Læsetid: 8 min.

Kampen om det grønne klæde

Gruppeeksamen. Ideologi eller fornuft? Noget så tilsyneladende uskyldigt og teknisk som en eksamensform, nemlig gruppeeksamen, udløste i forrige uge en heftig politisk debat. Debattørerne beskyldte skiftevis hinanden for at være på et voldsomt politisk felttog, og alle opfattede sig som repræsentanter for den forstandige og saglige dømmekraft
Gruppeeksamen. Ideologi eller fornuft? Noget så tilsyneladende uskyldigt og teknisk som en eksamensform, nemlig gruppeeksamen, udløste i forrige uge en heftig politisk debat. Debattørerne beskyldte skiftevis hinanden for at være på et voldsomt politisk felttog, og alle opfattede sig som repræsentanter for den forstandige og saglige dømmekraft
17. maj 2008

Kulturkampen er ikke død. Den udkæmpes stadig mange steder i det danske samfund. Den udkæmpes ved eksamensbordene rundt omkring på landets uddannelsesinstitutioner. For gruppeeksamen er og bliver åbenbart et omstridt begreb i dansk uddannelsespolitik. Rektor ved Professionshøjskolen i København, Stefan Hermann, er ikke i tvivl om, at der er bestemte problemer tilknyttet denne eksamensform.

"Men," tilføjer Hermann, "er svaret på problemerne, at man afskaffer skidtet? Det er jeg ikke så sikker på. For der er ingen tvivl om, at eksamensformen - ikke mindst i et undervisningssystem, som er mere og mere præstationsorienteret - er motiverende og til dels også styrende for tilrettelæggelsen af undervisningen og de studerendes adfærd".

Det var Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten, som i Folketinget i sidste uge karakteriserede striden om gruppeeksamen som en "kulturkamp". Schmidt-Nielsen mener, at regeringens og Dansk Folkepartis modstand mod et forslag om at genindføre muligheden for gruppeeksamen på landets universiteter er et udslag af en renlivet ideologisk tankegang.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg er ked af at denne debat og også denne kronik er kommet til at handle om for og imod gruppeeksamen. Det er nemlig en anden debat der burde føres, nemlig en debat om politikernes indblanding eller ikke-indblanding i universiteternes tilrettelæggelse af undervisning og eksamen. Den detailstyring der ligger i at lovgive om den slags er med til at gøre det svært at tilrettelægge studierne optimalt, for, hvis man i visse uddannelsesforløb bruger gruppearbejde, vil gruppeeksamen være en naturlig forlængelse af dette arbejde, mens andet arbejde bedre vil kunne afløses gennem individuelle eksaminationer.

En af de ting Haarder citeres for at sige er dette:

"... at den enkelte har krav på en individuel vurdering, og at man ikke skal kunne få en god karakter i kraft af noget arbejde, som andre har leveret. Gruppeeksamen bliver desværre misbrugt til at give alle i gruppen den samme karakter. Og det er fuldstændigt uacceptabelt."

Dette afspejler to alvorlige misforståelser. For det første har det hele tiden, altså også inden vi fik forbuddet, været muligt for alle studerende at vælge at gå op individuelt (nu kan de studerende der vildet så ikke vælge at gå op sammen). For det andet er det altså sådan at det nu er blevet lettere for de studerende at snyde sig til en god karakter, for nu kan man virkelig snylte på de andres arbejde under gruppearbejdet og så levere en rigtigt god indsats til eksamen. En indsats der ikke siger meget mere om den enkelte studerende end at han/hun er god til at gå til eksamen, og hvad vi skal bruge den oplysning til er svært at vide.

Jeg er ikke som sådan for eller imod gruppeeksamen, men jeg er meget imod at det er regeringer der skal lægge rammerne for eksaminerne. Det kan vi sagtens selv finde ud af på uddannelsesinstitutionerne.

Karsten Pedersen
Cand.mag., ph.d.
Studieleder for Kommunikationsuddannelsen på RUC