Reportage
24 timer ved Exxit 59, hvor et ordentligt arbejde er et arbejde med hjul under
Transportsektoren er under forandring. Den er presset af den teknologiske udvikling og billig arbejdskraft fra Østeuropa. Men der skal stadig sorteres stål, vaskes fiskebiler og lappes sjællænderhuller. Information har tilbragt et døgn i området omkring et af Danmarks største transportcentre
Reportage
24 timer ved Exxit 59, hvor et ordentligt arbejde er et arbejde med hjul under
Transportsektoren er under forandring. Den er presset af den teknologiske udvikling og billig arbejdskraft fra Østeuropa. Men der skal stadig sorteres stål, vaskes fiskebiler og lappes sjællænderhuller. Information har tilbragt et døgn i området omkring et af Danmarks største transportcentre
Tekst: Kristian Villesen
Foto: Ulrik Hasemann
12:15
12:15
Kølesystemet i Søren Ladegaard Steins isbil er gået i stykker. Han står foran KH One Stop på Frostvej ved motorvejsstoppet Exxit 59 i Vejle, mens en køletekniker fra en stige tilser skaderne:

»Is er jo en temperaturfølsom vare,« siger Søren Ladegaard Stein med bekymring i stemmen. Han skulle lige nu have været rundt til kiosker og isbutikker i Fredericia med forsyninger, men da temperaturen i lastbilen pludseligt faldt fra minus 25 til minus 15 grader, udløste det en alarm, og bilen blev kaldt til KH One Stop. »Et slag på tasken: Jeg har for 200.000 kroner is i den bil,« siger han, inden køleteknikeren, som viser sig at hedde Leon Sørensen, kommer ned fra stigen:

»Den lækker freon,« lyder dommen. Leon Sørensen har fyldt ny freon på, men bilen trænger snart til en mere omfattende reparation, siger han, inden Søren Ladegaard Stein igen triller ud på E45 i retning mod Fredericia.
Det er ikke tilfældigt, at det firma, som reparerer køletrailere, ligger på Frostvej. Dieselvej fører således ned til den store diseltankstation, og Auktionsvej fører ned til BCA Bilaktion. Exxit 59, som engang hed Danmarks Transport Center, blev grundlagt i 1987 og indeholder alt, hvad transportsektoren kan byde på. Her er mulighed for omlæsning, reparationer, pause og vask. Og frem for alt er stedet bygget op med logistik som det bærende byggeprincip.

Placeringen er central. Den er som et knudepunkt for al transport i Danmark. Lige ved E45, som går igennem Jylland, E20, som går mod Sjælland, og den midtjyske motorvej, som går mod Herning.

En lastbil med presenningtrailer bakker ind over graven i KH One Stops bagerste værksted. På bagvæggen hænger en svensknøgle, der er på størrelse med en flækøkse. På siden af et værktøjsbord hænger et billede af en afklædt pige. Afdelingsleder Mikkel Kring peger på en revne i presenningen.

»Det er et typisk sjællænderhul,« siger han.

– Sjællænderhul?

»Ja. Tyvene sprætter lige presenningen op med en kniv og ser, hvad der er derinde. Når lastbilerne har været derovre, så kommer de ofte tilbage og ser sådan her ud.«

Derovre er Sjælland.
13:50
13:50
Det koster fem kroner at gå på toilettet ovre på Cirkle K på Transportvej. Det kan synes som en ligegyldig detalje, men det siger faktisk en del om transportsektoren i dag. Gebyret blev indført sidste år, og selv om man kan få refunderet pengene, hvis man køber noget i butikken, er det med til at holde de mange østeuropæiske chauffører væk. Af samme grund koster det 60 kroner i døgnet for en lastbil at holde på parkeringspladsen, og det er primært de danske chauffører, der har råd til at betale penge for en parkeringsplads, et toiletbesøg og en burger på den store McDonald's eller restauranten The Diner.

