Kommentar
Læsetid: 6 min.

Fordybelse er blevet in

Årtiers jagt på wellness, ekstremudfordringer og eksotiske feriemål er blevet afløst af en helt ny trend, der søger fællesskaber, mental sundhed og aktiviteter, hvor hele familien kan være med. Danmark har et unikt produkt, som i dén grad imødekommer de nye krav og tiltrækker stadig flere: den danske folkehøjskole
Familien Lund tager af sted på højskole hver sommer. Far Ole havde aldrig før prøvet at sidde i en spisesal med 100 mennesker. Det var en grænseoverskridende oplevelse til at begynde med, men nu glæder han sig til, at de skal af sted igen, siger mor Hanne.

Familien Lund tager af sted på højskole hver sommer. Far Ole havde aldrig før prøvet at sidde i en spisesal med 100 mennesker. Det var en grænseoverskridende oplevelse til at begynde med, men nu glæder han sig til, at de skal af sted igen, siger mor Hanne.

Moderne Tider
20. februar 2009

Danskernes foretrukne ferieformer har ændret sig. I kølvandet på de glade yuppiedage i 80'erne opstod en tiltagende selvrealiseringstrend i 90'erne, hvor dyrkelsen af individet, den fysiske krop og de materielle goder var i højsædet. Men tendensen ser nu ud til at være slut, for gennem de seneste år tegner sig et helt nyt billede af ferieønsker, som højkonjunkturens tiltagende oplevelsesjagt ikke har kunnet tilfredsstille.

Tal fra 2007 viser, at mere end 53.000 voksne i løbet af året var på højskolernes korte kurser, og siden årtusindeskiftet er antallet af kursister steget med mere end 15 procent. Netop den stigning ser generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Niels Glahn, som et udtryk for den øgede efterspørgsel efter samvær og fordybelse.

"På højskolen oplever man et meningsfuldt samvær med andre omkring fælles interesser. Her vælger man ikke kun strand og hotel til, men vælger at være sammen med andre. Man sætter sig selv i spil og bliver udfordret på en anden måde end ved en ordinær ferie, og det, tror jeg, tiltrækker mange af kursisterne. Det tyder i hvert fald på, at folk har fundet ud af, at det er godt at beskæftige sig med noget menings- og værdifuldt, og at det er berigende at møde nye mennesker," siger han.

Også hos Danmarks nationale turismeorganisation, VisitDenmark, der sælger Danmark som rejsemål, oplever man de anderledes ferieønsker.

"Vi er godt på vej ind i en international trend, hvor man har langt mere fokus på det immaterielle, på det substantielle og på det at være en del af et fællesskab, når man vælger rejsemål. Og motiverne for at holde ferie i Danmark - set ud fra et familieperspektiv - er at være sammen med familien, at komme ud i naturen og at forkæle sig selv. Men det skal ske sammen med andre," siger Dorte Kiilerich, administrerende direktør i VisitDenmark.

Som garant for at få netop disse ønsker indfriet peger hun på de danske folkehøjskoler som et helt unikt produkt.

"Højskolerne tilbyder fællesskab, og de kan stimulere den mentale sundhed. At komme ud i naturen og forkæle sig selv bliver hurtigt noget kropsligt, men fordelen ved et højskoleophold er, at også den mentale sundhed er på spil. Det handler altså om at få proppet viden ind, få indsigt eller berigelse, og det er altså ikke bare det at slappe af og forkæle dig selv med wellness og god mad. Endelig er højskolerne interessebårne i deres tilgang, fordi du er sammen med andre, der deler dine interesser, og på det punkt adskiller det sig afgørende fra f.eks. badeferien," siger Dorte Kiilerich.

Rammerne er givet

En af dem, der ubetinget har forelsket sig i højskolen som ferieform, er 48-årige Hanne Lund fra Christianshavn. Sammen med sin mand, Ole, og datteren Anna på ni, har hun gennem de seneste syv år tilbragt en uge af sin sommerferie på Rønde Højskole mellem Århus og Ebeltoft.

"Højskolen rummer nogle muligheder, man ikke finder andre steder. Hvis vi vil have strand, så kan vi tage til Amager Strand så tit, det skal være, men på højskolen oplever vi samtidig det her kreative sted, hvor vi kan lege med ler, filte uld eller være sammen omkring f.eks. bålet," siger Hanne Lund.

