Merete Sanderhoff

Seneste artikler af
Merete Sanderhoff
  • Hvad kunsten kan

    Det er tankevækkende, at en kunstdebat, der opererer med udtryk som plattenslageri og fupbarok, kan opstå i 2008. Men det er ikke desto mindre resultatet af Peter Nielsens leder fra 29
  • At vende ryggen til konsensus

    BERLIN – Lige nu kan man se den fjerde i rækken af kunst-biennaler i Berlin, i og omkring kunsthallen KW i Auguststrasse. Titlen er Von Mäusen und Menschen/-Of Mice and Men – ifølge kuratorernes programskrift »stjålet« fra John Steinbecks roman, der handler om livet i al sin enkelhed og kompleksitet: Man fødes, man lever, og så dør man, og livsdelen mellem de to afgørende skæringspunkter betegnes som et individuelt raid ind i det uforudsigelige...
  • Fremsynede provokatører

    Herning Kunstmuseum har fundet en række af sine gamle kunstskandaler frem fra magasinet og skabt udstillingen 'Skandaler - provokation eller fremsyn?' Den fortæller historien om 60'ernes kulturkamp, der ses genspejlet i den værdikamp, som Fogh-regeringen har lanceret
  • Himmelsøstre

    Den danske kunstner Simone Aaberg Kærn præsenteres på Malmö Konsthall i sin første store soloudstilling
  • En kanon kommer sjældent alene

    Den omdiskuterede kulturkanon har sat navn på de vigtigste værker inden for dansk kultur-arv. ARoS har ikke vær-ker fra deres samling med i kunstkanonen, så nu har museet lavet sin egen version. Det undergraver den officielle kanons autoritet, men Brian Mikkelsen er glad, mener rektor for Det Kgl. Danske Kunstakademi
  • Kunstverdenens Ole Olsen

    Kunstsamleren Erik Veistrup udstiller dele af sin omfattende samling. Han har altid undladt at følge de toneangivende tendenser på kunstscenen og alene rettet sig efter sin personlige smag, og hans kunstsamling må karakteriseres som vildtvoksende mangfoldig
  • Sønderjyske kunstperler

    Som perler på snor ligger tre fremragende kunstmuseer i det vestlige Sønderjylland og Nordslesvig. Er man på ferie i området, må man ikke gå glip af Ribe Kunstmuseum, Sønderjyllands Kunstmuseum i Tønder og Nolde Stiftung Seebüll lige syd for grænsen
  • Han satser på det muliges kunst

    'Vi skal slå så hårdt i suppen herovre, så det når helt til København,' siger Skive Kunst-museums direktør, der vil satse på elektronisk kunst, internationalt orienterede biennaler, nyskabende arkitekt-oniske rammer og tæt integration mellem museumsinstitution og samfund. Det handler også om at revitalisere regionen
  • Grøde på den århusianske galleriscene

    Mens den københavnske galleriscene har markeret sig stærkt , er der mere stille om, hvad der sker på den front i Århus. At det århusianske kunstmiljø er så relativt overset er ufortjent. Fire aktuelle galleriudstillinger understreger, at det også rykker i Århus

Sider

Mest læste
  1. 'Operationen lykkedes - patienten døde'. Rune Gade og Camilla Jalvings bog om dansk kunst i 1990erne er god, men den begår en fundamental fejl, fordi den er i konflikt med sin intention og sit materiale
  2. På Sophienholm er der flyttet en mindre hærskare af anonyme, hvidskjortede mænd ind. De udgør et gennemgående motiv i billedkunstneren Peter Martensens univers, der præsenteres i en nærmest retrospektiv udstilling
  3. Herning barsler med et internationalt institut for CoBrA-forskning og formidling, og i den vanlige midtjyske ånd er der kul på visioner og ambitioner
  4. Herning Kunstmuseum har fundet en række af sine gamle kunstskandaler frem fra magasinet og skabt udstillingen 'Skandaler - provokation eller fremsyn?' Den fortæller historien om 60'ernes kulturkamp, der ses genspejlet i den værdikamp, som Fogh-regeringen har lanceret
  5. Ulrik Møller udfordrer med sine tyste by- og landskaber de vante forestillinger om et tidssvarende nutidsmaleri. Der er imidlertid ikke megen guldalderidyl over hans intense søgen indad mod synernes absolutte stilhed.
  6. Michael Kvium vender det tavse øje til på sin nye udstilling, hvor blikket er vendt bort fra menneskefiguren og ud mod de umælende omgivelser. De nye malerier er installeret i Zaha Hadids labyrintiske tilbygning til Ordrupgaard, og Kvium understreger rummets vildveje med visuelle afspærringer og veje, der ender blindt. Det er som om, han prøver at sige, at han ikke vil sige noget