Læsetid: 8 min.

Det hele handler om sindets indstilling

Stand-up. Anders Matthesen er tilbage i klassisk stand-up på Gasværket, men i dag er buddhismen og græske filosoffer inspirationen i Andens protest mod samfundets absurde ritualer, regler og forbud
Moderne Tider
8. august 2008

Alene i en lyskegle på Gasværkets scene er Anden tilbage med en mikrofon, en taburet og 1000 tændte tilskuere.

"Hvad er det med nytår? Vi fejrer, at alt det nye skal begynde. På akkurat samme måde hvert år. Kogt torsk smager af helvede til, og folkene bag 90 års fødselsdagen er for længst døde, og det var ikke engang sjovt, da de levede. Hvor trist skal det være?"

Anders Matthesens nye show har allerede solgt 40.000 billetter, og Danmarksturneen er forlænget til 21. december. 'Anden vender tilbage' er et gensyn med klassisk stand-up efter 10 år.

Anden vil afskaffe samfundets absurde ritualer og regler og lovgivning, fordi de luller folk ind i falsk tryghed og afholder dem fra at tænke selv. Han himler over middelalderlige love som 'blufærdighedskrænkelse':

"Vi må godt have porno i børnehøjde i kiosken og i fjernsynet, men jeg må ikke tage mit tøj af, hvis jeg vil have lidt sol på min nøgne krop i Frederiksberg Have. Selvfølgelig skal man ikke løbe efter en børnehave i en cottoncoat med en kæmpedaggert og råbe, 'Jeg knalder jer alle sammen', men det er jo ikke det samme som i al fredsommelighed at tisse op af et træ!"

Alt forandrer sig

Riv skiltene ned, tag ansvar! Sig det videre! Så bliver verden et bedre sted at være, lyder de rebelske pointer.

"Verden skal laves om i den enkelte. Jeg kan ikke få dig til det, men jeg kan få mig selv til at tage ansvar. Man kan inspirere andre, men der sker ingen ændringer i verden, hvis man konstant tænker, 'hvad hvis de andre ikke gør det?'"

Alting forandrer sig, det er universets natur, og det bør man finde tryghed i, mener den 33-årige komiker, der mener, at han i dag tilhører 'P1-segmentet og en ny målgruppe af kvinder', men stadig ikke kan sidde stille på en stol. Spørgsmålet om, hvor meget buddhismen fylder i Andens liv og arbejde på scenen, fremkalder ivrige nik.

"Jeg er meget inspireret af buddhismen. Det er sjovt at bruge i comedy, fordi man slipper sin offerrolle og accepterer, at tingene er, som de er. Alt andet er et spørgsmål om indstilling. Så slipper man for, at det er et personligt komplot, hver gang det regner," siger Anders Matthesen.

"Der er en stor mængde humor i at se tingene for det, de er. Det er morsomt, at folk selv tror på de ting, de siger."

Intet er det samme

Som eksempelvis reaktionen, når Anders Matthesen fortæller, at han er holdt op med at stemme, fortæller han fra Gasværkets scene.

"Jamen, man skal da stemme!! Nej, det er ikke noget, man skal, det er noget, man kan. Og der er heller ikke noget med, at jeg stemmer blankt, jeg stemmer bare ikke. Jeg løber jo heller ikke op til kassen på Mc Donalds og siger, at jeg ikke skal bestille en hamburger, vel?" siger han og trækker buddhismen ind i humorens anatomi.

"Når man griner, så springer man ud af en tankestrøm og er til stede i nuet. Folk forsøger at skabe sammenhæng i de informationer, jeg giver dem, men i det øjeblik, de fatter pointen, så slipper de ligningen, og så, ha ha! Det er en lille dosis af at være i nuet."

- 'Anden vender tilbage' - er det som reinkarnation?

"Nej..." griner han, "det havde jeg faktisk ikke tænkt over. Jeg tror på, at man gennem livet møder udfordringer, og hvis man ikke får bearbejdet dem, så bliver man præsenteret for de samme begivenheder i morgen."

"Pointen med mit show denne gang er, at man aldrig kan vende tilbage til at være det menneske, man var engang. Jeg kan jo ikke være en 23-årig aggressiv komiker igen, der bare griber mikrofonen og smider de underliggende lag, selvom der ville være en kæmpe tryghed i det. Jeg synes jo ikke længere, at det er sjovt at snakke om tandlægebesøg," siger han.

