Læsetid: 10 min.

Spil er ikke længere underholdning - det er ved at blive alvor

Computerspillet har overhalet filmen og musikken som det medie, der på mange måder bedst tilfredsstiller det moderne menneskes behov. Og med de rige muligheder for at være medproducent i de stigende både fysiske og psykiske udfoldelser, spillet indeholder, har vi muligvis kun set toppen af isbjerget
Udfordring. Spil handler ikke om at blive underholdt, det handler om at blive udfordret. Hvis du bare vil underholdes, kan du se tv eller gå i biografen; hvis du vil præstere og have en følelse af selvtilstrækkelighed og kompetence, kan du få det i et spil. Folk der spiller føler sig både kompetente og autonome samtidig med, at de føler en relation til andre, mener professor i psykologi og medievidenskab Peter Vorderer.

Udfordring. Spil handler ikke om at blive underholdt, det handler om at blive udfordret. Hvis du bare vil underholdes, kan du se tv eller gå i biografen; hvis du vil præstere og have en følelse af selvtilstrækkelighed og kompetence, kan du få det i et spil. Folk der spiller føler sig både kompetente og autonome samtidig med, at de føler en relation til andre, mener professor i psykologi og medievidenskab Peter Vorderer.

Per Morten Abrahamsen

5. september 2008

Out of order, står det på toilettets dør. Jeg står i næsten totalt mørke sammen med tre mennesker, jeg kun har mødt kort tid forinden. To mænd og en kvinde. Vi finder næsten intuitivt frem til den anden person, der det næste stykke tid, skal være vores partner. Tunge åndedræt begynder at fylde toilettet.

Hvor jeg med min mandlige partner hurtigt finder ind i en rytme, går det ikke helt så godt for den anden mand og kvinden. Hun brokker sig højlydt: 'ikke der!' og 'av!', lyder det gentagende fra det lille toilet. Imens stiger tempoet mellem min partner og mig. Den tidligere nervøse stilhed, der herskede, før vi gik i gang, er afløst af et inferno af lyde. Hurtigere og hurtigere går det, mens lydniveauet stiger. Til sidst kommer vi begge i et brag af en orgasme, mens det andet par stadig kæmper med at finde rytmen. Vi smiler, griner og forlader toilettet, så jeg kan interviewe en af to personer bag spillet, studerende ved IT-Universitetet (ITU) Lau Korsgaard - identisk med den mand, jeg netop har haft en 'intim oplevelse' med.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

-øhm-

BBC lavede for nogle år siden en stor undersøgelse (fra 2004 tror jeg den er). Den viste klart at ca. halvdelen af alle gamere altså var kvinder - i England ganske vist. Den gennemsnitlige spiller var altså dengang omkring 30+ - og en mand. Det er bl.a. derfor vi ser spil målrettet voksne som f.eks. Assansin's Creed eller Fallout 3 eller Mass Effect.

Og må jeg ikke anbefale svenskerne at komme ud af 1980erne eller de tidlige 1990erne hvor computerspillene netop led af dette; i dag er det faktisk ikke sådan - mere. Der findes ganske glimrende computerrollespil (crpgs) som faktisk behandler mænd og kvinder lige, især fra spil-udviklere som Bioware m.fl.

De fleste kvinder spiller computer-spil som The Sims, eller adventure games (spil hvor man løser gåder) som f.eks. Sinking Island, Jack Keane, Nancy Drew, Nostradamus og mange, mange andre. Når der kun er 1100 kvinder ud af 13.000 deltagere til et stort computertræf i Sverige, skyldes det jo nok, at spillerne her spiller FPS spil (skydespil) og ikke adventure/puzzle spil.

Og jeg forstår simpelthen ikke den der med at børn klager over at forældrene spiller for meget computerspil? Normalt er det omvendt; det er forældrene der klager over at børnene spiller for meget computerspil eller playstation. Mon ikke børnene klager over at forældrene aldrig har tid til dem?
præcist som børn (forståeligt) ville gøre hvis forældrene arbejdede meget eller så meget tv. Og det samme argument som Charlotte bruger om mødre kan jo bruges om børn som spiller computerspil.

Og til de to svenske forskere fra Lunds Universitet: wake up and smell the roses - kvinder er allerede gamere og mødre. Og det går ganske godt - skulle jeg hilse og sige. Når den kvindelige computerspiller bliver mor vil hendes børn synes at hun er 'den sejeste mor i hele verden' - og dertil kommer jo at børnene jo også har en far som kan tage sig af dem mens mor spiller computerspil.

Nintendo Wii har, det er alle spil-eksperter enige om, fundet en guldgrube. Og guldgruben hedder casual gamers, dvs. spillere som aldrig har spillet spil før eller som bare vil have det sjovt mens de spiller. Og som også når ud i familierne, hvor mødrene kan bruge den til fittness, børnene til Zelda og far til at spille Super Smash Brawl sammen med sine børn. Ældre mennesker kan også spille Wii - f.eks. kan de Wii sports.

Fremtiden ser ud som om at den tilhører spil som WoW (world of warcraft) som er et stort online rollespil, hvor man løser quests mm. Fremtiden ser også ud til at tilhøre Nintendo Wii og de andre konsoller som spilmaskiner.
Og farmor spiller nok ikke Counter-Strike (det er også mindst 5 år gammelt, det spil) hvis hun begynder at spille Wii Sports i stuen.

Lennart Kampmann

Det anslås at WoW på nuværende tidspunkt har ca. 10 millioner aktive brugere. Det svarer til ca. to gange Danmarks befolkning. (det ved I godt? OK ;) )

På et tidspunkt vil termer som dot, dps og /golfclap blive hvermandseje.

/bye

Lennart

Ja, WoW har 10 milloner brugere - om de er aktive - tjah.

I mellemtiden har Bioware's Community 4,1 millioner mennesker - det er alså ca. det samme som 'a small nation' f.eks. Norge har som befolkning.

Og på et tidspunkt må poltikerne begynde at indse at vi gamerne udgør en væsentlig politisak pressionsgruppe...