Læsetid: 2 min.

På med brillerne!

Rockgruppen U2 kunne opleves i 3D på filmfestivalen i Cannes. Steven Spielberg, Peter Jackson og James Cameron følger trop med stort anlagte 3D-produktioner
Moderne Tider
1. juni 2007

Man kunne ikke lade være med at ryste på hovedet af hysteriet, da U2 troppede op i Cannes forrige weekend. Rygtet gik om, at de ville spille på den røde løber, og folk stimlede sammen for at se Bono og co. indtage galla-trinene i afslappet rockband-stil. Blot to numre blev det til, og selv om det var cool at opleve de irske legender live, føltes det lidt skuffende, når man befandt sig for langt væk fra de legendariske trin til at fornemme, at de rent faktisk var der i kød og blod.

Anledningen til U2's besøg i det sydfranske var koncert-filmen U2 3D, som der blev vist 55 minutter af i Cannes. Og efter distanceoplevelsen ved trappen var det en stor oplevelse at vælte med de andre fans ind i palæet, iføre sig 3D-briller og føle, at man kunne række ud efter Bono. Indimellem var man næsten ved at dukke sig, når The Edge vendte guitaren ud mod publikum, og instruktø-rerne Catherine Owens og Mark Pellington levende-gjorde opfindsomt budska-berne fra turnéen ved f.eks. at lade ord komme ud i synet på én eller ved at lade det regne med bogstaver i dybden. Der var ikke noget at sige til, at alle i salen var revet med, skrålede med og brugte mobiltelefonerne som lightere. Man fik i øjeblikke oplevelsen af at være der sammen med de 60.000 live-tilskuere fra Vertigo-turneen, og så er det værd at sætte et par briller på næsen for at se en film.

Tintin i 3D

Der er helt enkelt sket meget siden tidligere forsøg med tredimensionelle billeder. I Hollywood eksperimenterede blandt andet Hitchcock med film som Telefonen ringer kl. 23 med 3D i 1950'erne, men formatet blev stort set opgivet i samme årti, fordi det mere var kuriøst end kvalitet. Indimellem er film som Dødens Gab III dukket op i 3D-versioner, men ellers har eksperimenter med dimensionerne overvejende regeret i IMAX-biografer.

Det lader imidlertid til at ændre sig med en række nye filmprojekter, som jeg - efter at have oplevet U2-effekten - bestemt er nysgerrig efter at opleve den tekniske kvalitet af. Steven Spielberg og Peter Jackson er gået sammen om at instruere og producere en 3D-trilogi om Tintin, og James Cameron er ved at færdiggøre sci-fi-thrilleren Avatar i et nyt, digitalt 3D-format.

På animationsfronten har flere titler, blandt andet Disneys Meet the Robinsons, haft succes i 3D, og Dreamworks Animation har ifølge New York Times annonceret, at alle deres fremtidige film vil blive skudt i 3D. Så det er da godt, at jeg tog U2-brillerne med hjem i kufferten. Jeg er klar! Spørgsmålet er, om bio-graferne og resten af publikum er...

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her