Men hun understreger samtidig, at det i første omgang ikke var let at overtale gemalen til at tage med.

"Det var temmelig grænseoverskridende, for han er ikke vant til at optræde i så store sociale sammenhænge. Og det at sidde i en spisesal med flere end 100 andre mennesker var ikke noget, han havde prøvet før. Men så startede han på et malekursus, og der oplevede han virkelig glæden ved at lave noget, der var helt anderledes. Nu glæder han sig bare," griner hun.

Hun peger på, at det både er muligheden for at lære andre mennesker at kende og lære nyt - og muligheden for intellektuel fordybelse - der tiltrækker.

"På højskolen kan jeg få lov til at fordybe mig, når rammerne er skabt. Alle de praktiske rammer er jo givet, og det betyder, at man kan koncentrere sin energi om samværet og fordybelsen. Vores samtaler kan sagtens komme til at handle om f.eks. moral og etik. Det er ikke tit, man i en normal småbørnsfamilie får tid til den slags i dagligdagen," understreger Hanne Lund.

Samme oplevelse har Mikkel Ludvigsen fra Kokkedal, der sammen med sin hustru, Rikke og børnene Ida Marie, Laura og Hans har besøgt det samme tilbagevendende kursus på Idrætshøjskolen i Sønderborg de seneste fem år.

"Der bliver skabt nogle rammer, hvor man ikke skal tænke så meget over alle de praktiske gøremål, men kan koncentrere sig om at være sammen. På den måde er højskolen en superferie, fordi vi lærer en masse nye ting, som vi kan bruge bagefter. I en stresset hverdag er det rart at lære noget nyt, og det tror jeg ikke, man lærer på en ferie sydpå. Det giver os noget fællesskab, som vi kan tage med hjem," siger han.

En anden måde at leve på

En rundringning til forskellige højskoler i landet bekræfter da også et stigende ønske om samvær, fordybelse og interesser.

"Folk vil have faglighed, inspiration og socialt samvær. Men det er forskelligt fra kursus til kursus," fortæller forstander Bo Espersen fra Vallekilde Højskole.

"Vores kurser bliver hurtigt fyldt op. På den måde kan vi mærke, at der er et behov," siger forstander Jørn Wendelbo fra Borups Højskole i København.

Og på Rønde Højskole oplever forstander Ole Kamp, at det er ønsket om fordybelse og en "oplevelse af noget helt andet end det, man er vant til", der er efterspurgt.

"På familie-, voksen- og teenagekurser kommer man for at få samvær i rammer med udfordringer for alle aldre. Nogle kommer med et ønske om ren faglighed. Men for rigtig mange bliver det en kæmpe oplevelse, fordi de går herfra med oplevelsen af en helt anden måde at leve på," siger han.

Som eksempel nævner han en tidligere kursist - en 'skrap' erhvervsmand, der havde tilmeldt sig et kursus, fordi han ville finde rum til sin 'kræsne' teenagesøn.

"Der var flere ting, der ikke lignede den høje hotelstandard, som manden ellers var vant til. Men da de tog herfra, fortalte han, at han havde set værdier udlevet, som han savnede og håbede at kunne etablere selv i sit liv fremover," siger Ole Kamp.

Og højskolerne adskiller sig netop fra andre ferieformer, fordi der her er tale om et forpligtende fællesskab, understreger Ole Kamp.

"Man kan ikke komme hos os og vælge til og fra. Man køber hele pakken og bliver forpligtet på selv at yde, men så får man til gengæld også en masse givet af, at de andre også giver af sig selv," siger han.

Det kan Hanne Lund fra Christianshavn nikke genkendende til. Og hun begyndte allerede at glæde sig til sommerens højskolekursus, da tilmeldingsblanketten før jul dumpede ind.

"Når vi så når hen på foråret, begynder vi allerede at snakke om, hvilke fag vi skal vælge i år," siger hun.

Og det er hun tilsyneladende ikke alene om, for allerede nu begynder kurserne at blive fyldt op, fortæller Niels Glahn fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark.

"Man skal i hvert fald til at skynde sig, hvis man vil af sted til sommer," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her