Marianne Stidsen

Artikler
  • Kommentar
    23. januar 2021

    Journalistiske dyder om upartiskhed og flere vinkler gælder tilsyneladende ikke for #MeToo

    Det er ikke ualmindeligt, at #MeToo-tilhængere inviteres i tv-studiet helt uden nogen modpart at argumentere imod. Således kan de med monopol fremføre deres påstande i nogle medier, der tilsyneladende har glemt de klassiske journalistiske dyder om upartiskhed, skriver forfatter Marianne Stidsen i dette debatindlæg
    Som det ofte er tilfældet, når fokus er på #MeToo-bevægelsen, var der i tv-programmet Deadline ingen modkandidat til at repræsentere den efterhånden voksende fløj, der forholder sig kritisk til denne bevægelse, mener Marianne Stidsen.
  • Kommentar
    12. marts 2020

    Basale retsprincipper er i fare, hvis samtykke bliver fundament for ny voldtægtslov

    Ønsket om at få Harvey Weinstein dømt for voldtægt kan næppe overdrives – tænk bare på #MeToo-sloganet ’Believe All Women’. Dette skred, hvor man glemmer princippet om uskyld, indtil det modsatte er bevist, er dybt problematisk, skriver lektor Marianne Stidsen i dette debatindlæg
  • Kommentar
    7. december 2019

    En totalitaristisk konsensuskultur hersker i anmelderkorpset

    Flere gange er det sket, at en bog er røget ud til en anmelder, som er så indsovset i en bestemt politisk-aktivistisk klike, at det ikke længere er den enkelte anmelders selvstændige blik, men derimod en form for kollektivt tæskehold, bogen bliver mødt med, skriver forfatter Marianne Stidsen i dette debatindlæg
  • Kommentar
    15. november 2019

    Den sejrende heks m/k+

    Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt
    Forfatterne i 00’erne og 10’erne er ikke længere tilfredse med – med den tyske filosof Walter Benjamins ord – at forskanse sig i det litterære skriftskib og kigge ud på verden gennem nogle små koøjer i skroget. De vil direkte i clinch med den – og gerne rokke ved den, hvis det skulle være, skriver Marianne Stidsen.
  • Kommentar
    12. november 2016

    Kældermennesket udsat for radikaliserings-testen

    Et af den moderne litteraturs kendemærker er, at den forsøger at give os et så oprigtigt og uretoucheret billede af mennesket som muligt. Derfor, hvis man vil have konkret og detaljeret viden om mennesket, der kan hjælpe os med at nuancere politiksmedenes firkantede virkelighedsbeskrivelser, er skønlitteraturen måske ikke det værste at ty til
    Et af den moderne litteraturs kendemærker er, at den forsøger at give os et så oprigtigt og uretoucheret billede af mennesket som muligt. Derfor, hvis man vil have konkret og detaljeret viden om mennesket, der kan hjælpe os med at nuancere politiksmedenes firkantede virkelighedsbeskrivelser, er skønlitteraturen måske ikke det værste at ty til
  • Nyhed
    16. januar 2016

    Angående ’Den ny mimesis’

    Lektor, dr.phil. Marianne Stidsen kommenterer her sidste uges anmeldelse af hendes doktorafhandling ’Den ny mimesis’ om dansk og nordisk litteratur efter Anden Verdenskrig
  • Nyhed
    13. april 2012
  • Anmeldelse
    30. marts 2012

    Ti år med Das Beckwerk

    Naivt. Claus Beck-Nielsen/Das Beckwerk har skabt noget unikt og markant i nyere nordisk litteratur, men grundlæggende hviler projektet på en opfattelse af identiteten, der er tænkt for naivt
    Bogværk. Claus Beck-Nielsens kunstprojekt afsluttes med et større bogværk. Jeg mener dog, at der er en række spørgsmål, som må melde sig, når selve projektets betydning skal gøres op.
  • Kronik
    9. oktober 2010

    Når den personlige brist bliver til en massebevægelse

    Hvorfor mener manden/kunstværket, der ikke vil hedde Claus Beck-Nielsen, at identitet skal afskaffes? Når han nu vil udslette sig selv ved en ’selvbegravelse’ af sin identitet, vidner det om, at han tilsyneladende ikke rigtig har sat sig ind i, hvad identitet er, og hvordan identitet fungerer
    Das Beckwerk alias Claus Beck Nielsen med voksliget af sig selv.

