Dette er ikke en krigszone.
Det er en 25-års fødselsdag i Jylland
Dette er ikke en krigszone.
Det er en 25-års fødselsdag i Jylland
Foto af Tobias Nicolai
Fortalt til Lærke Cramon
Tobias Nicolai fotograferer kanelgilder, hvor venner mødes på parkeringspladser, kidnapper deres 25-årige, ugifte kammerater og overdænger dem med kanel. I den jyske provins går det særligt vildt for sig. Her splejser venner om løvblæsere, hejser hinanden op i teleskoplift, og kanel bliver indkøbt i kilovis en gros
Det første kanelgilde, jeg fotograferede, var i Aabenraa. Jeg troppede op ved en lille sønderjysk bypark i mit almindelige tøj og gik i gang med at tage billeder. Jeg prøvede at komme så tæt på ofret – en 25-årig, ugift mand – som muligt og samtidig undgå, at jeg fik for meget kanel i øjnene. Jeg anede ikke, hvor stor en kanelsky kunne blive, og at den efterlader alt omkring sig indhyllet i rødbrunt krydderi. Da jeg kom hjem og så mig selv i spejlet, lå der kanel i alle furer i min hud, og jeg brugte flere timer på at rengøre mit kamera med en lille pensel. I dag fotograferer jeg altid iført malerdragter fra Jem & Fix, og kameraet taper jeg ind i plastic, så kun det yderste af objektivet er frit.

Som freelancefotograf i Jylland laver jeg meget dag til dag-arbejde for aviserne. Jeg er selv opvokset på Als og kan godt lide at have nogle sideløbende projekter kørende, som er funderet i Jylland uden for de store byer. Jeg har fotograferet ulvens tilbagekomst og ringridning som kultursport. Nu har jeg sat mig for at udgive en fotobog om kanelgilder og kalde den Ritualet. Jeg synes, det er spændende, at ingen rigtigt ved, hvordan traditionen er startet, men at den samtidigt er dybt indlejret i jyske unge. De, der ser det udefra, betragter det måske som et overgangsritual, men den slags filosofisk overbygning tillægger de unge det ikke. De ser det bare som noget, man gør, fordi deres storebrødre også gjorde det.

Tobias Nicolai
Fotojournalist
Simon A. Nielsen og Christoffer Søndergaard, Herning
Der findes to former for kanel. Den dyre ceylon og den billigere cassia. Men selv cassia-kanel kan blive dyrt i store mængder. Til dobbeltgildet her har de blandet sukker i for at give lidt mere volumen og dermed forlænge fornøjelsen med løvblæseren.
Kasper og Sebastian Gonnsen, Nordborg
I mangel på lygtepæle og trafikskilte har vennerne bygget et trækors på en europalle, som de to tvillinger kan spændes fast på ude på en mark.
Martin Ringe Pedersen, Mejlby
Gyllevognen fylder hele gaden i det stille villakvarter i Mejlby og lyser scenen op med kraftige projektører fra førerhuset af traktoren. Fra den udskudte arm dumpes mellem 4000-5000 liter iskoldt vand ned over fødselaren, som står fastspændt til anhængertrækket på en varevogn.
Jeg har fotograferet mange ekstreme kanelgilder. Især i Randers, men også Sønderjylland og Herning. Her binder man ikke bare ofret til en lygtepæl og hælder et brev kanel ud over. Nej, her mødes vennerne på en parkeringsplads og drikker en øl eller cola, hvorefter de sætter sig ind i bilerne og kører hjem til ofret som én lang karavane. Her 'kidnappes' og fastbindes vedkommende, og vennerne hælder madolie ud over ham, så kanelen bedre kan klistre. Kanelen er altid den billige slags, købt en gros i 12-kilosække, og hvis man sætter en løvblæser til, kan man lave enorme kanelskyer. Jeg snakkede engang med nogle fyre, som stolt fortalte, at de havde fået lukket et helt lyskryds i Odense på grund af en kanelsky.