I Megawash på Frostvej står Robert Kawka med en højtryksspuler og vasker en køletrailer indvendigt, så det sprøjter og skummer helt ud i vaskehallen. Det lugter ret grimt. Der har været fisk i. Robert Kawka fortæller om en trailer, som havde været i England med bacon og kom hjem igen uden at være blevet vasket:

»Den var fyldt med orm. Det var virkelig ulækkert. Fisk er o.k.,« siger han på engelsk. Han er fra Polen og bruger det meste af sin vågne tid i Danmark på at vaske lastbiler hos MegaWash. Her er døgnåbent, og som regel bliver der vasket på alle fire vaskebaner. Robert Kawka får mindsteløn i Danmark, hvilket er omkring tre gange så meget, som han ville kunne få for et lignende job i Polen:

»Jeg sparer op til et hus til min familie,« fortæller han. Han har en kone og en datter på et år: »Jeg savner hende meget,« siger han. Robert Kawka og 12 kolleger bor sammen i et hus – de arbejder alle hos MegaWash. Det er hårdt fysisk arbejde:

»Vi har kun polakker ansat. Vi kan ikke få nogen danskere til det,« siger Gert Thomassen, som er salgschef. Bortset lige fra Leif Hauge, en lille og meget robust mand, som netop har vasket en lastbil i bane to:

»Jeg har været akkordarbejder på Danish Crown i 40 år, så jeg er vant til det,« siger han. Han er 67 år og har ikke tænkt sig at gå på pension:

»Jeg har det bedst med at arbejde.«

»Det er bare, fordi han ikke kan holde ud at være hjemme hos konen,« griner Gert Thomassen.
Der kommer chauffører fra mange lande hos MegaWash – lastbiler med lettiske, polske og rumænske nummerplader kører ud og ind af vaskehallen.

En af de danske er Pia Ræbild. Hun er på vej til Dagrofa, som ligger lige på den anden side af motorvejen. Her skal hun hente dagligvarer og køre dem til blandt andet Spar- og Meny-butikker. Hun er en af de mange danske chauffører, som føler sig presset af kollegerne fra Østeuropa:

»De kører jo rundt i deres biler i et halvt år ad gangen uden at holde lange pauser,« siger hun.

Derfor er hun tilhænger af, at chaufførerne skal på hotel, når de holder lange hvil, sådan som EU-kommissionen har foreslået i et nyt udspil. Mange vælger i dag at bliver i deres lastbiler, når de holder det lange ugentlige hvil på 45 timer. I dag kan udenlandske chauffører køre tre ture internt i Danmark, hver gang de har krydset grænsen, hvilket har givet stor trafik i Padborg-området. EU-Kommissionen foreslår også, at det fremover kun skal være lovligt at køre tre ture om måneden i et andet land, før man bliver betragtet som udstationeret medarbejder og dermed skal have bedre løn og flere rettigheder.

»De skal hjem eller arbejde på samme vilkår som os andre. Og det gør de ikke nu,« siger Pia Ræbild. Ifølge en opgørelse, som 3F har lavet, er antallet af østeuropæiske lastbiler i Danmark steget voldsomt. 5.716 lastbiler krydser i gennemsnit den danske grænse hver dag. Knap hver anden har østeuropæiske nummerplader. I 2011 gjaldt det kun omkring hver femte lastbil.
15:15
15:15
Morten Hillebert Bay har købt en Big Tasty Menu og sat sig ved en vinduesplads på McDonald’s på Transportvej. Han er 23 år og kører lastbil for firmaet Nagel Liller – »Køl og tørvarer« – siger han. »Faktisk mest kartofler.« Han ’kører Sjælland’ som det hedder, ofte fra Billund til Ringsted, og han er en af de få danske chauffører, som ikke bekymrer sig om østeuropæerne:

»Jeg er mere bekymret for den teknologiske udvikling. Den bil, jeg kører i, kan bremse selv, og den justerer selv farten. Den advarer mig, hvis jeg er ved at skifte bane. Om 20 år kører den selv til Ringsted, og så er der slet ikke brug for en chauffør,« siger han og tilføjer, at en kollega er en kollega – uanset hvilket land, han kommer fra:

»Jeg hører meget den der ’åh, de kommer og tager vores job’, men hvis en chauffør sidder fast, så hjælper man ham – og det er jo altid de østeuropæiske, der har problemer, for de kører i de gamle biler.«
Fremtiden. Morten Hillebert Bay er mere bange for den teknologiske udvikling end konkurrencen fra de østeuropæiske chauffører.
ULRIK HASEMANN
17:15
17:15
Der er ikke mange østeuropæiske lastbiler på langtidsparkeringspladsen på Exxit 59. Det er der til gengæld på rastepladsen Skærup Vest, 13 kilometer længere sydpå af E45. Faktisk er der helt fyldt allerede kl. 17:15, og de fleste chauffører skal holde hvil natten over. To polske chauffører børster tænder og vil ikke snakke. En litauisk chauffør har allerede rullet et gardin for i forruden og er gået til ro. Der lugter af tis, når man går ned mellem to parkerede lastbiler.

