Maria Kjær Themsen

Maria Kjær Themsen

Kunstredaktør
Seneste artikler af
Maria Kjær Themsen

Sider

Mest læste
  1. Kunstnerne render ikke efter internationale moder eller tendenser, men stikker i alle mulige personlige retninger på årets Afgang. Det kunstneriske eksperiment dyrkes og trives. Det er befriende
  2. FN’s 17 verdensmål er afsættet for ARoS’ nye storstilede særudstilling ’Tomorrow is the Question’, der byder på international topkunst. Men den konservative kuratering med vægt på kunstens tunge drenge tager ikke afsættet alvorligt
  3. ... synes kulturredaktionen i denne uge og bringer nyt om popsangeren, udskriver en fanfiktionkonkurrence med en alternativ (lykkelig) slutning til DR’s utroligt gode serie og overvejer fortolkningsveje i Ghita Nørbys radiofoniske nedsmeltning/seniorsplaining/orakelsyn på truede Radio24syv. Og så kipper vi med flaget for Orson Welles a'la Mark Cousins, Brandes 320 meter høje tårn og nu salig kunstlegende Carolee Schneemann
  4. Hvor Yves Klein førte kvindekroppe som pensler på lærredet, er modellerne i Donna Huancas værk frit bevægelige – de fører sig selv. Den boliviansk-amerikanske kunstner har med ’Lengua Llorona’ skabt et syretrip af en udstilling på Copenhagen Contemporary, hvor hun med lyde, dufte og blåt bemalede nøgne kroppe frisætter og nytænker nogle af modernismens største traumer og fortællinger
  5. … og deres seneste musikudspil rummer alt hvad denne avis har forsøgt at skrive i årtier. Det har kulturredaktionen stor optur over i denne uge – sammen med kunst på kampdagen og sydkoreansk nyromantik på YouTube. En nordjyde i vor midte bringer desuden seneste nyt om klumpfisk, ligesom vi har nyt om nobelprisfarcen i Sverige
  6. Vores anmelder havde forventet en samtidskritik af vores nypuritanisme og narcissistiske behov for ’perfekte poseringer’ på Glyptotekets nye udstilling. I stedet mødte hun 1900-tallets marmorkroppe en til en. Men både den og Sidsel Meineche Hansens værker på SMK om en ny posthuman sexindustri vidner fra hvert sit sted om, at særligt den kvindelige krop stadig er en kampzone
  7. Ét af grundproblemerne i kunstbranchen er, at kunstnere har så svag en position i branchens hierarki, at ingen siger fra, stiller krav, endsige står sammen om at forbedre forholdene, simpelthen af frygt for at blive valgt fra eller miste anerkendelse
  8. ... men måske ville posthumanisten Donna Haraway have modsatte holdning. Hendes film ’Story Telling for Earthly Survival’ kan endelig lejes online. Vi har set den og glædes over hendes evne til at sætte andet end mennesket forrest i sin tænkning. Men vi tænker nu også på mennesker. For eksempel på det portræt af Ghita Nørby, som Jim Lyngvild har designet, og på den først homofobianklagende, så falskanklageanklagede og nu løsladte men ej frikendte skuespiller Jussie Smollett