"Det er akkurat som den græske filosof Heraklit, der ikke kan bade i den samme flod to gange. Alt er i konstant forandring."

Buddhisme er sandhed

Som 18-årig fik Anders Matthesen fra Albertslund sin comedy-debut, da han blev nummer to ved DM i Stand-Up i 1993. Det var samme år, som da han fandt sandheden i religionstimerne på HF.

"Jeg fik en ungdomsdepression af en art, hvor alting blev gråt. Hvis noget gik dårligt, så var det nogen, der havde gjort det mod mig. Så lavede jeg oprør og malede på det hele. Og lavede 'fuck det hele'-hærgerkomik. Det kommer der bare ikke noget smukt ud af."

"På det tidspunkt havde jeg ingen erkendelse af, at det hele er mit ansvar. Der er ikke nogen, der kan skubbe én ind i en offerrolle, det vælger man selv," siger han.

"I buddhismen så jeg, at der ikke er noget, der er ondt eller godt. Der er kun måden, du anskuer livet på. Sindets indstilling. Jeg læste alt, hvad der kunne opdrives om buddhismen og gik til møder hos buddhistiske lamaer."

Med buddhistmunkene som forbilleder var det slut med alkohol, cigaretter og kød.

I nogle år.

Lad fornuften råde

Gennem meditation forsøger buddhister at berolige sindet og overskride forestillingen om et fast og uforanderligt jeg. Kun derved kan de erkende sindets natur og blive et oplyst menneske.

"Jeg forsøger at komme i ét med nuet, men jeg er slet ikke afslappet nok. I perioder bruger jeg kinesisk gymnastik, Qi Gong, eller japansk shakuhachi-fløjte som meditation, men tit ender jeg med dvd-film og smøger og tænker, at i morgen skal jeg leve i nuet. Gennem årene har jeg fået min egen hylde. Jeg reflekterer over nogle ting, men jeg har droppet at nå at blive et oplyst menneske på ét liv," siger han.

Når lovgivning burde forbydes, er det fordi, at love og regler markerer en grænse, som man kan bevæge sig på kanten af uden at reflektere over konsekvenserne. Derfor bør alt i princippet være op til den enkeltes sunde fornuft, mener Anders Matthesen.

"Du har friheden til at tegne, hvad du vil, men hvis der bagefter kommer en og klasker dig i hovedet med en sten, så er du selv ude om det," siger han med slet skjult reference til satiren om muslimernes profet.

"Det er da pissefrækt at tegne i en avis, men de har jo ikke tegnet børneporno. Så kunne vi se, hvad der skete, de har jo ytringsfrihed, så de kunne tegne lige, hvad de ville, men det gør de ikke. Det ville nemlig være uhørt, hvis de skulle tegne et realistisk billede af chefredaktørens søn, der bliver voldtaget af en abe. Dér går grænsen, men det er det, vi er ved at udsætte nogle andre mennesker for, der allerede har sat en grænse. Vi kan gøre det, ja, men hvorfor? Hvis alt bliver en regel om, at vi må gå til grænsen. Skal vi så gøre det?"

- Hvordan ser samfundet ud som yderste konsekvens af den tankegang?

"Hmm, vi kunne starte med at afskaffe de regler, der ikke giver mening. Man kunne sige, at hvis du aldrig er blevet straffet for vold, så måtte du gå med en stor gun, men hvis du kom i slagsmål, så blev alle dine rettigheder taget fra dig. Pludselig skulle slagsbrødre være meget forsigtige- Nej, den er ikke helt færdig," smiler han hurtigt, men bliver så alvorlig.

"Stoffer burde være lovlige. Man skulle kunne købe stoffer billigt på apoteket, fordi det ville tage magten fra den kriminelle underverden. Jeg forstår ikke, at man ikke prøver det i fem år. Det giver ingen mening, at man ikke selv må bestemme over sin egen krop, eller ryge planter, der vokser i naturen. Du må ikke engang begå selvmord, hvordan de så vil straffe det-"

- Er du anarkist?