Radu Cohut fra Rumænien er lige ankommet, og han er glad. Han nåede akkurat ind på Skærup Vest, inden han brød hviletidsbestemmelsen, forklarer han begejstret. Han viser stolt displayet, som siger 8:58 – man må maksimalt køre ni timer i tæk. Han overvejede faktisk at stoppe på Exxit 59 længere nordpå, men vurderede, at han godt kunne nå til Skærup: »Alting koster penge deroppe,« siger han.

I hans førerhus ligger et gasblus og en gryde. Han køber sin mad uden for Danmark, har det i et køleskab og varmer det op under glasblusset, fortæller han. Der er også fiskeudstyr, muslinger og orm, som bruges til madding.

Han har kørt meget i Danmark i de seneste fire år. »Danmark er det bedste land at køre i. Her er alt ordentligt og pænt. Meget bedre end Frankrig og Holland. Især heromkring, ikke så meget på den ø, hvor København ligger.«

– Sjælland. Hvad er der galt med Sjælland?

»Der er beskidt,« lyder svaret, inden Radu Cohut igen peger på sit display:

»Den har kørt en million kilometer,« siger han stolt. Han er ansat af en rumænsk vognmand, men kører også ture internt i Danmark. Når han har fri, fisker han, hvis det er muligt. Ellers snakker han i telefon med sin familie. Han holder ofte de lange hvil i Padborg, hvor der er mange udenlandske chauffører, men han gider han ikke feste med dem: »De drikker sig fulde. Fulde folk er dumme folk,« siger han.
Langtur. Radu Cohut regner med at skulle bo i sin lastbil frem til september, hvor han skal hjem til Rumænien og fejre sin datters bryllup..
ULRIK HASEMANN
Radu Cohut er en af de chauffører, som opholder sig meget i sin bil. Den næste planlagte tur til Rumænien er i september, hvor hans datter skal giftes. »Måske får jeg en tur til Rumænien inden, men det regner jeg ikke med.«

Sammenstødet mellem de danske og udenlandske chauffører bliver meget konkret længere oppe på parkeringspladsen. En hviderussisk chauffør har parkeret på en måde, hvor hans trailer rager ud på kørebanen. Henrik Sørensen, som er på vej til Taulov for Danske Fragtmænd, skal forbi, og lige nu rører hans presenningtrailer den hviderussiske lastbil. Snart kan han hverken komme frem eller tilbage. Den hviderussiske chauffør er ikke meget for at flytte bilen – for så starter hans hviletid forfra – også selv om det kun drejer sig om få meter. Han låner en magnet af en kollega, som tilsyneladende kan snyde den maskine, som registrerer hviletiden – og kort efter triller lastbilen frem.

»Russian secret,« siger han om manøvren og holder en finger op foran munden. Henrik Sørensen ryster lidt på hovedet og kører mod Taulov.
19:40
19:40
Ole Nielsen går tur med hunden Gismo i rundkørslen ud for Cirkle K på Transportvej. En kælen chihuahua. »Han er altid med, når jeg kører,« forklarer han. På den måde er Ole Nielsen, som har haft to blodpropper, sikker på at få motion.

Han kører for Danske Fragtmænd fra mandag til fredag og holder sig inden for landets grænser. »Det stiller min kone som et krav,« siger han.

Ole Nielsen har det også anstrengt med de østeuropæiske chauffører:

»Der er nogle af dem, som jeg vil kalde nogle lidt dumme kolleger. De er heller ikke så rene. De klarer toiletbesøg, selv om der ikke er noget toilet,« siger han.