Gilderne bliver vildere, jo længere væk fra byerne man kommer. Der bor flere håndværkere i provinsen, og de ved, hvordan man betjener en teleskoplift, eller hvem man låner en 1000-liter vandtank af. Jeg har set dem bygge en gynge, man kunne hejse op og ned på seks minutter. Lift, kors og kanoner får det alt sammen til at se ret vildt ud. Det handler om at overgå hinanden, så ritualet eskalerer, og nogle gange ligner det næsten noget fra Abu Ghraib, når 'offeret' spændes op på et kors og overspules med vand og kanel. Men det er bare en leg, og selv om det ser vanvittigt ud, så passer de på hinanden. De tjekker, at ofret kan få luft og skyller vedkommendes øjne og mund i vand og øl. Pigerne er generelt lidt mere omsorgsfulde, har jeg bemærket, men også fyrene giver krammere bagefter, inden de sætter sig ind i bilerne og kører hjem hver til sit.
Stine Schuchardt, Tørsbøl, Peter Røjkjær, Borup og Mikkel Borcher, Aabenraa.
Kanel er ikke vandopløseligt, hvilket gør det umuligt at spise en skefuld af det. Derfor bliver luftveje og kropsåbninger beskyttet med f.eks. billige støvmasker og gamle dykkerbriller.
Et 'offer' fortæller: »Det var eddermame koldt«
Chris Jørgensen er 25 år og bor på Nordals på en lille gård med køer og slagtekalve. Han arbejder desuden som landbrugsvikar og har deltaget i cirka ti kanelgilder
»Jeg har altid været den, der arrangerede, når mine venner skulle have kanel. Jeg har fundet på nogle ret slemme ting, så jeg vidste godt, at det nok ville gå vildt for sig, når det en dag blev min tur. Det blev det så den 3. december klokken 19, hvor 20-25 af mine venner dukkede op på min gård og overraskede mig med 34 kilo kanel.«

»De byggede en gynge, som jeg blev bundet fast til og sænkede mig ned i en balje med 1.000 liter ulækkert, iskoldt vandt. Det var eddermame koldt, men mest bare sjovt. Da de syntes, jeg havde siddet der længe nok, hejsede de mig op og tændte en løvblæser, som blæste al kanelen ud over mig, og så blev jeg sænket ned i baljen igen.«

»Sådan fortsatte de et par gange, indtil der var gået otte og et halvt minut, og de mente, at jeg havde fået nok. Så inviterede jeg dem indenfor på øl og sodavand. Jeg synes ikke, det var ydmygende. Det var jo helt forventet. Det er en tradition. Alle her får kanel, og det er kun dem, der ikke er blevet 25 år endnu, som ikke har prøvet det. Men det bliver også deres tur på et tidspunkt.«
Svend Borup og Peter Røjkjær, Borup
Til Peters kanelgilde i Borup nær Randers havde kammeraterne medbragt ikke mindre end to løvblæsere, en hjemmelavet kanon med fembarstryk og så en kloakspulevogn til at rengøre ham med bagefter.
Kevin Werner, Kær
Efter 20 minutter fastspændt i vinterkulden er et bad nødvendigt. Men vandet må ikke være varmt, for så åbner porerne sig i huden, og så gør det først rigtig ondt.
Chris Jørgensen, Broballe.
Nogle er på god fod med den lokale bager, som kan forsyne dem med kilovis af engros-kanel, andre må nøjes med at tømme Fakta-butikken for små 70-gramsposer, og flere tager de klassiske røde pulverslukkere og erstatter skummet med den billige cassia-kanel. Denne vennegruppe har en fællesejet løvblæser til formålet, som skiftevis bliver brugt, hver gang én i gruppen fylder 25.
Kaveh Rahin, Aarhus
I mange jyske byer vil man på en gåtur i weekenden ofte blive mødt af såkaldte gerningssteder, hvor fødselaren er blevet overhældt til festen. Grundet kanelens sammensætning kan den blive liggende i ugevis og afslører, at der er nogle steder, der ofte bruges til det formål.
Foto af Tobias Nicolai
Fortalt til Lærke Cramon
Redaktør Mikkel Vuorela
Digital produktion Sigrid Nygaard

1. februar 2020
Dagbladet Information

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Søren Peter Langkjær Bojsen
  • Søren Kramer
  • Fødevarestyrelsen Mørkhøj
David Zennaro, Søren Peter Langkjær Bojsen, Søren Kramer og Fødevarestyrelsen Mørkhøj anbefalede denne artikel

Kommentarer

Martin Sørensen

Tænk jeg fik kun en spand vand og fem kg tilbage i 1994... Da jeg blev 25.... Ok det var så 12 februar..... Og vandet var fandme koldt og i byen bagefter ....

