Læsetid: 3 min.

Nihilisme

I vores forsøg på at forsvare civilisationen antager vi, at vi blot kan tilsidesætte civilisationens nomos, og udvise folk uden rettergang. Men hvis vi ikke fastholder retssikkerheden og det kulturelle fællesskab, så mister vi ganske enkelt vort selvværd
Moderne Tider
23. februar 2008

Så blev Danmark også vidne til, at unge anden generations indvandrere udfoldede et sanseløst nihilistisk hærværk mod biler, skoler og daginstitutioner. Ødelæggelserne har givet vis været lige så omfattende - ja, måske endog værre, end de uroligheder, de autonom-lignende forvoldte i forbindelse med miseren omkring ungdomshuset på Jagtvej. Men de mentale og politiske effekter af optøjerne i sidste uge vil imidlertid sætte sig helt andre spor i offentligheden end debatten om ungdomshuset. Mange socialdemokrater og liberal-konservative ser nemlig en direkte forbindelse mellem den muslimske indvandrertilstrømning efter 1983 og urolighederne. Og der er da heller ingen tvivl om, at indvandringen til Danmark har været medvirkende til at destabilisere den sociale orden.

Normopløsning

Men normopløsningen i det danske samfund kan imidlertid ikke blot tilskrives tilstedeværelsen af muslimske indvandrersegmenter fra Mellemøsten. At de autonome siden 1980'erne har udvist samme nihilistiske adfærd er således en realitet, som ikke længere kan negligeres. Hvis vi derfor alene fokuserer på indvandrergrupperne, når vi taler om normopløsning i samfundet, begår vi en alvorlig fejl, fordi destabiliseringen af den sociale orden er mere omfattende, end almindelig sund fornuft vil antage. Ja, normopløsningstendenserne gør sig gældende langt ind i mit eget parti, Venstre. Vi forholder os, f.eks. som borgerlige retsorienterede, forbavsende indifferente til retssikkerheden på Guantanomo. Og hvad med de administrative udvisninger? De undergraver også den sociale orden og vores dømmekraft.

Det forekommer mig således, at vi i vores forsøg på at forsvare civilisationen antager, at vi blot sådan temporært kan tilsidesætte civilisationens nomos, uden at tage skade heraf. Det kan vi ikke. Hvis vi ikke fastholder retssikkerheden og det kulturelle fællesskab, så mister vi ganske enkelt vort selvværd. Og et samfund uden selvværd er til fals for hvad som helst.

Fasthold retsprincipper

Jeg kan i den forbindelse ikke undgå at nævne den politiske tænker Hannah Arendt (1906-75), fordi hun netop advarede jøderne mod at bosætte sig i det daværende Palæstina, fordi man som europæisk jøde, ville komme til en uciviliseret region, hvor man kun kunne overleve som 'civilisatorisk' europæer, hvis man adopterede det omkringliggende samfunds uciviliserede normer. Det er derfor ikke ligegyldigt for demokratiet, hvorvidt vi har et disharmonisk multikulturelt samfund eller et homogent åbent samfund.

Vi må i en situation, hvor det danske samfund udfordres af uciviliserede anden generations muslimer derfor netop insistere på, at vi skal fastholde retsprincipperne og dansk nomos. Vi må derfor have drøftet mulighederne for en revurdering af den lov, der legaliserede, at to tunesere, som er anklaget for at planlægge et mord på tegneren Kurt Westergaard, kan smides ud af Danmark uden rettergang.

Ingen trussel

Den destruktive vold, som de autonome har udfoldet i en årrække, er, som antydet, betinget af moderne rodløshed. Heldigvis så står de autonome uden en egentlig funderet ideologi. Deres (og forældrenes) rodløshed er selvfølgelig skræmmende, men ideologisk heldigvis reduceret til et spørgsmål om et ungdomshus plus lidt Welt-schmertz. De autonome vil derfor aldrig for alvor blive til fare for den sociale orden, medmindre venstrefløjen radikaliseres ideologisk. Anderledes står det til med de muslimske indvandrere. Hvis deres nihilisme og rodløshed bliver koblet på en islamistisk ideologi, så står det europæiske samfund over for et ragnarok af dimensioner.

Sprængfarligt

Det er imidlertid vigtigt at gøre sig klart, at islam som sådan ikke er totalitær. Totalitarismen er ikke et ahistorisk fænomen, som går tilbage til 700-årenes Mekka, men et moderne fænomen, hvis aner går tilbage til slutningen af det 18. århundrede. Forudsætningen for totalitarismen er kapitalismen og et nihilistisk/atomiseret samfund, hvor der ikke længere eksisterer et kulturelt fællesskab. Vi skal derfor være særdeles opmærksomme på kombinationen marginaliserede anden generations indvandrer og islamisk ideologi (jf. Hizb ut-Tahrir). Islam og det moderne er en sprængfarlig cocktail.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her