Omvendt har han forståelse for deres situation:

»De har jo også bare en familie, som de forsøger at forsørge. Nogle gange kan jeg godt få lidt ondt af dem. Der er nogle af de danske chauffører, som ser meget ned på dem, og det er heller ikke i orden.«

Han og Gismo går tilbage mod Danske Fragtmænd, som har et enormt godscenter på Exxit 59. Bag en indhegning skal han tilbringe natten i sit førerhus. »Men først skal vi i bad,« siger han. Han taler i flertal, fordi Gismo er med ham overalt.
Hunden er med. Ole Nielsen går aftentur med hunden Gismo på Danske Fragtmænds parkeringsplads ved Exxit 59.
ULRIK HASEMANN
22:10
22:10
»Vi sorterer stål.«

Fem unge mænd sidder i en af de porte i Danske Fragtmænds godscenter, der kan bakke en lastbil til. De holder pause. Det er hårdt fysisk arbejde at sortere stål, og de fem mænd skal formentlig arbejde hele natten. At sortere stål betyder, at man flytter metalplader og rør i forskellige udformninger fra en lastbil fra Sanistål over til de lastbiler, som skal køre produkterne videre. »Klokken tre i nat kommer Alex og henter det her,« forklarer Frederik Fagerlund, en af de unge mænd, og peger på en bunke, de er ved at samle. På et lille kontor fordeler Anders Kjærulff og Bjarne Bock nattens ruter til chaufførerne:

»Han må køre Silkeborg så,« siger Anders Kjærulff og lægger en ordre oven i en bunke. »Og Ulrik får den her,« siger han. »Så kan Ronnie Røverdatter få den her,« siger Bjarne Bock og flytter en anden ordreseddel. Hos Danske Fragtmænd har man kun danske chauffører. »De skal kunne læse og tale dansk.« Det skyldes, at der er mange stop på en rute og mange forskellige kunder, der skal tales med. »Og vores kunder vil gerne have danske chauffører,« siger Bjarne Bock.
En af dem er Vagn Tonnesen, som står ovre på Dieselvej og er ved at fylde sin tank. Han kører Esbjerg, fortæller han, og har mellem 15 og 25 stop på en almindelig nat. Det kan være mekanikere, VVS'ere eller private, som skal have noget leveret. Da han kommer over på godscentret, bakker han til ved port nummer 53.

»Det er min port,« siger han. På den anden side af porten inde i hallen står nogle udstødningsrør, nogle bilruder samt en del ubestemmelige ting i plastik og metal.

»Det derovre skal helt sikkert til Carglass i Esbjerg,« siger han og peger på bilruderne. Han regner med at have fri ved sekstiden i morgen.
05:55
05:55
»Så få dig dog et ordentligt arbejde. Et med nogle flere hjul under!« Tonen er hård på Kaffekoppen på Horsensvej – bare to kilometer fra Exxit 59. Her kommer chauffører og håndværkere og får kaffe og morgenmad.

Bag disken står Hanne Hjorth, som styrer stedet med hård hånd og har en ladt vandpistol klar under disken, hvis nogle af gæsterne bliver for kække. Der er ingen, der bestiller noget på Kaffekoppen. Hanne Hjorth ved, hvad samtlige gæster, der kommer ind ad døren, skal have. En får to ostemadder, en anden får spejlæg og en mand i neonfarvet arbejdstøj får to madder med blåskimmelost.

»Der skal noget til at vække sådan et gammelt fjols som mig,« siger han. Han vil ikke have sit navn i avisen. »Så kan min chef jo se, at jeg sidder her og drikker kaffe i stedet for at arbejde,« griner han.

I en bladholder står de fem sidste numre af bladet Lastbil. »Nu kommer Arne,« lyder det oppe fra disken. Alle kigger ud ad vinduet. »Han har ikke kranen med.«

Kranen er ikke en metafor for Arnes kone. Det dækker bare over, at der i dag ikke er kran på ladet af Arnes lastbil. Arne Pedersen skal ud og rive et hus mere ned, når han at fortælle, før Hanne sætter to rullepølsemadder med italiensk salat foran ham. Arne Pedersen spiser lidt og kigger sig omkring: »I har taget Villys plads!« råber han så.