"Nej, jeg er bare ikke så sikker på, at demokrati er den perfekte løsning, når så mange mennesker ikke får deres behov opfyldt. Mindretallet gælder jo ikke. Lige nu bestemmer USA, fordi de er flere, selvom det er åbenlyst, at de er dumme som rungende huller i jorden."

"Vi bliver ved med at lave regler og pudse på dem, vi har, fordi det i virkeligheden ikke helt virker: 'Skulle vi prøve om parkeringsautomaten kan tage dankort? Eller lade det koste penge at køre i bil om søndagen, så vi formindsker CO2 udslip? ... Nej, hvad med at gøre alle biler i verden ulovlige! Det kan virke som en lidt frisk beslutning, men vi er nødt til at gøre noget drastisk, hvis vi vil være her. Ellers er det for sent om et øjeblik."

Missionær i humor

Med 'Anden vender tilbage' holder Anders Matthesen endnu engang talerøret til en generation, som den samlede reklamebranche kun kan sukke efter. Og det forpligter, mener han.

"Hvorfor skulle jeg ikke direkte sige det, jeg mener? Nogle af ungerne tror, at jeg er en slagsbror, fordi jeg laver rå stand-up, og jeg bliver tit tilbudt stoffer. Men jeg ved godt, hvordan man opfører sig ordentligt, og det føler jeg mig forpligtet til at sige."

- Er du buddhistisk missionær viklet ind i humor?

"Så længe det er gode ting, jeg siger, så kan jeg ikke se, at det skulle være et problem. Jeg beder folk om at opføre sig ordentligt. Det er ikke fedt at slå andre mennesker ned, og det kan ikke diskuteres."

- Men der kan være forskellige grunde til, at man slår en anden mand ned?

"Hvis man er psykopat og ikke ejer medfølelse, så kan man stadig ikke slå en anden mand ned. Han er en aktie, og aktier kyler man ikke i pejsen. Han betaler ni millioner i skat, så det er ham, der betaler dine guldbajere og dine skrabelodder. Uanset hvordan du anskuer det, så er det dårligt for business at slå en mand ned."

- Alle mennesker fejler vel?

"Ja. Jeg fejler selv hele tiden. Mit temperament kører ikke så let op længere, men det sker, at jeg klasker en myg, der sidder på min hals, eller bagtaler en eller anden, hvis jeg er stresset. Det er nederen, for jeg gør det jo kun for at fremhæve mig selv."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Søren Rehhoff

Det gør selvfølgelig standup comedy finere, hvis man kan forbinde det med noget så sjælssøgende som buddhisme, men har Anders Matthesen i virkeligheden forstået det rigtigt? På den ene side mener han ikke der bør være nogen regler, på den anden side ender han med, at tale for et middelalderligt straffesystem, hvor det nærmest er mand mod mand og hvor folk skal gøres fredsløse, hvis de kommer i slagsmål. Er det buddhisme? Og hvorfor tager han ikke demokratiets viderværdigheder som en sand buddhist og accepterer dem som en del af livet. Måske skulle han spille lidt mere på sin shakuhachi-fløjte og meditere lidt mere over hvordan det lyder når en hånd klapper . Eller hvad med at lave en cd hvor han spiller sine shakuhachi-fløjte favoritnumre, så vi alle kan blive mere oplyste.

John Fredsted

"I buddhismen så jeg, at der ikke er noget, der er ondt eller godt. Der er kun måden, du anskuer livet på. Sindets indstilling."

Mon Matthesen ville kunne opretholde denne abstraktion i sit forvrøvlede hoved, hvis han for eksempel befandt sig i en torturbøddels hænder?

Heinrich R. Jørgensen

John Fredsted:
"Mon Matthesen ville kunne opretholde denne abstraktion i sit forvrøvlede hoved, hvis han for eksempel befandt sig i en torturbøddels hænder?"

I sandhed en lakmus test, der vil afsløre om Anders Matthesen vitterligt er Danmarks svar på Andy Kaufmann ;-)

... hvorfor lavede de ikke billedet af chefredaktørens søn og aben,.. var det ikke provokerende nok til at blive kaldt ytringsfrihed? Er det ikke skønt at have retten til at bare rende rundt og provokere folk som man lyster,.. jeg melder mig ind i DF på mandag.