Lise Lotte Rahbek

Er der nogen som har undersøgt, hvad denne mændge af kanal gør ved miljø og spildevand.?
Nej, jeg er ikke forarget. Bare nysgerrig.

Unge mænd har tradition for at opføre sig hjernelamt, fordi det er sjovt for dem, og det er vist bare sådan.

Christel Gruner-Olesen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

@Lise Lotte Rahbek
Efter hvad jeg sådan lige kan Google mig frem til, er der ingen miljøfare ved kanel. Man kan få leverskader ved at spise for meget af det (over en spiseskefuld) om dagen, men så længe der findes et funktionelt vandrensningsanlæg de steder der ligger de der store kanelbunker burde det ikke være nogen fare.

Jeg bor i Aalborg og ser jævnligt større eller mindre kanelplamager rundt om i byen. Men ingen rapporter om at aalborgensere har flere leverskader end andre.

Birte Bune Smith

Jeg synes ikke, det kom særligt tydeligt frem, at det kun går ud over ugifte mænd. Men sikke nogle tøsedrenge! Jeg er sikker på, at det slet ikke er kanel, der skulle bruges, men peber, for ellers er han jo ikke en rigtig pebersvend.
Birte Bune Smith

Steffen Gliese

Skrækkeligt. Det er i den slags lommer, at den legendariske maskuline stupiditet vandrer videre fra slægtled til slægtled.

Hanne Ribens, Hans Larsen, Jesper Sørensen, Erik Winberg, Steen Obel, Karsten Aaen, John Andersen, Jørgen Greve, erik pedersen, Liselotte Paulsen, Dorte Schmidt-Nielsen og Søs Jensen anbefalede denne kommentar
Morten Ingemann Pedersen

Jeg synes Steffen Gliese og Mikkel Zess misforstår deres mangel på forståelse med et fravær at noget AT forstå. Det er overhovedet ikke skrækkeligt. Social angst, spiseforstyrrelser, depression og ensomhed er skrækkeligt. Det tror jeg ikke der er meget af hos de der drenge. Det er bare en klassisk manddomsprøve, der bevirker at de kommer tættere på hinanden. Jeg tror nogle af de mere civiliserede lag kunne have gavn af, at anerkende det menneskelige behov for et kategoriseret, kontrolleret, kollektivt og kærligt-iscenesat ubehag engang imellem. Alle mennesker med undtagelse af et par herskabliggjorte nyvictorianere gør jo faktisk i et eller anden omfang den slags.
Når noget sker i (gisp!) Randers (og ikke i visse andre steder i landet) er det altså ikke nødvendigvis udtryk for det ypperste og yderste barbari. Eller "legendarisk maskulin stupiditet" som det jo i bedste zeitgeisty facon bliver formuleret her.

Jeg håber ikke at jeg med min kommentar har givet anledning til at nogen har måtte gå op og lægge sig eller, Gud forbyde det, måske ligefrem dånet.

David Zennaro, Jens Christensen, Kurt Nielsen, Bent Jensen, Claus Nielsen, Erik Jensen, John Liebach, Søren Tomas, Jonas Olsen, Søren Peter Langkjær Bojsen, Bjørn Pedersen, Rune Mariboe og Tage Korsdal Nielsen anbefalede denne kommentar

Det her - det er direkte tortur er det! Og hvis jeg bestemte, blev det pr. omgående forbudt!

Hanne Boye Petersen, Kjeld Jensen, Liselotte Paulsen, Steffen Gliese og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Steffen Gliese, Mikkel Zess, Karsten Aaen + jeres hold af rygklappere

Det kan være rigtig svært at forstå-, og især accepterer fremmede kulturer der kommer helt fra Jylland. Men jeg synes det er flot, at I træder så tydeligt frem med jeres fordømmelse og nedladenhed. Nu ved vi da i det mindste hvad I står for i den multikulturelle debat.

