Læsetid: 4 min.

Den oprigtige

Being Frank. Historien om et sandhedsvidne, der vidnede om en anden sandhed end den sande
Frank Grevil. Hvorfor har der været så stille om dokumentarfilmen om ham?

Frank Grevil. Hvorfor har der været så stille om dokumentarfilmen om ham?

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

13. juni 2008

Det er egentlig underligt, at Jacob Kjær Pedersens dokumentarfilm om Frank Grevil ikke har vakt større debat eller opstandelse, end den har. En anden nyere doku, om den kæntrede sandkasse for hippe journalistiske innovatører, der kaldte sig Dagen - eller rettere måske om den sindssyge kaptajn på den skæve skude af samme navn - fik ellers bølgerne til at gå højt, ikke mindst her på avisen og blandt dødssejlerens afmønstrede letmatroser.

Frank Grevils historie er væsentligere. Den er også langt bedre, mere klassisk. Den deler træk med Ivanhoe og Prins Valiant.

For er det ikke sådan en, han er, Frank Grevil? Den tapre prins? Ikke måske af denne verden, og da slet ikke af det danske kongerige, der slet ikke styres af kongen eller andre gamle dydsmønstre, men af kyniske skibsredere og politikere med gigantiske huller i hukommelsen, både når det drejer sig om historien og om dens fortsatte udformning i politisk praksis.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

En af årsagerne er måske at Frank Grevil spejler noget danskere fortrænger. Det er den stigende udvikling af løse værdier eller værdi-løshed der breder sig som kræft i samfundet.
Vi har en regering og et borgerligt Danmark der karikeret sagt for at få magten (Mammon), måtte opgive værdierne (kærligheden eller gud) ellers fik de ikke DF med.

Det er det bibelske valg vi alle får i livet; valget imellem Gud (kærligheden) eller Mammon (begæret, grådigheden og magt).
Mammons logik med udspring i Naturens love med jungleloven som økonomiens love også er en form af, truer i disse år hele vores samfunds eksistens. I stedet for at naturens love alternativt bliver trancendenteret af guddommeligheden, civilisationen med dialog, kunst, kærlighed omsorg og den slags i det værdi-fulde samfund er vi altså på vej til det neocon liberale mareridt hvor to grupper spinder lønmodtagerne til at holde deres udgifter nede. Syge mennesker der via økonomisk position psykopatisk bruger medmenesker som brikker til at øge deres magt positioner. Lønmotdagerens købekraft er udhulet de sidste 40 år (kilde. Philip Blond) .
Hvor er lønmodtagerens værdier henne?
Samt religiøse fanatiker i usa og mellemøsten der puster til ilden hele tiden.
Ved hjælp af frygt, spin om borgerens egen evne, dramaer og krige holdes det højcivileserede kreative samfund på afstand..

I Frank Grevil har vi en mand som er specielt begavet med værdier pga hans livshistorie hvor han hadede hans fars løgnagtigheder. Så han hengiver sig til sandhed er derfor en ideel tjener af Staten, folketinget og Dronningen. Men ikke regiringen. Og her opstår problemet.
Danskerne er i disse år mere loyale over for "overhunden" end deres værdier,.
FET begik en fatal fejl, da de stod ved undsigelsen af Frank G. De blev utroværdige ovre for mig, samfundet og Dronningen (grundloven) , men ikke regeringen.
Det er ikke FET rette position, og hvor mange år skal de bruge for at markere aat de faktisk er til for Kongeriet Danmark og ikke kun en statminister der handler og markedsføre produkter han vil have Statens institutioner til at med markedsføre.

Frank Grevil skal have æresvagt i fængslet og skal jævnligt hyldes som en renselse ikke af ham men os andre.
Jo være Frank Grevil har det, jo mere frastødende er vi andre.
Vi har alle fået et ansvar for ham da flertallet mobber ham selv om han har advaret os om vore manglenden evne til at passe på vores samfund.
Han har taget et stort ansvar vi skal taget vores nu....

Hele sagen viser jo, at det ikke nytter at have retten på sin side, når man ikke har magten. Magten (Fogh) sidder endnu, trods sin løgn, og den ærlige skal i spjældet.

Når pressen ikke interesserer sig mere for Grevil og hans sag, må det være fordi man er mindre interesseret i magt end i ret. Herregud, han tabte jo kampen, og hvem gider beskæftige sig med en taber.

4. statsmagt min bare