
I fredags klokken 20.37 trak EuroNight 469 roligt væk fra Strasbourgs elegante hovedbanegård. Expressen bugtede sig nordover og klaprede hen over Rhinen, hvor den sluttede sig til Tysklands vigtigste nord-sydgående linje ved den lille by Appenweier, knudepunktet for Europas jernbaner. Kort tid efter satte den tempo mod øst gennem Schwarzwalds småbjerge for at nå Donau-dalen, som det med få afvigelser fulgte dybt ind i Østrig. En time før solen står op over Wien, gik toget i stå på Westbahnhof. Herefter var Europas mest berømte jernbaneforbindelse, Orientexpressen, ophørt med at eksistere.
Bortgangen for den forbindelse, der engang knyttede Paris til Asien, vil blive begrædt af romantikere. Men nye ruter åbner, samtidig med at togrejserne træder ind i en ny æra. Denne weekend indsættes højhastighedstog mellem Belgien og Holland og mellem Milano og Rom. Det skrantende Spanien afstiver sig med alta velocidad-linjer, og senest er Rusland kommet med i højhastighedsklubben med et tog, der tilbagelægger distancen fra Moskva til Sankt Petersborg med 250 kilmeter i timen. Det er muligt, at billige flyrejser har gjort indhug på togbaseret turisme, men alt andet lige er jernbaner stadig den hurtigste transport over landjorden.
At anlægge jernbaner er besværligt, det kræver jord, materiel og energi. Men når de først ligger der, er de skånsomme for miljø og CO2-regnskab. Generne for passagerer er små. Her er ingen langsommelige bilkøer eller trange flysæder. Æstetisk set er de appellerende, man ser langt mere af det europæiske landskab, af kystlinjer, af bjerge, skove, marker, og af byer. Her følger et minileksikon over væsentlige højdepunkter i denne kontinentets mest civiliserede rejseform. Orientekspressen er død, længere leve Europas øvrige ekspresser i alle retninger.
A - Amsterdam. Den smukke Centraalstation må beundres for sin facade i nordisk renæssance. Dyrk også den elegante Wachtkamer (ventesal) for 1. klasse-passagerer ved spor to, som nu er konverteret til førsteklasses restaurant.
B - Bagage. Det er nemt nok. Kan man selv bære den, kan man få den med ombord. Dette gælder dog ikke Eurostar-forbindelsen London-Paris over Lille og Bruxelles, hvor alt over to kuffer af mediumstørrelse koster ekstra. Skiturister med store mængder skiudstyr bør forhøre sig.
C - Clapham Junction. I det sydvestlige London er Europas travleste station. Her passerer hver dag 2.000 tog forbi.
E - E-billetter. I Spanien er alle billetter, man selv udskriver fra renfe.es, gyldige. Tilsvarende ordninger findes i Sverige og Danmark. Italienerne gør det endnu lettere. Her behøver man kun at opgive referencenummer.
F - Forsinkelser. Hvor EUs lovgivning kræver godtgørelse for forsinkede flyafgange, findes tilsvarende ensartede bestemmelser ikke for jernbanedrift. De Europæiske Jernbaner har et charter, som foreskriver »passende kompensation« for forsinkelser over tre timer, men oftest er dette blot en forfriskning. Spanske Renfe, der driver højhastighedsforbindelsen Madrid-Barcelona, giver fuld kompensation, hvis man kommer mere end fem minutter for sent.
F - Firenze. Santa Maria Novella i Firenze er muligvis den smukkeste banegård, som ligger i centrum af nogen storby. Den er opkaldt efter den nærliggende kirke af samme navn, en af byens smukkeste. Her kan man bl. a. se Massacios tryllebindende Treenighed ( i kirken, ikke på stationen) eller beundre Filippino Lippis fresker. Stationsbygningen står som en milepæl fra Italiens modernistiske 1930er-arkitektur med sine skarpe kanter og store flade tag.
G - Gauge Sporvidde. Varierende standarder har i årtier besværliggjort togrejser. Spanien er nu langsomt ved at konvertere deres iberiske skinnenet til den norm, som for næsten to århundrede siden blev fastsat af George Stephenson som global norm.
H - Højhastighedstog. Selvom Orientekspressen er kørt i remise for evigt, vil de fleste rejsende nok finde de nye europæiske tog både bedre og hurtigere. Rejsetiden er væsentligt afkortet. I Irland kan man nå fra Cork til Dublin på to timer og 30 minutter. I Rusland kan distancen mellem Moskva og St. Petersborg tilbagelægges på tre timer og 45 minutter, hvilket er inden for den kritiske fire-timers grænse, som er almindeligt accepteret som tærsklen for at skifte fra fly til tog. Europas hurtigste er for tiden forbindelsen Paris-Strasbourg, der kører med 325 kilometer i timen.
I - InterRail. Da interrail-partoutbilletten blev indført for 37 år siden, blev Europa åbnet op for en hel generation af unge studerende. Pludselig var sommerferiemulighederne uendelige. Den oprindelige billet kunne fås for under 2.000 kr. og var gyldig i en måned. Man kunne rejse så langt som til Middelhavet, Østersøen og Jerntæppet på samme billet, og mange fandt også hurtigt ud af, at man kunne spare omkostningerne til logi væk og benytte kupeerne til ubegrænset overnatning i de tog, der raslede gennem hele Europa døgnet rundt. I dag skal der betales tillæg for hurtigt i de fleste lande, ligesom reservationsgebyrer i nogen grad udhuler den fleksibilitet, der engang herskede. Glædeligt er det dog, at der fra 2010 indføres en seniorinterrailbillet med en varighed af 15 dage.