Personligt smiler jeg lidt overbærende af caffe latte -drengene, der sidder vinter og sommer, med kulørte halstørklæder og gejler deres rummelighed op i cafeernes monokultur. Det kunne jeg dog aldrig drømme om at fortælle nogen, uden for Jylland :-D

Kjeld Jensen, Connie Hyldig, Morten Ingemann Pedersen, Kurt Nielsen, Henrik Peter Bentzen, Bent Jensen, Claus Nielsen og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar

@ Erik Jensen - spot on! Gad ikke selv, men hvis det morer dem er alt jo glimrende. I disse identitetspolitiske tider er det jo også tydeligt på kommentarerne, at det er det maskuline fjolleri, fordi det finder sted blandt unge mænd, som pr definition gør det destruktivt og grimt. Lad være med at gøre alting politisk og problematisk. Nogle gang er pjat bare pjat. 70erne er forbi. Nyd livet ;-)

Kjeld Jensen og Morten Ingemann Pedersen anbefalede denne kommentar
Jesper Sørensen

Istedet for dén dér for-eller-imod-snak kunne det være interessant at dykke ned i substansen i ritualet, f.eks. hvilke elementer af social kontrol, der kunne ligge i det. Hvad sker der, hvis man egentlig ikke har lyst til at deltage & har lyst/mod til at sige nej tak til at være med?

Hanne Ribens, Bent Jensen, Herdis Weins, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Det er næppe nogen tilfældighed, at Gud placerede hovedstaden omtrent så langt fra Jylland som muligt.

Bjørn Pedersen

Østen har jo altid været sådan lidt kulturelt tilbagestående i forhold til Vesten. Staklerne forveksler deres navleforelskelse og Rasmus Montanusiske selvfede med sand kulturel indsigt, læring og civilisation.

Men det er ok. Vi må som de mere overlegne i forholdet udvise en stoisk tålmodighed med dem. En dag vil de have udviklet sig kulturelt, omfavnet Fremskridtet og blive civilisatorisk moden nok til at blive ordentligt vestliggjorte. Og de skal blive velsignet i kanelens sky mens vi med rank ryg og blikket rettet stift mod himlen synger med på "Hjemmebrænderiet". #JyskMandsByrde

Kjeld Jensen, Kurt Nielsen og Bent Jensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

For god ordens skyld skal det vel siges, at uden vest var der naturligvis intet øst. Dimensionerne ville indskrænkes til et centrum, vi kunne kalde København for nemheds skyld.

Jeg respekterer jyderne for deres selvopofrende villighed til at agere modpol til det civiliserede samfund og dermed bidrage til at skabe det.

Morten Ingemann Pedersen

Jeg synes det er en fejl, at forstå modstanden mod den her tradition som noget, der primært har at gøre med klassiske klicher om forskelle mellem "København" og "Jylland".
Jeg ser mere en latent klasseforagt, der forsøger at forklæde sig ved at bruge et på overfladen mere legitimt sprog om modstand mod åh så farlig, farlig maskulinitet, samt halvbagte orientalistiske forestillinger om de uvaskede masser i mørkets hjerte.
Det stammer vel sagtens fra et ønske om at blive endelig fri for kropsarbejdernes kultur og det har vel nok altid eksisteret. Forskellen fra i gamle dage er bare, at dengang var det kun de borgerlige, der tænkte sådan. I dag findes det på hele det politiske spektrum.

Jeg må slutte af med at bemærke, at beskyldningen om, at den her tradition er uciviliseret er helt debil. Det er lige præcis det modsatte. Snegle, ål og ænder bygger jo f.eks. ikke trækors og skyder med krydderier ud af sprøjtekanoner på særlig udvalgte tidspunkter. Bevares, det er ikke det højeste stade af menneskeheden, men det er julefrokoster, studenterkørsel, Roskilde-festival, Kapsejladsen og Uffe Elbæks garderobe jo for pokker da heller ikke.

Kjeld Jensen, Fødevarestyrelsen Mørkhøj, Bjørn Pedersen og Bent Jensen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere fra kaneljyderne. Jeg hører forsvar for dem, bevares. Men forsvaret kommer altid fra et ophøjet individ, der har lagt jyden bag sig i et knallertspor af lige dele muld og kanel og griselort.

Jeg er klar over, at flertallet af jyder generelt er tavse typer med et stille overskæg og et stålsat greb om høtyv og yver og halbalsbacardi, men kunne de dog ikke lige i det mindste søge på snubledansk at forklare tendensen til at være så evigt negeren?

