Maria Kjær Themsen

Maria Kjær Themsen

Kunstredaktør

Sider

  1. Anmeldelse
    8. august 2022

    I underspillet stilfærdighed præsenterer Kunsten i Aalborg en fransk superstjerne

    Den franske stjernekunstner Pierre Huyghe viser en mørk og smuk dystopi i kælderen på Kunsten i Aalborg. Som en god horrorfilm, bare som kunst
    Kælderrummet giver mindelser om Karen Blixens beskrivelse af en verden, der ved trolddom har fået sin sjæl vendt på hovedet.
  2. Baggrund
    20. marts 2020

    I kunsten behøver man ikke at vælge det ene eller andet køn

    I kunsten har der længe været positioner, der har forsøgt at bryde den gamle dikotomi mellem de to herskende køn. Enten ved at veksle mellem de to udtryk, eller ved aldrig at vælge side. Kunstredaktør Maria Kjær Themsen fører os som led i vores serie om hverken at være ’han’ eller ’hun’ gennem perspektiver fra kunsthistorien
    Kunstneren Adam Christensen fotograferet i soloudstillingen Shitty Heartbreaker på Overgaden i 2018
  3. Anmeldelse
    30. juli 2022

    Opfatter man Krøyer som Skagensmaler, så tag til Skagen, og se ham som en verdensstjerne

    P.S. Krøyers talent står lysende klart i en imponerende smuk og forskningsbaseret udstilling på Skagens Museum
    P.S. Krøyers maleri ’Skagboere gaar ud paa nattefiskeri. Sildig sommeraften (1884)’ er lige nu udstillet på Skagens Museum og er normalt en del af samlingen på Musée d’Orsay.
  4. Anmeldelse
    24. juni 2022

    Kunstverdenens vigtigste begivenhed, Documenta, viser et skifte i måden at opfatte kunsten på

    Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
    Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
  5. Anmeldelse
    29. januar 2021

    Gåsetårnet i Vordingborg giver stadig gåsehud, ligesom det gør det i Lundbyes maleri fra 1842

    Hvad var det, guldaldermalerne så i Vordingborg i midten af 1800-tallet? Og hvad ser vi i dag, når vi går i malernes fodspor? Vores kunstkritiker konstaterer, at gåsetårnet indgyder samme form for ærefygt og ydmyghed på denne kolde gråvejrsdag, som det har gjort dengang. Hun må hen og røre
    Johan Thomas Lundbye: ’Gåsetårnet i Vordingborg’, 1842
  6. Anmeldelse
    25. juli 2022

    Hun har i mange år stået i skyggen af sin mand. Ny udstilling forsøger at vriste hende fri

    Alhed Larsen var en del af kunstnerkolonien Fynboerne, men det var aldrig koloniens kvinder, der fik mest opmærksomhed. Det forsøger Johannes Larsen Museet at lave om på med en storstilet udstilling med hendes kunst
    Udstillingen viser flere værker, der er i privateje, hvoraf flere aldrig har været udstillet før. Havehuset med blomstrende kirsebær (billedet), må betegnes som et hovedværk.
  7. Analyse
    24. januar 2022

    Den enorme fiskefilet i Aabenraa punkterer vores romantiske kunstopfattelse

    Siden den seneste uge er medierne gået i selvsving over en fiskefilet på en husgavl i Aabenraa – for er det nu kunst? Kunstredaktør Maria Kjær Themsen sætter fileten i kunsthistorisk perspektiv fra de hollandske malere over avantgarden til den amerikanske popkunst
    Det er dette kunstværk af en tre meter lang fiskefilet skabt af Torben Ribe, der har delt vandene den seneste uge.
  8. Podcast
    11. marts 2021

    Ny podcastserie: Samtidskunsten forfra

    I en ny podcast serie fortæller vi samtidskunsten forfra hen over syv afsnit. Hør dem alle her
    I en ny podcast serie fortæller vi samtidskunsten forfra hen over syv afsnit. Hør dem alle her