Mathias Danbolt

Artikler
  • 17. juni 2016

    Patroniserende hyggekultur

    Med soloudstillingen ’Exterior’ på Sorø Kunstmuseum forsøger kunstnergruppen A Kassen at hjælpe museet med at komme i kontakt med det lokale. Det er der kommet en mærkværdigt patroniserende udstilling ud af, der viser begrænsningerne med ideen om en folkelig konceptkunst
    Hvor Pieroth viser værdien i det værdiløse ved at pumpe beskidt vand op fra vandpytter i Berlin og geninstallere dem i et galleri, erstatter A Kassen det værdiløse vand med kostbar aluminium. Det ligner en salgbar og blankpoleret version af hverdagen.
  • Anmeldelse
    27. maj 2016

    Forvirringens kunst

    Det er nærmest umuligt ikke at føle sig dum og forvirret i mødet med værkerne på Jacob Fabricius’ kuraterede gruppeudstilling ’iwillmedievalfutureyou4’. Men det er forunderligt opløftende at give slip på drømmen om sammenhæng og mening
    Magtsyge mænd og en serie kvindehoveder forsøger at kontrollere verden i  ’iwillmedievalfutureyou4’. Blandt andet i Nadezhda Grishinas videoinstallation ’No-Go Machine’ (2013). Film, 8:00 min
  • Anmeldelse
    6. maj 2016

    Betydningen af at være udskiftelig

    Kunstudstillinger er ikke et særlig godt format for kulturudveksling. Dette synes at være præmissen for projektet ’SuperSub – on collectivism’, der indgår i festivalen Images 2016. I stedet for at bruge kunsten til at vise andre kulturer er det workshoppens dialogiske format, der dominerer, når fem kunstnergrupper fra Indonesien retter fokus mod medborgerskabets betingelser i dag
    ArtLab.
  • Anmeldelse
    15. april 2016

    Genforhandling af det menneskelige

    I sin nye soloudstilling tager Javier Tapia fat på den lange europæiske tradition for at vade over lig på jagt efter guld og rigdom under andre himmelstrøg. Tapias arkiviske totalinstallation synliggør også kunstens centrale rolle i imperialismens historie
    På galleriet ligger brugte bøger på gulvet langs vægge, som var det et loppemarked, og blyanttegninger i forskellige størrelser er klæbet op på de hvide vægge.
  • Anmeldelse
    8. april 2016

    Sikkerhedmaskinens onde optimisme

    Med ’Safe Conduct’ bekræfter den britiske samtidskunstner Ed Atkins sin position som en af de mest interessante aktører på kunstscenen lige nu. Kunstnerens burleske version af lufthavnes sikkerhedsvideoer er skræmmende rettidig og udstiller frygtens koreografering af det offentlige rum
    Ed Atkins iscenesætter i ’Safe Conducts’ sikkerhedskontrollens brutale opdeling af kroppen, og det er svært at se installationen uden at tænke på bombeangrebet i Bruxelles.