Læsetid: 3 min.

Versace-terroristen

Terroristens mærketrøje siger mere om den moderne verden end sociologiske analyser
29. november 2008

Mere end noget andet var det dette foto af den tilsyneladende kåde, balstyriske og begejstrede unge terrorist, der kom til at symbolisere myrderierne i Mumbai.

Billedet af terroristen - ikke med langt islamistisk skæg endsige arabisk keffiyeh (tørklæde, red.) - men klædt i en blå Versace T-shirt og med en AK-47 slynget overskulderen siger meget.

Her - i et enkelt tv-billede - løb den revolutionære verdens symbol, Kalashnikovgeværet, sammen med den globale kapitalismes sindbillede; den masseproducerede mærkevare Versace. I et grumset billede smeltede de revolutionære massers had mod vesten sammen med symbolet på netop den internationaliserede og globale kapitalisme, al-Qaedaog deres sympatisører bekæmper.

Måske hæfter vi os ved det forkerte, måske virker vi kyniske og ude af trit med angrebets rædsler, når vi hæfter os ved, at terroristen var klædt i italiensk designertøj, da han - og hans (tilsyneladende) islamistiske medsammensvorne begyndte blodbadet i den indiske finanshovedstad.

Men denne lille detalje siger meget om den globaliserede verden, vi lever i - og som terroren var rettet mod.

For få år siden - det vil sige inden den store globalisering tog fart i begyndelsen af 1990'erne - var Versace, Armani, Prada, G-Star, Hugo Boss og Gucci blot navne som var kendte for modeaffectionadoes og fashionistas.

Og da designeren Gianni Versace døde i 1997, var det mest en mediebegivenhed, fordi prinsesse Diana og Elton John kom til begravelsen. I dag er produkterne internationale og en del af den klichefyldte globale landsby som vi alle er indbyggere i.

Udviklingslandenes største turistmagnet er kopier af mærkevarerne, som vi almindelige fattigrøve kan indkøbe til spotpriser.

Versace civilisationen

Måske var det bevidst, at terroristen i Mumbai bar netop en trøje der er et symbol på den globale og kulturelle integration af den internationale kapitalisme. Kanske, han ville vise, at han nok bar 'vores' tøj, men ikke delte vores filosofi. Eller måske var det blot en tilfældighed, at han - en militant islamist - var klædt som en teenager fra Holstebro, Hannover, Hong Kong eller Hanoi. I begge tilfælde er det sigende og ladet med grum symbolik.

For hvad den blå Versace T-shirt siger mere end alt, er, at vi alle - terroristen i Mumbai såvel som læserne i Magleby og helt udenforstående i Melbourne, Moskva og Milwaukee - alle deler den samme verden, og at vi alle er påfaldende ens.

I gamle dage kunne vi udstille fjenden ved hans forskelighed; hvad enten det var de prøjsiske 'Pickelhauben' eller rødgardisternes Mao-uniformer. I dag er vi ens; vi går i det samme tøj, barberer os med 'Philips', børster tænder i 'Colgate', drikker vores Frappuccino på Starbucks, spiser på McDonald's og boller med Durex®.

Hinsides Kant

Vi lever ikke længere indbyggere i en verden, der er kendetegnet af The Clash of Civilisations, men vi er del af en og samme globale - 'Versace civilisation'; en verden i hvilken vi forbruger det samme.

"Det store ved Amerika," sagde Andy Warhol engang, "er, at de fattige køber det samme som de rige."

Om det er et udtryk for storhed, kan diskuteres. Men faktum er, at hele verden nu er blevet som Warhols Amerika. Og det har ikke skabt fred, endsige gensidig harmoni og forståelse.

Engang troede filosoffer og økonomer som tyskeren Immanuel Kant og skotten Adam Smith, at den internationale og globale samhandel ville sikre fred og gensidig forståelse mellem folkene.

Det 'stilbillede' af den Versace-klædte terrorist, der siden i forgårs, har stirret på os fra tv-skærme og avisforsider viser, at de tog fejl.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu