlock Holmes er detektiven par excellence. Han står ved sit vindue og venter på, at det banker på hans dør. Så snart en gåde melder sig, lægger han kokainen og morfinen fra sig og koncentrerer hele sin hjerne om at opklare forbrydelsen.
Anmeldelse
16. marts 2018

Den femte krimi om Lars Winkler mangler både særpræg og sandsynlighed

Femte omgang med politiassistent Lars Winkler har en sindrig intrige, men en kedelig måde at fortælle den på
Anmeldelse
16. marts 2018

De virkelig onde er virkelig onde!

Morten Hesseldahls ’Masada’ er spændende nok til, at man nødigt lægger den fra sig
I Hesseldahls nye bog, Masada, dukker (resterne af) Blekingegadebanden igen op, nu blot under navnet Amagerbanden og med mordet på en ung bankmand på samvittigheden i stedet for virkelighedens politibetjent.
Interview
16. marts 2018

I Jonas Bonniers krimi er man på helikopterrøvernes side, ikke politiets

Den svenske forfatter Jonas Bonnier fik et scoop af en historie foræret, da hans litterære agent foreslog, at han skrev en krimi på baggrund af interviews med de fire røvere bag det berygtede ’helikopterkup’ i Stockholm
Jonas Bonnier ville egentlig have skrevet en fabulerende, magisk realistisk roman, der skulle ’få Harry Potter til at blegne’. Men så fortalte hans agent ham om helikopterkuppet.
Kommentar
16. marts 2018

Ni bøger om ubådssagen på tegnebrættet – ingen af dem bliver til noget

Forsøget på at sætte kriminalsagen i forbindelse med en dybere samtidsanalyse har altid været et anliggende for litteraturen. I forhold til ubådssagen viser en lille stikprøve, at der er interesse for at skrive om sagen, men at forlagene forståeligt nok tøver
Det er tvivlsomt, om vi allerede op til sommerferien vil se en god håndfuld danske bøger om den aktuelle ubådssag med anklagen mod Peter Madsen for drab på den svenske journalist Kim Wall. Det er et spørgsmål om mange ting, ikke mindst timing.
Anmeldelse
16. marts 2018

Krimilæsere kan tygge lidt på, om det er værre at være mistænkt for et mord end at være dets offer

Fire teenagere er hovedpersoner i den norske krimiforfatter Torkil Damhaugs sjette roman, ’Glashjerte’, hvor unge mænds psykiske forstyrrelser spiller en afgørende rolle
Anmeldelse
16. marts 2018

Plotskruer uden ende i Mogens Bloms krimi ’Enken fra Kiev’

Maiken Tarp, hovedperson i Mogens Bloms thriller, har en evne til at altid at være på det rigtige sted, og også at være det helt alene

Sider