Læsetid: 8 min.

Rockstjerneøkonomen

Kjell Nordström var den ene af de to svenske erhvervsguruer bag bogen 'Funky Business', lige før dot.com-boblen brast. Men selv om vi er midt i en ny alvorlig finanskrise, holder han fast i, at business er funky, at Karl Marx og John Lennon havde ret, og at man skal være bedst i verden
Kjell Nordström var den ene af de to svenske erhvervsguruer bag bogen 'Funky Business', lige før dot.com-boblen brast. Men selv om vi er midt i en ny alvorlig finanskrise, holder han fast i, at business er funky, at Karl Marx og John Lennon havde ret, og at man skal være bedst i verden
11. oktober 2008

Det var sidst i 90'erne. De var lige skaldede, begge i sorte læderjakker, på hænderne sad der tunge fingerringe, på næsen spøjse briller. De opførte sig som rockstjerner, når de gik på scenen. Kaldte sig selv Funkster 1 og 2, rejste jorden rundt og holdt foredrag i 100.000-kroners klassen. De blev elsket og hadet - men mest elsket. De blev kaldt overentusiaster og kapitalismefetishister og mødt som guruer af en finansverden, der var træt af stive jakkesæt, korrekte slips og store kontorbygninger. Og som i stedet ville spille bordfodbold i funky virksomheder som eBay, Google og Yahoo, hvor man arbejdede i døgndrift og aldrig gik hjem.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Rehhoff

Jeg kan ikke vente til Kjell Nordström og Jonas Ridderstråle, skriver deres næste epos "Funky Finanskrise": At miste overblikket så totalt som det er situationen i den nuværende krise virker dybest set ikke særligt "funky", det virker bare dumt. Og udbredelsen af Philippe Starck tandbørster og hoteller lyder mere som en herrrefrisørs drøm, ikke som meget af en "funky" samfundsvision "Don't fake the funk", som man siger