Der bliver stille på Kaffekoppen. Alle har tydeligvis tænkt det, men ingen har turdet sige noget. »Det er helt fint,« siger den kunde, som viser sig at være Villy. Han har sat sig på en af de høje stole ved disken i stedet. Villy Grøndal kører lastbil for en vognmand, og der er ikke meget at lave i dag: »Jeg har først en tur klokken 12,« fortæller han. »Det er vist en gravemaskine, der skal flyttes fra Kolding til Tørning.«
Stamkunder. ’Kanonkongen’ Henning Pedersen venter på Hanne Hjorts berømte ribbensteg.
ULRIK HASEMANN
Stamkunderne er enige om, at det er rarere at sidde her end oppe på Exxit 59:

»Deroppe tager man bare en bakke og noget mad og sætter sig ned. Det er lige før, man ikke engang kan tillade sig at sige noget sjovt til dem, der arbejder der,« siger Arne Pedersen. Det kan man godt på Kaffekoppen. »Hvis der er en dag, hvor jeg ikke har været ved at tisse i bukserne af grin, så har det ikke været en god dag,« siger Hanne Hjorth.

»Nu kommer kanonkongen sgu også,« råber Arne. En stor mand træder ind og nikker op mod Hanne, som allerede er gået i gang med at lave mad til ham. Henning Pedersen er fyrværkerimester, og han får kort efter serveret to stykker med ribbensteg, sennep og rødkål. Klokken er 06.20. »Hanne laver Danmarks bedste ribbensteg,« siger han.
07:30
07:30
Bageriet P.A. Andersen og Sønner har kun ligget ved Exxit 59 i en måned. Før lå det inde midt i Vejle, og der havde det ligget i 117 år. Der er stadig butik inde i byen – og fem andre steder i Trekantsområdet, men logistikken blev for svær, i takt med at forretningen blev større, så nu ligger centralbageriet på Frostvej. Lastbiler blokerede vejene i Vejle by, og »medarbejderne havde ikke ordentlige arbejdsforhold« siger Kristian Egstrand Andersen, som er fjerde generation i familiefortagendet. Han viser rundt i de spritnye lokaler.

Hver af firmaets seks chauffører sparer 15-20 minutter hver eneste dag, efter de er flyttet til Exxit 59, fortæller Kristian Egstrand Andersen.

Jørgen Randrup er ved at lave wienerbrød i et lokale med udsigt over Sysselvej. Det bliver gjort på den gammeldags metode med 27 rullelag. Han har været bager i 50 år, de 30 af dem hos P.A. Andersen.

Han er enig i, at det var nødvendigt at flytte: »Der var ikke plads nok,« siger Jørgen Randrup, som håber, at den »specielle stemning,« der ifølge ham altid har været i det gamle familiebageri, »vil flytte med herop.«
11:25
11:25
Palle Jørgensen slår græs på Transitvej. Han er Vicevært på Exxit 59.

»Alene græsmæssigt tager det 40 timer at slå det, hvis man starter her og arbejder sig hele vejen ned,« siger han og peger i retning af Trailervej. Han skal også holde den store dieseltankstation på Dieselvej og sørge for, at der bliver ryddet op, der hvor lastbilerne holder.

Det er især polakkerne, der sviner, siger han. »Eller også har de ikke købt billet.«

Det går godt med Exxit 59: »Lige nu går det stærkt herude, og der er mange nye ting på vej,« siger han.

»Exxit 59 – Motorvejsbyen midt i Danmark,« står der på skiltet.
Tekst: Kristian Villesen
Foto: Ulrik Hasemann
Redaktion: Lærke Cramon
Digital produktion: Jens Christoffersen

8. juli 2017
Dagbladet Information

En måneds gratis Information digital + papiravisen fredag og lørdag

Anbefalinger

  • Thomas Overbye
  • ulrik mortensen
  • Torben Skov
  • Flemming Berger
  • David Zennaro
Thomas Overbye, ulrik mortensen, Torben Skov, Flemming Berger og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

hanne wilian

meget oplysende artikel om Exxit 59 artikel ...i ord der fortæller om et for mig ukendt krævende arbejdsliv, der er gjort nødvendig gr. den stærkt voksende internethandel ....endnu en af medaljen bagsider- og med de lidt triste eksempler på den "unfair" konkurrence østarbejderne ikke kan undgå at være, sådan som forholdene i Europa er i dag.

Tak for artiklen

Hanne Wilian

Jesper Buus Nielsen

God og interesant artikel! En enkelt kommentar: Da minus 25 er ti grader varmere end minus 35, så må temperaturen i den vogn da være /steget/ fra minus 35 til minus 25, ikke /faldet/ :-)