JERES TID
De artikler, der har fanget jeres opmærksomhed i 2015
Vi får hele tiden tudet ørerne fulde af, hvor flygtige læserne på internettet er, og at I ikke har tålmodighed til noget som helst. Det passer selvfølgelig ikke. I læser bare anderledes på web, end I gør på papir. Men kampen om jeres opmærksomhed er hård, for en gennemsnitsartikel på web bliver kun læst i 15 sekunder. Det største, vi kan bede jer om, er altså jeres tid. Så vi ved godt, at vi skal gøre os fortjent til jeres opmærksomhed og tage jer seriøst, når vi får den. Og den giver I os. Inspireret af New York Times' lignende liste, følger her listen over de 25 artikler på information.dk, som I har brugt mest tid på at læse i 2015.
Tekst, data og digital produktion: Martin Ingolf
Coverillustration: Mia Mottelson/iBureauet
Coverillustration: Mia Mottelson/iBureauet
De 25 artikler har tilsammen holdt jeres opmærksomhed i:
55.142
Timer *
2.298
Døgn
6,3
År
Listen fortsætter nu...
På Facebook har I liket, delt og kommenteret de 25 artikler:
272.543
Gange *
10.902
Gange i gennemsnit pr. artikel
Flere af de artikler, I har brugt mest tid på, har fået mange likes på Facebook, men ikke tilsvarende mange klik til information.dk. Interviewet med Eva Secher Mathiasen har I fx delt, liket og kommenteret 27.607 gange på Facebook, men kun givet 53.514 klik. Det svarer til 1,86 klik pr. interaktion. Det er en væsentligt lavere andel af klik pr. interaktion end Jeg knalder med din mand, som "kun" er delt, liket og kommenteret 3.917 gange på Facebook, men klikket på 68.137 gange. Det er 17,4 klik pr. interaktion. Man kan altså ikke bare oversætte mange interaktioner på Facebook med mange klik til information.dk. En deling eller en kommentar er fx væsentligt bedre for et links udbredelse på Facebook end et like. Derfor ser vi ofte, at artikler med mange likes, men få delinger, kan have meget få klik. Og så kan man jo også konkludere noget andet: Mange liker uden nødvendigvis at læse artiklen.
Disse 25 artikler er de artikler, I samlet set har brugt mest tid på i 2015. Hvis vi i stedet sorterede listen efter klikfrekvens, dvs. klik til information.dk pr. interaktion på Facebook, ser listen helt anderledes ud. Så rykker Tilgivelse gjorde kun ondt værre fra plads nr. 17 til førstepladsen. Artiklen har "kun" fået 1.319 interaktioner på Facebook, men hver interaktion har givet 20,12 klik. Det er listens højeste klikfrekvens. Denne listes nummer et, valgtesten, som I samlet har brugt lidt mere end et år på, har til sammenligning "kun" en klikfrekvens på 7,98. Ligesom mange liker uden at læse, tegner der sig også et billede af, at mange læser uden nødvendigvis at like eller dele undervejs.
* Data
Tid: Google Analytics for perioden 1. januar 2015-15. december 2015. Vi måler tid og engagement på information.dk, ligesom man gør på denfri.dk, dvs. sådan her.
Delinger: Sharedcount.com via API
Tid: Google Analytics for perioden 1. januar 2015-15. december 2015. Vi måler tid og engagement på information.dk, ligesom man gør på denfri.dk, dvs. sådan her.
Delinger: Sharedcount.com via API
Tekst, data og digital produktion: Martin Ingolf
© Dagbladet Information
© Dagbladet Information
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »
...Det handler om mennesker det her.
God Jul.
...Tak til Information for at lade os alle, stor som små, deltage.
Det gik, som jeg forventede. Kun Herman Hansen "overlevede", nok pga. de positive kommentarer.