Læsetid: 4 min.

10 linjer der forandrede det hele

Da barnet blev individ. Når det gælder børnelitteratur, er der en tid før og efter Cecil Bødkers gennembrud som børnebogsforfatter. Bødkers spor i dansk og international børnelitteratur har været store og skelsættende. Cecil Bødker er netop fyldt 80 år
Moderne Tider
31. marts 2007

I 1967 ændrede en lille dreng dansk børnelitteratur. Silas hed han. Hans skaber, Cecil Bødker, har siden Silas fødsel skabt et stort, fremragende og skelsættende forfatterskab. Cecil Bødker rundede 80 år i denne uge.

Med de 10 indledende linjer i Silas og den sorte hoppe introducerede Cecil Bødker en ny måde at skrive børnelitteratur på:

"Han kom sejlende ned ad floden i en sær lille bredsnudet båd, og han sejlede ikke siddende oprejst som andre, brugte ikke årerne, men lod strømmen føre sig, som den havde lyst. Selv lå han nede i bunden, og man måtte tro, det var en, der havde god tid."

Da Silas går i land efter hans bådtur præsenterede han sig selv således:

"Jeg er kun mig selv. Jeg er ikke alle mennesker."

Bødker introducerer barnet som selvstændigt individ og regner sine læsere som værende intelligente væsener, der ikke skal belæres eller tales ned til. 40 år og 14 bind senere er Silas en af de mest opsigtsvækkende figurer i dansk børnelitteratur. Med historien om Silas bryder Cecil Bødker med de traditionelle moraliserende børnefortællinger.

Torben Weinreich, professor i børnelitteratur og forfatter til Historien om Børnelitteratur, beskriver indledningen til Silas og den sorte hoppe som en skabelsesberetning af næsten bibelsk karakter. Silas driver ned ad floden som Moses i Anden Mosebog.

Weinreich mener, at man kan tale om en tid før og efter Cecil Bødker:

"Silas og den sorte hoppe er et skelsættende skift i dansk og nordisk børnelitteratur. Det første, der sker, når Silas går i land, er, at han kommer i konflikt med hestehandleren Bartholin og ender på et tidspunkt med at true ham med en kniv. Silas går i konflikt med de voksne - med autoriteterne. Bruddet med traditionerne er fuldstændigt."

Det særlige ved Silas er, at han er selvstændig. Han er alene, men ikke ensom. Han er ikke en stakkels forældreløs, men han har ikke kontakt med sine forældre. Han har valgt at gå sine egne veje. "Han er individet," siger Torben Weinreich.

Og Cecil Bødkers Silas er, som alle andre individer, sammensat. Han er ikke ensidig, god eller ond.

"Han er ikke den perfekte helt, og han er heller ikke særligt socialt anlagt, han er sig selv nærmest. Han er individualist, anarkist og tit også egoist," forklarer Torben Weinreich.

Modernisme og medaljer

Cecil Bødker er datter af Gertrude Mathiesen og tegner Hans Petersen Jacobsen, som arbejdede i en sølvfabrik. Hun voksede op i Fredericia som eneste pige i en søskendeflok på seks og begyndte at skrive allerede i barndommen, men valgte først at følge i sin fars fodspor. Hun blev udlært sølvsmed og arbejdede i en periode hos Georg Jensen.

I 1955 debuterede hun med digtsamlingen Luseblomster. Året efter udkom Fygende Heste og senere Anadynomene. Modtagelsen var varm, og Bødker blev hurtigt regnet for at være en vigtig og central lyriker inden for efterkrigens mytisk orienterede modernisme.

11 år efter sin debut indsendte hun manuskriptet til Silas og den sorte hoppe til en børnebogskonkurrence udskrevet af Det Danske Akademi. Hun vandt konkurrencen og året efter også Kulturministeriets Børnebogspris. 10 år efter, at Silas kom sejlende til verden, modtog Bødker den fornemmeste pris af alle inden for børnelitteratur - Den Internationale H.C. Andersen-medalje.

Bødker er den eneste danske børnebogsforfatter, der nogen sinde har fået prisen.

Siden er det blevet til omkring 55 titler, heriblandt 21 børnebøger. I 2001 udkom Fortrøstningens tid, der er den sidste bog i Silas-serien.

Ud over Silas er Tavs, Jerutte, og Tibeso centrale figurer i Bødkers børneunivers, et univers, som ikke findes i tid og sted, men som forekommer virkeligt og håndgribeligt for børn.

Silas og den sorte hoppe er en af børnebogsforfatter Lene Kaaberbøls absolutte favoritter. Både som barn og som voksen har Kaaberbøl været fascineret og hentet inspiration i Bødkers forfatterskab:

"Cecil Bødker evner at få en fremmedartet verden til at forekomme fuldstændig realistisk. Hun har en fantastisk virkelighedsfornemmelse.

Selv om figurerne kommer fra en anden verden, foretager de sig hverdagsting. De spiser, og tisser bag ved træer. Det kan man forholde sig til som barn. Cecil Bødkers historier handler ikke om prinser, riddere og trolde, men om jævne folk, ikke almindelige folk, men små folk Det er dejligt befriende."

Lene Kaaaberbøl har den samlede Silas-serie stående. Det er ikke blot nostalgi, der gør, at hun stadig læser bøgerne, for Kaaberbøl rummer Bødkers børnebøger en dybde, der kan gøre en voksen tilfreds.

Også børnebogsforfatter Josefine Ottesen er vokset op med Cecil Bødkers bøger. Det var den sproglige klarhed og rytme, der fængede. Josefine Ottesen er ikke direkte inspireret af Bødker i sit eget forfatterskab, men siger:

"Jeg føler mig beslægtet med Cecil Bødker i den måde, hun tager sine læsere dybt alvorligt på. Der er ikke noget, der hedder, at Silas' problemer ikke er vigtige, blot fordi han er barn."

Bødkers fortællinger handler om selvudfoldelse, og samler således essensen af 70'ernes tænkning. I sine fortællinger om Tavs er opdragelsens betydning for selvrealisering i centrum.

Bødker introducerer en litterær børnelitteratur, mener Helene Høyrup, der er lektor ved Danmarks Biblioteksskole. Hun har brugt meget tid på at fortolke Cecil Bødkers børneunivers:

"Bødkers børneforfatterskab beskæftiger sig ikke med moral, men med etik. Silas repræsenterer frihed, men historien om ham rummer spørgsmålet om, hvor frihedens grænser går. Det er Immanuel Kants tænkning om det kategoriske imperativ, der forsøger at opstille etiske regler på baggrund af fornuften."

For Helene Høyrup er sproget et andet aspekt, hvor Bødker bryder med reglerne og introducerer en ny form for børnelitteratur:

"Cecil Bødker præsenterer en kunstnerisk børnelitteratur, der rummer en ny sproglig og æstetisk intelligens. Hun arbejder med genrehybrider, som har elementer af mytefortællinger og picaro-romaner som Don Quijote samt elementer fra poesien."

Ifølge Helene Høyrup rummer Cecil Bødkers fortællinger så mange forskellige lag, at hun kan blive ved med at fortolke og være fascineret af det Bødker'ske univers 40 år efter Silas-fødsel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

jeg synes at der skal være nogle digte af Cecil Bødker! !!!