Merete Sanderhoff

  • Læserbrev
    4. januar 2008

    Hvad kunsten kan

    Det er tankevækkende, at en kunstdebat, der opererer med udtryk som plattenslageri og fupbarok, kan opstå i 2008. Men det er ikke desto mindre resultatet af Peter Nielsens leder fra 29
    Hvem forudså i 1910-erne, at Marcel Duchamps sære og i samtiden stort set ukendte readymades en dag ville blive afgørende for vores forståelse af, hvad kunst også kan?
  • 27. maj 2006

    At vende ryggen til konsensus

    BERLIN – Lige nu kan man se den fjerde i rækken af kunst-biennaler i Berlin, i og omkring kunsthallen KW i Auguststrasse. Titlen er Von Mäusen und Menschen/-Of Mice and Men – ifølge kuratorernes programskrift »stjålet« fra John Steinbecks roman, der handler om livet i al sin enkelhed og kompleksitet: Man fødes, man lever, og så dør man, og livsdelen mellem de to afgørende skæringspunkter betegnes som et individuelt raid ind i det uforudsigelige...
  • 21. juni 2006

    Fremsynede provokatører

    Herning Kunstmuseum har fundet en række af sine gamle kunstskandaler frem fra magasinet og skabt udstillingen 'Skandaler - provokation eller fremsyn?' Den fortæller historien om 60'ernes kulturkamp, der ses genspejlet i den værdikamp, som Fogh-regeringen har lanceret
  • 23. juni 2006

    Himmelsøstre

    Den danske kunstner Simone Aaberg Kærn præsenteres på Malmö Konsthall i sin første store soloudstilling
  • 12. juli 2006

    En kanon kommer sjældent alene

    Den omdiskuterede kulturkanon har sat navn på de vigtigste værker inden for dansk kultur-arv. ARoS har ikke vær-ker fra deres samling med i kunstkanonen, så nu har museet lavet sin egen version. Det undergraver den officielle kanons autoritet, men Brian Mikkelsen er glad, mener rektor for Det Kgl. Danske Kunstakademi
  • 18. juli 2006

    Kunstverdenens Ole Olsen

    Kunstsamleren Erik Veistrup udstiller dele af sin omfattende samling. Han har altid undladt at følge de toneangivende tendenser på kunstscenen og alene rettet sig efter sin personlige smag, og hans kunstsamling må karakteriseres som vildtvoksende mangfoldig
  • 25. juli 2006

    Sønderjyske kunstperler

    Som perler på snor ligger tre fremragende kunstmuseer i det vestlige Sønderjylland og Nordslesvig. Er man på ferie i området, må man ikke gå glip af Ribe Kunstmuseum, Sønderjyllands Kunstmuseum i Tønder og Nolde Stiftung Seebüll lige syd for grænsen
  • 2. august 2006

    Han satser på det muliges kunst

    'Vi skal slå så hårdt i suppen herovre, så det når helt til København,' siger Skive Kunst-museums direktør, der vil satse på elektronisk kunst, internationalt orienterede biennaler, nyskabende arkitekt-oniske rammer og tæt integration mellem museumsinstitution og samfund. Det handler også om at revitalisere regionen
  • 21. august 2006

    Grøde på den århusianske galleriscene

    Mens den københavnske galleriscene har markeret sig stærkt , er der mere stille om, hvad der sker på den front i Århus. At det århusianske kunstmiljø er så relativt overset er ufortjent. Fire aktuelle galleriudstillinger understreger, at det også rykker i Århus

Sider

  1. 24. januar 2007

    Yuppien der blev filantrop

    På DR2 kunne man forleden følge kunstner Kristian von Hornsleth i Uganda, hvor han under mottoet We want to help you, but we want to own you udnytter andre menneskers mangel på frihed til at statuere sin egen. Han har friheden til at hjælpe dem, men han gør det kun, hvis de opfylder hans betingelser og bevæger sig hermed et sted mellem koloniherren og filantropen
  2. 8. januar 2007

    Tendentiøs kunsthistorie

    'Operationen lykkedes - patienten døde'. Rune Gade og Camilla Jalvings bog om dansk kunst i 1990erne er god, men den begår en fundamental fejl, fordi den er i konflikt med sin intention og sit materiale