Hvad du ikke vidste, du gerne ville vide om Matador
I næste weekend vender 'Matador' tilbage til DR's sendeflade. Nogle vil måske sige: for Gud ved hvilken gang? Ottende, kan vi så svare. Kulturredaktionens Matador-entusiaster har nærstuderet samtlige 1.622 minutter af Lise Nørgaards gamle serie, som nu har fået et digitalt ansigtsløft. Vi bringer svarene på 11 spørgsmål, du ikke vidste, man kunne interessere sig for
Hvad du ikke vidste, du gerne ville vide om Matador
I næste weekend vender 'Matador' tilbage til DR's sendeflade. Nogle vil måske sige: for Gud ved hvilken gang? Ottende, kan vi så svare. Kulturredaktionens Matador-entusiaster har nærstuderet samtlige 1.622 minutter af Lise Nørgaards gamle serie, som nu har fået et digitalt ansigtsløft. Vi bringer svarene på 11 spørgsmål, du ikke vidste, man kunne interessere sig for
Tekst: Johanne Pontoppidan Tuxen og Rasmus Bo Sørensen
Grafik: Rasmus Fly Filbert
Tekst: Johanne Pontoppidan Tuxen og Rasmus Bo Sørensen
Grafik: Rasmus Fly Filbert
Cover: Rolf Konow / DR Presse
Digital produktion: Mikka Tecza

Dagbladet Information
Flemming Berger

Av min arm;det siger I ikke!

Per Meinertsen

Nej alt det her vidste jeg ikke, men det er da ved gud også fuldstændig irrelevant!
Matador er fremragende – det her er spild af tid.

Matador er på mange måder vældigt god - omend lidt sødladen. Det virkeligt gode, helt fantastisk godt timede, er selve klipningen. Prøv at forestille jer, at scenerne hver især varede bare to minutter til. De ville være grænseløst trivielle, næsten - næsten hver og en. Men den præcise timing gør, at der kommer vitalitet i handlingen.

Nanna Wulff M., Anne Eriksen, Karsten Aaen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Per Meinertsen

Helle Nyberg fremhæver med rette klipningen. Men en anden og overordentlig væsentlig forudsætning for at denne fortælling i den grad interesserer et publikum er, at historien er fortalt stort set uden brug af musikunderlægning, som på mere eller mindre anmassende vis forsøger at fortælle os, hvad vi skal føle.
Det er historien alene - dialogen - og spillet, som på fremragende vis taler til os og engagerer os.
Dette forhold er afgørende for oplevelsen hos publikum. Man oplever replikker og handlinger direkte. Der er ingen mellemlag af følelsespåduttende toner, som meget ofte, og selvfølgelig stik imod hensigten, på et ubevidst plan virker distancerende og trættende. Publikum følelser bliver mere ægte, og dannes ud fra spillet selv.
Der er den velkendte og fremragende fortekstmusik, hvis tema dukker op nogle få gange i korte handlingsovergange, og derudover er der sine steder noget såkaldt kildemusik, altså musik som har sit udspring fra en kilde i handlingen.
At det forholder sig sådan er det nok de færreste som er sig bevidste om, men denne musikalske afholdenhed er uden tvivl en afgørende kvalitet ved Matador, og med til at hæve denne serie højt over mange nyere danske tv-serier, som efter min mening er ganske uudholdelige at høre på.
Handlingen, dialogen og billederne får lov at tale for sig selv. Får lov at tale direkte til publikum. Prøv nu selv at se – og høre!

Torben Bruhn Andersen, Anne Eriksen, Karsten Aaen, Bjarne Bisgaard Jensen, Randi Christiansen, Bjørn Ringgaard, Hans Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Fed grafik!

Sebastian Djurhuus

Der er fejl i antal døde og antal fødte.
Der bliver født seks børn og ikke fem som grafikken viser:
1 Erik Skjern
2 Helle Varnæs
3 Aksel Jensen
4 Knud Jensen
5 Hansi Winther
6 Kristian Varnæs

Ligeledes kan der stilles spørgsmålstegn ved antal døde i grafikken (10). Der er to personer med på listen som man aldrig ser, men som har en vis rolle alligevel, den gamle Borgmester og Maude, Elisabeth og Gustavs far. Men med på listen er ikke den Onkel som Hr Schwann arver penge fra, så han kan købe sig ind som kompagnon i Damernes Magasin. Jeg ved ikke hvad kriterierne har været for skrive dødsfald med i grafikken (Kvik, Hitler og kongen er heller ikke med), men jeg vil mene at det har en vis vægt for historien at Hr Schwann arver penge, hvilket kunne berettige et 11. dødsfald i grafikken.

Karsten Aaen

Er der ikke nogen, der kan forklare mig, hvorfor det dog er så forfærdeligt, at Ulrik sætter en kondom-automat op på det varnæske badeværelse? Aldrig har jeg forstået det? Måske har det noget at gøre med, at Maude er gravid? og at Ulrik mener, at hans forældre skulle have brugt et kondom, så Maude ikke blev gravid? Og hvorfor siger Hans Kristian Varnæs til Ulrik, at han har brugt skam over sin mor, ja over hele familien og slægten? En forstår det ganske enkelt ikke?

Anne Eriksen

Helt i overensstemmelse med den digitale tidsalder - statistik over hændelser og fødeindtag! - hvor er det dog inderligt ligegyldigt!
Man bruger formuer af skattepenge til at "tilrettelægge" indsatsen for sundhed og velfærd - og det virker ikke!

Anne Eriksen

Karsten Aaen, unge mennesker formodedes ikke at have et aktivt sexliv (skulle skjules) især for forældre ect. - automater var at finde på halvsnuskede steder som hovedbanegården eller - under disken.