J - Juan-les-Pins. Nok det mest tillokkende stop på den klassiske tur langs Cute dAzur fra Menton ved den italienske grænse til den krydderurteduftende provencalske by Grasse på toppen af et bjerg. Toget gør 26 stop undervejs, herunder i Monaco, Nice og Antibes. Ved Juan-les-Pins løber linjen gennem en falmet idyl af terracottahuse og konvergerer derpå med kysten.
K - Kiev. Kiev er den travleste station i Europa. Nej, det er Londons Waterloo, men kun hvis man medregner Underground-passagerer. Det bemærkelsesværdige for en by med tre millioner, som Kiev er, at al jernbanetrafik passerer forbi hovedbanegården, der selv er et spektakulært eksempel på stalinistisk stil. I Kiev ligger også Arsenalna metrostation, der med sine 335 meter er den dybeste i verden.
L - Länder-billetter. Deutsche Bahn er et af de mest succesrige togselskaber i Europa med mange gode tilbud. Fem voksne og lige så mange børn og børnebørn, det skal være, kan rejse fra 9 til 15 (og i weekenden fra midnat til 15 den følgende dag) på alle ekspresstog i Bayern for blot 28 euro. Andre dele af Tyskland har egne Länder-billetter til samme priser. Billetten dækker også lokal transport som busser og sporvogne.
M - Magnetsvævebane. De to vigtigste begrænsninger for hastighed er luftmodstand og friktion mellem hjul og skinner. Sidstnævnte hindring kan fjernes, hvis toget hænges op over banen ved elektromagnetisme. Det system anvendes med succes i Shanghais forbindelse til Pudong lufthavn. I Birmingham måtte en tilsvarende bane lukke den var for upålidelig. En forbindelse mellem Berlin og Hamburg er på tegnebrættet.
N - Norge. Europas mest civiliserede jernbaner? Meget taler for det, ikke mindst landskabet på hovedlinjen fra Oslo til Bergen, som giver adgang til søer og skisportssteder og slutter på Bergens storslåede station. NSBs faciliteter om bord tæller en legestue for børn, der fylder en halv togvogn.
O - Oberalp Pass. Dette er den højeste del af Glacier Express-ruten mellem St. Moritz og Zermatt, to kilometer oppe ligger den. Linjen skylder sin eksistens den strøm af velhavende turister, som i det tidlige 20. århundrede blev lokket hertil af det majestætiske alpelandskab. Ruten går over mange slugter og Rhinens udspring samt passerer viadukter som f.eks. Landwasser.
P - Prag. Byens hovedbanegård, Hlavni, der præsiderer over Wenceslas-pladsen, er en glimrende måde at ankomme til Tjekkiets hovedstad på, især hvis det sker via Franz Josef-banegården i Wien forbindelsen går igennem dybe dale og højmoser og giver et glimrende indtryk af samhørigheden med den by, som i det 19. århundredes Europa var centrum for det østrig-ungarske kejserrige.
Q - Quimper. Den smukke havneby i det sydlige Bretagne var så begejstret for at blive forbundet med det franske højhastighedsnet, at den nu har oprettet et Hotel TGV, passende placeret lige ved Avenue de la Gare.
R - Rumænien. Rumænien har Europas næstbilligste togforbindelser. De fire timer fra hovedstaden, Bukarest, til Constanta på Sortehavskysten kan gøres for under 40 kr.
S - Seat61.com. Europas bedste jernbanehjemmeside. Som internet-rejseside kommer den med klare enkle råd i stedet for at gøre forsøg på at være altomfattende.
T - Thomas Cook European Rail-køreplan. Det perfekte supplement til seat61.com. I dette kompendium finder man en udtømmende oversigt over alle forbindelsesmuligheder og afgange, pertentligt udarbejdet af Thomas Cooks hovedkvarter i Peterborough.
U - Undergrundstog. De bedste har også overjordiske stationer. Den franske hovedstad byder på fremragende eksempler som Linje 6 mellem Montparnasse og Passy og Linje 2 i den nordlige del af byen. Paris er også hjemsted for Europas største og travleste metrostation Châtelet Les-Halles. Næsten alle Moskvas metrostationer er under jorden, men de står som et evigt monument over socialismens præstationer og er med marmortrapper og lysekroner en bemærkelsesværdig attraktion.
V - Venedig. Simplon-Orient-Express eksisterer stadig. Dette luksustog med gamle vogne fra en svunden tid kører fra Paris til Venedig, men billigt er romantikken just ikke: 15.000 kr.
W - Wolsztyn. En lille by i det vestlige Polen og base for den sidste overlevende damptogsforbindelse på nogen hovedlinje. To damptog afgår hver dag fra Poznan, omkring 80 km væk.
X - Xilokastro. En gang om dagen kører InterCity-tog 20 herfra langs et spektakulært jernbanespor, der følger hele sydkysten i Korinth-bugten til Patras og derfra mod syd gennem Pelopones til Kalamata.
Y - Yaroslavskaya. Dette er Moskva endestation for Den Transsibiriske Jernbane, den længste i verden. Den Transsibiriske ruller for evigt: Fra Europa tværs over Ural og gennem Asiens uendelige sletter. Det sker med en gennemsnitshastighed af 65 kilometer i timen over en forbindelse, der er skåret ud igennem et ofte fjendtligt landskab med primitiv 1800-tals teknologi.
Z - Zittau. Fire timer syd for Berlin ligger denne by, som er berømt, fordi det er her, at Tyskland, Polen og Tjekkiet mødes. Der er med et tidligere minetog videre forbindelse til kurstederne Oybin og Jonsdorf.
© The Independent og Information
Oversat af Niels Ivar Larsen