Læsetid: 2 min.

Kunstneren og de grusomme

Milos Formans 'Goya's Ghosts' er mindre en kunstnerfilm end et veliscenesat kulørt drama om historiens vingesus
Historisk. Milos Forman har gjort ingen ringere end den spanske maler Francisco De Goya til omdrejningspuntet i sin fortælling om morderisk magtmisbrug, religiøst hykleri og forbryderisk politisk opportunisme.

Historisk. Milos Forman har gjort ingen ringere end den spanske maler Francisco De Goya til omdrejningspuntet i sin fortælling om morderisk magtmisbrug, religiøst hykleri og forbryderisk politisk opportunisme.

Moderne Tider
29. juni 2007

Den nu 75-årige Milos Formans nye extravaganza udspiller sig i slutningen af 1700-tallet - ligesom hans højt elskede Mozart-film, Amadeus. Og som denne sætter den en genial kunstner i centrum.

Men nu har Forman flyttet fokus til Spanien og fortæller en mere skamløst kulørt, delvis selvforfattet historie om morderisk magtmisbrug, religiøst hykleri og forbryderisk politisk opportunisme. Det er i de år, at Den Spanske Inkvisition oplever sine sidste krampetrækninger, og Den Franske Revolution derpå prædiker Oplysning med lidt af den samme art undertrykkende fanatisme.

Den sagesløse Kunstner i midten af ragnarok er denne gang ingen mindre end spanieren Francisco De Goya, legendarisk skildrer af krigens grusomhed og menneskets hæslighed, men også velbetalt maler for den katolske kirke og det spanske hof. Altså kunstneren i en klassisk apolitisk betragter-rolle, uden andet påtrængende motiv end at beskrive verden præcis som den ser ud i hans øjne og bevidsthed (og han malede virkelig kongefamilien realistisk grimme!) En outsider, der alligevel sidder med til bords med magtens mænd; en borgerlig overlever takket være sit talent.

Goya som hyggespreder

Goya spilles af den ikke udpræget spanske type Stellan Skarsgaard, uden genialske klichéer, nærmest som en rar mand, der helst gør alle tilpas, hvis han bare får sit klækkelige honorar.

Det er så afdramatiseret, at historiens motor (som i Amadeus) slet ikke kommer til at ligge i kunstnerollen, men et helt andet sted. Denne flot udstyrede co-produktion om spansk historie har minsandten også en ægte spanier i en af hovedrollerne, og det er ham, der løber med filmen.

Javier Bardem er den listige broder Lorenzo, der lader sig portrættere af Goya og bremser kirkens påtænkte censur af malerens anstødelige billeder. Nej, kirken skal ifølge Lorenzo meget hellere skærpe inkvisitionen og få ram på de virkelige kættere, deriblandt jøderne.

Det går så ud over den unge dejlighed Inés, som amerikaneren Natalie Portman fremstiller så sprudlende livfuldt, at enhver tilskuer bitterligt må begræde, at hun fængsles og tortureres til en fiktiv tilståelse. Broder Lorenzo bliver hendes skæbne, også da han 15 år efter springer ud i en ny rolle som lederskikkelse i Den Franske Revolution og igen får kontakt med den nu nedbrudte unge kvinde, som han har voldtaget i fængslet.

En rigtig spanier!

Det skorter altså ikke på drastiske menneskelige og historiske omvæltninger i en mere og mere føljetonagtige historie fuld af bekvemme sammentræf og hjerteskærende hændelser.

Alle taler engelsk, også Javier Bardem med tyk spansk accent. Som listig munk ligger Bardems præstation faretruende nær den monty python'ske parodi, mens han har bedre tag på figurens nye inkarnation som omvendt oplysningsprofet i de selv samme magtgevandter. Figuren illustrerer Formans beske viden om religiøs undertrykkelse og den hensynsløse blodsudgydelse, der ligger bag nok så idealistiske revolutionære paroler.

Filmen bygger på et originalmanuskript af Forman og den franske manuskriptforfatter Jean-Claude Carrière, der især er kendt for sit samarbejde med den geniale spanier Luis Buñuel. Sidstnævntes listigt grusomme ironi præger dog kun i mindre grad den groftskårne historie, der for sjældent rummer overraskende vinkler. Til gengæld kan man nyde Formans velafbalancerede iscenesætter-kunst og velkrydrede tidsbilleder i udsøgte kompositioner og smagfulde belysninger.

Goya's Ghosts. Instruktion: Milos Forman. Manuskript: Milos Forman og Jean-Claude Carrière. Amerikansk-spansk (Dagmar, København)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her