Matthias Hvass Borello

Seneste artikler af
Matthias Hvass Borello
  • Når kunst sætter dagsorden

    Carnegie Art Award er en af verdens største kunstpriser på i alt 2,1 million svenske kroner og udvalget tegner et billede af hvem, der sætter dagsordenen lige nu i Norden. Men for at sætte den, skal man som kunstner finde sit eget personlige sprog, og det er den egentlige udfordring, siger kunstnerne selv
  • En lektion i objektivitet

    Teknologien og kunsten er den menneskelige bearbejdelse og fortolkning af virkeligheden. Det er en evindelig stræben efter en håndgribelighed, en objektivitet, som nu problematiseres af Thorbjørn Laustsens 'visuelle systemer' på Museet for Samtidskunst i Roskilde
  • Den Frie truet af lukning

    Trods et bredere publikum og stigende besøgstal har Kunstrådet med kort varsel fjernet grundlaget under det selvejende, historiske udstillingssted på Østerbro
  • Provokationens kunst

    Siden hvornår er det forenklede perspektiv blevet kunstens ærinde?
  • Fra total svaghed til enorm styrke

    Shirin Neshats store videoudstilling 'Women without Men' bevæger sig på grænsen til virkeligheden. Samfundsmæssig turbulens og kvindelig indre kamp er kraftcenteret i udstillingen på AroS
  • Zevs - en visuel kriger

    I det parisiske gadebillede har han opnået mytologisk status med sine visuelle og poetiske kunstangreb i storbynatten
  • 'Jeg er ikke en person, der tager de sikre valg'

    Jacob Fabricius er den nye leder af Malmö Konsthall, og med ham har kunsthallen fået en chef, som ynder at tænke ud af boksen. I helt bogstavelig forstand. Og det har han ikke tænkt sig at holde op med
  • Kunst for fremtidens generation

    Hvordan ville kunstmuseet se ud, hvis man inviterede de unge ind omkring bordet til åben dialog og gav dem et reelt ansvar for afvikling og kommunikation af museets tiltag?
  • 'At skide er ikke at male'

    Den russisk-tyske kunstner Andreas Golder er et af de helt store talenter fra den Berlinske kunstscene, der præsenteres i det ny Arken med 31 værker

Sider

Mest læste
  1. De nye medier sætter nye rammer for kunsten og kunstoplevelsen. Interaktion er en central dimension i samtidskunsten, og Museet for Samtidskunst i Roskilde spørger med en ny udstilling, om interaktivitet kan højne kunstoplevelsen og opkvalificere museet som offentlig platform
  2. Miljøet omkring kunsten er mest af alt sprudlende og ikke gearet til intellektuel debat. Men er kunsten blevet overfladisk?
  3. Endnu engang har den hårde rockscene ramt offentligheden med finske Lordi. Og endnu engang har kristne grupperinger og forargede tilskuere kritiseret det forargelige og dæmoniske ved rockscenens udtryk...
  4. Vi er nødt til at godtage Kristian von Hornsleths 'The Village Project' fra 2006 i Uganda som kunst. Men dermed ikke sagt, at vi ikke bør forholde os kvalitativt til projektet. For kunstkritikken har en central rolle at spille, når kunsten bevæger sig ud i offentligheden og ligefrem udnytter, udstiller og reproducerer en social og økonomisk skævvridnning
  5. Den russisk-tyske kunstner Andreas Golder er et af de helt store talenter fra den Berlinske kunstscene, der præsenteres i det ny Arken med 31 værker
  6. Oplevelsesøkonomi er det nye buzzword i museumsverdenen og nu også på ARKEN Museum for Moderne Kunst. Men spørgsmålet er, hvor langt man skal gå for at møde masserne? Skal vi udfordres eller have vores lækkert indpakkede kulturfix ind med skovl uanset de kunstneriske omkostninger?
  7. Siden hvornår er det forenklede perspektiv blevet kunstens ærinde?
  8. Når man skriver for børn, kan man behandle temaer og problematikker mere intuitivt og tættere på det essentielle almenneskelige. Men det er ikke noget, man vælger - man gør det, fordi barnet taler i én