Mathias Danbolt

Seneste artikler af
Mathias Danbolt
  • Patroniserende hyggekultur

    Med soloudstillingen ’Exterior’ på Sorø Kunstmuseum forsøger kunstnergruppen A Kassen at hjælpe museet med at komme i kontakt med det lokale. Det er der kommet en mærkværdigt patroniserende udstilling ud af, der viser begrænsningerne med ideen om en folkelig konceptkunst
  • Forvirringens kunst

    Det er nærmest umuligt ikke at føle sig dum og forvirret i mødet med værkerne på Jacob Fabricius’ kuraterede gruppeudstilling ’iwillmedievalfutureyou4’. Men det er forunderligt opløftende at give slip på drømmen om sammenhæng og mening
  • Betydningen af at være udskiftelig

    Kunstudstillinger er ikke et særlig godt format for kulturudveksling. Dette synes at være præmissen for projektet ’SuperSub – on collectivism’, der indgår i festivalen Images 2016. I stedet for at bruge kunsten til at vise andre kulturer er det workshoppens dialogiske format, der dominerer, når fem kunstnergrupper fra Indonesien retter fokus mod medborgerskabets betingelser i dag
  • Genforhandling af det menneskelige

    I sin nye soloudstilling tager Javier Tapia fat på den lange europæiske tradition for at vade over lig på jagt efter guld og rigdom under andre himmelstrøg. Tapias arkiviske totalinstallation synliggør også kunstens centrale rolle i imperialismens historie
  • Sikkerhedmaskinens onde optimisme

    Med ’Safe Conduct’ bekræfter den britiske samtidskunstner Ed Atkins sin position som en af de mest interessante aktører på kunstscenen lige nu. Kunstnerens burleske version af lufthavnes sikkerhedsvideoer er skræmmende rettidig og udstiller frygtens koreografering af det offentlige rum
Mest læste
  1. Det er nærmest umuligt ikke at føle sig dum og forvirret i mødet med værkerne på Jacob Fabricius’ kuraterede gruppeudstilling ’iwillmedievalfutureyou4’. Men det er forunderligt opløftende at give slip på drømmen om sammenhæng og mening