Birgitte Simonsen

Hmm, mærkeligt. Jeg bor i Jylland og har ikke hørt om kanelgilder, men spændende at læse karateristik om jyder og københavnere (læs fordomme). De findes nok, de kanelgilder, men udbredelsen tvivler jeg på.

Anders Sørensen

@Birgitte Simonsen, kanelgilder er ekstremt udbredt i Jylland. Jeg har ALDRIG været sammen med en jyde, der ikke havde deltaget i et sådant. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at hvis man ikke er blevet pumpgunnet med kanel, er man ikke rigtig jyde.

Jyder, det må man forstå, er et meget tilbageholdende folkefærd. De kan ikke nødvendigvis lide at snakke om, hvad de har været igennem, eller hvad de føler.

Det er først, når man når bag deres hårde jydekerne, de virkelig åbner op. Og så vil man høre: "Ja, jeg har taget kanel. Jeg har kastreret orner og kysset med min kusine".

Kanelgilder, kastrering af orner og at kysse min kusine er ok, men et tørklæde eller nej til svinekød - der er nu for åndssvagt.

Det har godt nok udviklet sig en del fra min ungdom, hvor det var stort at give folk en cigarkasse fyldt med kanel og peber til henholdsvist 25 og 30 års fødselsdag. Cigarkassen var forsynet med et elastik og et stykke plastik, så kanelen stod op i en sky.

Personligt har jeg ikke prøvet, for jeg blev gift som 19-årig.

Hvad er det, de beviser?
At de er nogle bøvede barbarer, som ikke har ide om at udtrykke venskab eller kærlighed. Det er
fan´me ikke i orden!
Hvordan mon de behandler deres fjender?

Bjørn Pedersen

@Kjeld Jensen
Hvis de unge mænd (altså inkl. de single mænd der fylder 25) selv synes det er i orden, er det pr. definition i orden. Hvis dine venner holdt en fest for dig du synes var fed, og en eller anden tilfældig vestjyde læser om hvad der skete og erklærer "det er fandme ikke i orden", hvor meget ville hans foragelse så være værd for dig?

Søren Kristensen

Det ligger i den menneskelige natur, at lade sig provokere af det der stikker ud og selvfølgelig stikker det ud, hvis man ikke er gift når man er 25 år og så skal man da kanøfles - eller moppes - eller kaneløffes - eller hvad vi nu skal kalde det. Ville jeg personligt finde mig i det? Tja, det kunne jeg åbenbart blive nødt til, hvis jeg var jyde og havde rigtige venner. Jeg tror så bare ikke jeg kunne dy mig for at hævne mig - med pebber! Men det er nok kun fordi jeg er københavner.

Apropos Jyder og Københavnere. Det interessante er, at uanset hvilke film, dokumentarudsendelse oa, som vises på TV, kommer vi HELT HELT ud på landet i Jylland, hvor man åbentbart taler "bondsk" - finder "bønderne" - med stort B, som åbenbart forbindes med hele Jyllands befolkning. Åbenbart tror nogle, at her vises HELE Jyllands ansigt ! Jamen - i guder - tænk en "snæver", sørgerligt uvidende tankegang !

Ikke at der er det mindste i vejen med "bønderne", men hør her københavnere - vi jyder er absolut lige så forskellige individer, som der eksisterer i det øvrige danske land.

En tid boede jeg på Sjælland - vest for storstaden - og tro mig, kære Københavnere, her fandtes også særdeles forskellige mennesketyper. Jyder og sjællændere har de samme menneske typer gående - blot med forskellige dialekter. Visse lighedspunkter og er tilsvarende vidt forskellige individer. OG .... fantastisk er det !!

Personligt betrager jeg hele landets befolkning som en del af min "familie", nyder mangfoldigheden og syntes at drillerier er helt fint, hvis ikke der går storhedsvanvid i den ene "afdeling".

Søren Dideriksen

Jeg er sådan set ligeglad med om fænomenet er jysk eller andetsteds fra. Det er noget svineri.
Hvis de unge mennesker gad at rydde op efter sig, så det ikke lugter og syner af kanel i gadebilledet, så fred være med det. Det dem selv der må rode med udgiften til kanelen, de skal bare rydde op.