Sider

  1. Kommentar
    12. marts 2020

    Basale retsprincipper er i fare, hvis samtykke bliver fundament for ny voldtægtslov

    Ønsket om at få Harvey Weinstein dømt for voldtægt kan næppe overdrives – tænk bare på #MeToo-sloganet ’Believe All Women’. Dette skred, hvor man glemmer princippet om uskyld, indtil det modsatte er bevist, er dybt problematisk, skriver lektor Marianne Stidsen i dette debatindlæg
  2. Kommentar
    12. november 2016

    Kældermennesket udsat for radikaliserings-testen

    Et af den moderne litteraturs kendemærker er, at den forsøger at give os et så oprigtigt og uretoucheret billede af mennesket som muligt. Derfor, hvis man vil have konkret og detaljeret viden om mennesket, der kan hjælpe os med at nuancere politiksmedenes firkantede virkelighedsbeskrivelser, er skønlitteraturen måske ikke det værste at ty til
    Et af den moderne litteraturs kendemærker er, at den forsøger at give os et så oprigtigt og uretoucheret billede af mennesket som muligt. Derfor, hvis man vil have konkret og detaljeret viden om mennesket, der kan hjælpe os med at nuancere politiksmedenes firkantede virkelighedsbeskrivelser, er skønlitteraturen måske ikke det værste at ty til
  3. Kronik
    18. oktober 2000

    I Kina spiser de hunde

    At sige som Erik Skyum-Nielsen, at i Kina har kunsten åbenlys en funktion som moralsk og politisk udtryksmiddel, er lige så absurd som at sige: I Kina spiser de hunde. Tro & Filosofi I Informations leder den 13...
  4. Kronik
    9. oktober 2010

    Når den personlige brist bliver til en massebevægelse

    Hvorfor mener manden/kunstværket, der ikke vil hedde Claus Beck-Nielsen, at identitet skal afskaffes? Når han nu vil udslette sig selv ved en ’selvbegravelse’ af sin identitet, vidner det om, at han tilsyneladende ikke rigtig har sat sig ind i, hvad identitet er, og hvordan identitet fungerer
    Das Beckwerk alias Claus Beck Nielsen med voksliget af sig selv.
  5. Nyhed
    16. januar 2016

    Angående ’Den ny mimesis’

    Lektor, dr.phil. Marianne Stidsen kommenterer her sidste uges anmeldelse af hendes doktorafhandling ’Den ny mimesis’ om dansk og nordisk litteratur efter Anden Verdenskrig
  6. Kommentar
    15. november 2019

    Den sejrende heks m/k+

    Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt
    Forfatterne i 00’erne og 10’erne er ikke længere tilfredse med – med den tyske filosof Walter Benjamins ord – at forskanse sig i det litterære skriftskib og kigge ud på verden gennem nogle små koøjer i skroget. De vil direkte i clinch med den – og gerne rokke ved den, hvis det skulle være, skriver Marianne Stidsen.
  7. Anmeldelse
    30. marts 2012

    Ti år med Das Beckwerk

    Naivt. Claus Beck-Nielsen/Das Beckwerk har skabt noget unikt og markant i nyere nordisk litteratur, men grundlæggende hviler projektet på en opfattelse af identiteten, der er tænkt for naivt
    Bogværk. Claus Beck-Nielsens kunstprojekt afsluttes med et større bogværk. Jeg mener dog, at der er en række spørgsmål, som må melde sig, når selve projektets betydning skal gøres op.