Maria Kjær Themsen

Maria Kjær Themsen

Kunstredaktør
Seneste artikler af
Maria Kjær Themsen

Sider

Mest læste
  1. I den aktuelle samtidskunst vrimler det med vækster og natur for tiden. Via kunsten anes konturerne af et nyt natursyn, der kan blive en vigtig del af klimakampen
  2. Med årene bliver det tilsyneladende sværere at skelne de enkelte årgange af Venedig Biennalen fra hinanden, men visse ting har været uforglemmelige i år: en lind strøm af blæksprutter, en strandopera, en vandsprøjtende keramisk vagina og en hel del dystre digitale sci-fi-film
  3. Douglas Gordons værker og udstillingen på Aros er meget som livet selv: fuld af forvirring, ømhed, nærhed, smerte, sorg og kamp. Det hele på én gang
  4. Kunstneren Maja Malou Lyse udfordrer og forarger både Instagram og de ældre feminister ved at bruge sin egen krop som materiale på sin egen måde – og med dybe rødder i kunsthistorien
  5. Kunstneren og videnskabsmanden Carsten Höller fucker med din hjerne i hans store interaktive installationer, der skaber både frygt, forvirring og fornøjelse. Han var én af de første til at skabe en ny form for kunst, hvor beskueren blev til en deltager
  6. ... men måske ville posthumanisten Donna Haraway have modsatte holdning. Hendes film ’Story Telling for Earthly Survival’ kan endelig lejes online. Vi har set den og glædes over hendes evne til at sætte andet end mennesket forrest i sin tænkning. Men vi tænker nu også på mennesker. For eksempel på det portræt af Ghita Nørby, som Jim Lyngvild har designet, og på den først homofobianklagende, så falskanklageanklagede og nu løsladte men ej frikendte skuespiller Jussie Smollett
  7. Jesus døde (også) for, at vi kunne have en kort arbejdsuge efter påskeferien. Den har vi blandt andet brugt på at forsøge at forstå, hvad der er op og ned i debatten om Filmværkstedet, været oprevet over nogle ansvarsfralæggende podcastværter og haft optur over en litteraturelskende amerikansk dommer, der straffer med pensum i stedet for samfundstjeneste
  8. FN’s 17 verdensmål er afsættet for ARoS’ nye storstilede særudstilling ’Tomorrow is the Question’, der byder på international topkunst. Men den konservative kuratering med vægt på kunstens tunge drenge tager ikke afsættet alvorligt