Marianne Stidsen

Seneste artikler af
Marianne Stidsen
  • En totalitaristisk konsensuskultur hersker i anmelderkorpset

    Flere gange er det sket, at en bog er røget ud til en anmelder, som er så indsovset i en bestemt politisk-aktivistisk klike, at det ikke længere er den enkelte anmelders selvstændige blik, men derimod en form for kollektivt tæskehold, bogen bliver mødt med, skriver forfatter Marianne Stidsen i dette debatindlæg
  • Den sejrende heks m/k+

    Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt
  • Kældermennesket udsat for radikaliserings-testen

    Et af den moderne litteraturs kendemærker er, at den forsøger at give os et så oprigtigt og uretoucheret billede af mennesket som muligt. Derfor, hvis man vil have konkret og detaljeret viden om mennesket, der kan hjælpe os med at nuancere politiksmedenes firkantede virkelighedsbeskrivelser, er skønlitteraturen måske ikke det værste at ty til
  • Angående ’Den ny mimesis’

    Lektor, dr.phil. Marianne Stidsen kommenterer her sidste uges anmeldelse af hendes doktorafhandling ’Den ny mimesis’ om dansk og nordisk litteratur efter Anden Verdenskrig
  • Svar på kritik af kritikken

  • Ti år med Das Beckwerk

    Naivt. Claus Beck-Nielsen/Das Beckwerk har skabt noget unikt og markant i nyere nordisk litteratur, men grundlæggende hviler projektet på en opfattelse af identiteten, der er tænkt for naivt
  • Når den personlige brist bliver til en massebevægelse

    Hvorfor mener manden/kunstværket, der ikke vil hedde Claus Beck-Nielsen, at identitet skal afskaffes? Når han nu vil udslette sig selv ved en ’selvbegravelse’ af sin identitet, vidner det om, at han tilsyneladende ikke rigtig har sat sig ind i, hvad identitet er, og hvordan identitet fungerer
  • Med på en lytter

    Essay-samlingen ’Uden titel’ giver et godt udsyn og vindue til Brostrøms særegne litteraturkritiske metode
  • Tilbage til 70’erne?

    Tænk om man her i det nye årtusinde kunne skabe en politisk diskurs, der ikke lød som sømbeslået støvletramp på en støvet landevej, højre- som venstredrejet

Sider

Mest læste
  1. Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt
  2. Lektor, dr.phil. Marianne Stidsen kommenterer her sidste uges anmeldelse af hendes doktorafhandling ’Den ny mimesis’ om dansk og nordisk litteratur efter Anden Verdenskrig
  3. Flere gange er det sket, at en bog er røget ud til en anmelder, som er så indsovset i en bestemt politisk-aktivistisk klike, at det ikke længere er den enkelte anmelders selvstændige blik, men derimod en form for kollektivt tæskehold, bogen bliver mødt med, skriver forfatter Marianne Stidsen i dette debatindlæg
  4. Et af den moderne litteraturs kendemærker er, at den forsøger at give os et så oprigtigt og uretoucheret billede af mennesket som muligt. Derfor, hvis man vil have konkret og detaljeret viden om mennesket, der kan hjælpe os med at nuancere politiksmedenes firkantede virkelighedsbeskrivelser, er skønlitteraturen måske ikke det værste at ty til
  5. Naivt. Claus Beck-Nielsen/Das Beckwerk har skabt noget unikt og markant i nyere nordisk litteratur, men grundlæggende hviler projektet på en opfattelse af identiteten, der er tænkt for naivt
  6. Hvorfor mener manden/kunstværket, der ikke vil hedde Claus Beck-Nielsen, at identitet skal afskaffes? Når han nu vil udslette sig selv ved en ’selvbegravelse’ af sin identitet, vidner det om, at han tilsyneladende ikke rigtig har sat sig ind i, hvad identitet er, og hvordan identitet fungerer
  7. I dag udkommer et stort udvalg af Torben Brostrøms litterære kritik, som er en enestående guide til det seneste halve århundredes litteratur. Brostrøms kæmpeindsats kalder i den grad på efterfølgere
  8. Tænk om man her i det nye årtusinde kunne skabe en politisk diskurs, der ikke lød som sømbeslået støvletramp på en støvet landevej, højre- som venstredrejet