Læsetid: 8 min.

Det, de unge vil have

DR har helt mistet grebet om de unge seere, og nu skal en omfattende relancering genskabe tidligere tiders storhed. DR Mama hedder brandet, men indtil videre er der ingen ideer til, hvad der skal fyldes i det
DR har helt mistet grebet om de unge seere, og nu skal en omfattende relancering genskabe tidligere tiders storhed. DR Mama hedder brandet, men indtil videre er der ingen ideer til, hvad der skal fyldes i det
23. oktober 2010

DR har tabt en hel generation på gulvet. De unge ser ikke DR: for hård konkurrence, for få ressourcer og et mediebillede i så hastig forandring, at public service-stationen har haft svært ved at huske sit ståsted. På en helt almindelig eftermiddag ser 21 procent af de 12 til 20-årige tv-seere TV 2, TV 3 har 14 procent, mens DR1 blot ses af 11 procent. Hvis du er født efter 1985, er DR1 ikke længere nødvendigvis den først indstillede kanal på dit tv, og tiden, hvor Tine Bryld var Danmarks ungdoms private psykolog, og Poul Nesgaard kunne sætte en politisk dagsorden, kan man læse om i historiebøgerne sammen med Grundtvig og Vietnamkrigen. Slaget er tabt til amerikanske serier, indkøbte tv-shows og dokusoaps med unge mødre, unge Amalie og unge kendte, der kører i bil.

Vejen ud af dødvandet ligger ikke ligefor, og derfor har DR sat gang i en grundlæggende transformation af ungdomsfladen, der fra engang i det nye år vil været samlet under navnet DR Mama. Men bortset fra det, er der ikke meget, der slipper ud om DRs nye ungdomsstrategi. Birgitte Fredsby er B&U-chef i DR, og hun ønsker ikke at kommentere navn eller brand endnu, for som hun siger:

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

De seneste par måneder har jeg ærgret mig over DR. Jeg har to drenge - seks og 10 - som jeg har opdraget til at være flittige radiolyttere. Det er såmænd nemmere i dag end nogensinde - de har hver deres MP3 spiller..

Her er det forstemmende: For at finde lækkerier til deres playere, har jeg været nødt til at gå til arkivet - til DR Bonanza, hvor de med stor fryd har nedhentet f.eks. Carsten Overskovs brilliante historier. I disse uger er det hans radio-dramatisering af KLodernes Kamp, som den ældste tager et afsnit af, hver aften.

MEN:::::Der er - næsten - intet af nyere dato. Og det er sgu synd og skam. En af de få gange, hvor jeg virkelig blev overrasket, var, da de to en aften sad og diskuterede Kirkegaards filosofi.

Det viste sig, at de havde hørt en serie, som hedder "Store Danskere" på Oline. Men igen....det var ganske få afsnit.

Hvor ville jeg ønske, at DR igen begyndte at lave rigtig børneradio.

Charlotte Harder

DR har jo selv skåret ned på alt der kunne tiltrække unge. Satiren er vigtig. Og så skulle man nok have valgt at sende nogle af programmerne fra Pirat TV på det rigtige tv, fremfor kun at lægge dem på nettet. De unge klikker ikke ind på DR's hjemmeside af sig selv.

Og så skal man nok finde nogle smartere unge værter end dem der er nu. De er alt for mainstream og uden kant. Førhen havde boogie fx. nogle værter der var en slags first movers... nu har man pop værter uden indhold.

Jeppe Lorentsen

Problemet med mange unges medieforbrug er at de i højere grad søger mod den underholdningsværdi, som tv3 mestrer ganske godt i form af tiltag som Paradise Hotel og diverse amerikanske serier. Med andre ord: TV uden nogen som helst form for substans. Det kan selvfølgelig være svært for Danmarks Radio at producere denne form for TV, når man nu har vænnet sig til at skulle oplyse, informere og danne befolkningen gennem public service tv. Men jeg synes egentlig de er blevet ganske udmærket efterhånden. Boogie spiller den samme musik som den på Paradise Hotel. DR burde promovere deres Pirat TV meget mere. Pirat TV er 'on demand' og er fyldt med klip og tv-udsendelser med langt højere kvalitet end dem der bliver sendt om eftermiddagen på DR1.

Umiddelbart lyder det som en ganske god idé med at samle alt indhold for unge under én flade. Måske det vil kunne gavne seertalene og kvaliteten. Kom igen DR. I kan jo sikkert godt.

Jeppe Lorentsen

Problemet med mange unges medieforbrug er at de i højere grad søger mod den underholdningsværdi, som tv3 mestrer ganske godt i form af tiltag som Paradise Hotel og diverse amerikanske serier. Med andre ord: TV uden nogen som helst form for substans. Det kan selvfølgelig være svært for Danmarks Radio at producere denne form for TV, når man nu har vænnet sig til at skulle oplyse, informere og danne befolkningen gennem public service tv. Men jeg synes egentlig de er blevet ganske udmærket efterhånden. Boogie spiller den samme musik som den på Paradise Hotel. DR burde promovere deres Pirat TV meget mere. Pirat TV er 'on demand' og er fyldt med klip og tv-udsendelser med langt højere kvalitet end dem der bliver sendt om eftermiddagen på DR1.

Umiddelbart lyder det som en ganske god idé med at samle alt indhold for unge under én flade. Måske det vil kunne gavne seertalene og kvaliteten. Kom igen DR. I kan jo sikkert godt.

man kunne jo overveje at lave lidt fokusgruppestudier med de unge selv i stedet for at lade os lettere bedagede halvstuderede røvere have en mening om, hvad de skulle se/høre.......

Zulu har helt definitivt fat i målgruppen sammen med de lettere fladpandede (jeg sagde, at jeg var gammel ikk ;o) endeløse reality serier primært på Viasat og SBS kanaler....... det duer ikke med copy-paste for DR, som har så mange kvalificerede medarbejdere, at lidt konceptudvikling til gruppen fra 10 til 20 må kunne lade sig gøre - blot man husker på, at det skal være tidssvarende, så uanset hvor fantastisk nogle af synes Ungdomsredaktionen med Poul Neesgaard (og Finn Betzen under vinduet) var, så må man videre...

Søren Kristensen

Nu det snar jul og et eller andet sted i DR-byen ligger der en allerede optaget og meget kontroversiel julekalender som helt sikkert ville sætte nogle samfundsrelevante diskusioner igang hos de unge, lidt på samme måde som De røde lejesvendes udsendelser gjorde for en tidligere generation under Vietnam-krigen tilbage i B&U-afdelingens guldalder. Men DR tør ikke sende H*A*S*H* og afvikler hellere en genudsendelse eller Sigurts Bjørnetime, for så kommer man ikke galt afsted.

peter fonnesbech

Jeg håber ikke at DR fastholder ,at bruge navnet DR Mama til det unge segment, for det navn giver for stærke umiddelbare associationer i retning af en moderfigur,kvindelige pædagoger og lignende.

Det navn kan en hvilken som helst teenager simpelthen ikke forbinde sig selv med, af den enkle grund , at den alder jo er kendetegnet ved en naturlig løsrivelse fra forældrene.

Må jeg foreslå KEMIKARSE.

Her er 3 relevante associationer samlet i en pakke.

Den kropslige kemi i voldsom forandring, de spæde grønne skud, og endelig kamikaze piloten.

Held og Lykke med projektet