Media Hack Days Reinventing the media industry

Syv tips til journalister, der vil samarbejde med programmører

Mads Johansen - madsfoto.dk

Den nye virkelighed i mediebranchen byder journalister og programmører at arbejde sammen. Men hvad det kræver det af dig som journalist?

Er du journalist, og vil du gerne lave fede, interaktive grafikker, kort og andet lækkert datajournalistik, men orker ikke at lære programmeringssprog som JSON, javascript og python?

Så er det godt, at der findes folk som Aurelia Moser og Nils Kähler. De er programmører og er vant til at tage sig af det komplicerede kodningsarbejde, når de arbejder sammen med journalister på eksempelvis dataprojekter.

Er du journalist og drømmer om at samarbejde med folk som Aurelia og Nils om at lave projekter, der rækker ud over din egen tekniske kunnen, så se deres syv tips til journalister, der vil samarbejde med programmører.

Tænk på samarbejdet som et parforhold. Begge parter skal bidrage, hvis det skal fungere, mener Aurelia Moser.

1. Sæt dig en smule ind i stoffet. Du behøver ikke kunne kode, men det skader ikke at have et minimumskendskab til et par begreber, så du nogenlunde ved, hvad der rent faktisk kan lade sig gøre.

2. Sæt programmøren ind i, hvad opgaven egentlig går ud på. Hvad er meningen med de data, der skal over på kortet, og hvad fortæller de i grunden? Hvis hun kan se relevansen i opgaven, er den mere spændende at løse og hun kan bedre byde ind. 

3. Hav styr på, hvad du beder om. Aurelia husker, at en journalist engang henvendte sig til hende med en række tidsangivelser og bad om at få lavet et kort. Og det kan man som bekendt ikke, fordi det kræver længde- og breddegradsangivelser.

4. Vær ikke bange for at stille dumme spørgsmål.

5. Kommuniker løbende. Jo mere I taler sammen og stiller spørgsmål til hinanden, desto bedre. Ellers risikerer du at ende i en situation, hvor du ikke forstår, hvad den anden part vil. Det værste scenarie er en journalist, der giver en løst defineret opgave til en programmør og derefter valser ud af døren og hjem.

6. Det er bedst at sidde det samme sted. En meningsudveksling pr. e-mail dræber dialogen.

7. Giv plads til en vis udfoldelse fra programmørens side, så opgaven ikke er fuldstændig fastlåst. Det gør opgaven mere spændende, og det giver bedre chance for et fedt resultat.

Kilder: Nils Kähler, programmør og IT-iværksætter i Creative Vikings og Aurelia Moser, programmør hos Ushahidi og Internews.

Media Hack Days dækkes af en gruppe studerende fra digital journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Du kan følge arrangementet på #mediahackdays på twitter og på information.dk/mediahackdays

Om denne blog

Hvordan gentænker vi medier og formidling i en digital æra?

D. 2.-4. maj 2014 samles nogle af landets mest kreative hjerner – programmører, journalister og digitale designere – for at skabe konkrete bud på det spørgsmål. 

Media Hack Days i Aarhus er et hackathon og et laboratorium for radikal medieinnovation.

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu