Læsetid: 5 min.

Steffen Brandt

Den værste arbejdsskade som musiker er at miste sin indlevelse, siger Steffen Brandt, der dagligt minder sig selv om, at hans opgave er at 'opleve og ikke dømme'
26. februar 2011

- Du har skrevet vidunderlige tekster om den danske mand - og om danske kvinder i øvrigt. Tak for alt det! Men nu til spørgsmålene: Synes du, den danske mand er et skvat? Synes du den danske kvinde er for krævende?

Den moderne danske mand ligger som han har redt: Sammen med ungerne og læser godnat historie. Han har forlængst indset, hvor de virkelige værdier ligger og har således overtaget nogle af kvindens oprindelige privilegier, uden at han af den grund har tænkt sig at opgive sine udadvendte ambitioner.

Den moderne danske kvinde ligger som hun har redt og vender og drejer sig og kan ikke falde i søvn om aftenen, fordi hun har overtaget nogle af mandens tidligere privilegier, nemlig den konstante uro, rastløshed og altid nagende følelse af, at der er nogen, der, mens de vender ryggen til, overhaler én indenom.

Jeg kunne godt forestille mig at de to parter skulle >give hinanden en krammer, som passende kunne vare bare halvdelen af den tid de bruger om dagen på at opdatere deres Facebook profiler.

- Du er en stor ironiker og må have gjort dig tanker om ironiens funktion. Ser du ironi som en måde at erklære kærlighed på til noget, som man ikke vil stå ved, at man holder af, eller er ironi en form for afstandtagen?

Ironi og humor er en væsentlig del af tilværelsen, som du rammes af, hvad enten du vil det eller ej. De fleste kender skæbnens ironi som en spiller, der pludselig træder ind på scenen og river tæppet væk under fødderne på dig.

Ironi og humor er ikke noget, man bare skal bruge for sjov. Det er alvorlige virkemidler, som skal behandles med respekt. Doseret rigtigt kan de sagtens fungere som opklarende moves ind i de store og svært håndterbare spørgsmål om livet døden og kærligheden.

- Er der nogen af dine tekster, som du fortryder?

Der kan være handlinger jeg fortryder og ord sagt til mennesker i et svagt øjeblik. Tekster er skrevet og bearbejdet og der er brugt rigtig meget tid på at få lige præcist det frem, som har været i spil. Dermed ikke sagt at alting er lige godt hele tiden, men du kan altid spole tilbage og se, hvor du som sangskriver har været i samtiden og i dit liv. Interessant og lidt skræmmende.

- Hvor finder du inspirationen til dine tekster henne?

Jeg tror ikke inspiration er ikke noget, man finder. Hos mig er det en umættelig nysgerrighed, som driver værket. Ønsket om at bidrage til at forstå og perspektivere verden. Fra mit point of view. Og derefter frygtløst kaste mig selv og mit liv for løverne.

Nu her 200 sange efter synes jeg, at jeg begynder at forstå f.eks. kærlighedens væsen og fatte en lille flig af, hvad det er for kæmpe kræfter, vi er oppe imod. På godt og ondt.

- Hvordan har du det med at blive ældre?

Jeg mødte på et tidspunkt en gammel skolekammerat som stoppede mig, og jeg sagde 'hej og undskyld, jeg kunne ikke lige kende dig', hvortil han replicerede: 'Nej, vi blir jo ældre.' Til det kunne jeg kun svare: 'Ikke jeg.' Og med det mener jeg selvfølgelig, at man skal være sin alder bekendt, men absolut ikke benytte det som et påskud til at falde af på den. Tværtimod skal man vise livet så meget respekt, at man bruger det ordentligt, holder sig orienteret, i form, psykisk og fysisk. Går ind i kampene med nysgerrighed og klædelig risikovillighed. Hvis man i øvrigt har helbredet med sig, accepterer jeg ikke alderen som en undskyldning for noget som helst.

- Hvorfor er den gumpetunge danske musikscene blevet så gumpetung i sammenligning med populærmusikkens Aarhus-historie?

Jeg synes, der sker rigtig meget spændende på den danske musikscene. Ikke mindst hos kvinderne, som i øjeblikket dominerer scenen med nye udtryk hos store personligheder.

Tag f.eks. Nanna Ohland, Fallulah, Marie Key, Annika Aakjær, Agnes Obel, Emma Acts. Drengene er stadig meget optagede af at være drenge og går meget højt op i stil og form. Men bare vent, til de bliver rigtige mænd og forstår, at der ikke er en modsætning i at læse godnathistorier og så være rockstjerne.

- Har du tænkt dig at gå på efterløn?

Den efterlønsdiskussion er efterhånden ved at være lidt fesen. Jeg mødte for nylig Povl Dissing på færgen. Han er på den anden side af de 70 og stadig en af Danmarks mest turnerende musikere. Med en integritet og en kunstnerisk tyngde, som er forbilledlig. Jeg ville meget nødigt undvære hans stemme i tiden.

h4>- Du har skrevet meget om yuppierne i 80'erne. Er vi alle blevet den karakter, som du gjorde grin med dengang?

Den norske forfatter Per Petterson har skrevet en roman, som hedder Jeg forbander tidens flod efter et citat af Mao. I dag kunne man fristes til at sige 'jeg forbander tidens overflod'. Af muligheder, af valg, af virtuelle formater som erstatning for virkelige sociale samvær. En overflod, som truer med at handlingslamme en hel befolkning i rastløs jagen efter det perfekte. Hvornår er noget godt nok? Der er altid en fest, der er lidt mere gang i et andet sted.Vi står med et hævdvundet krav om frihed, som ikke er bundet op på et ansvar, og hvor enhver form for forpligtelse er et anslag mod ens ret til udfoldelse. Sat på spidsen tror jeg, der er rigtig mange danskere, som uden besvær ville kunne diagnosticeres som AHDH ramte.

- Hvad er din største fiasko?

Min største fiasko skal ikke overraskende hentes i det liv, der leves uden for sangenes og kunstens forklaring. At svigte og ikke kunne leve op til sit ansvar i situationer, hvor mod og mandshjerte ville have været på sin plads, kommer man sig aldrig over. I modsætning til kunstneriske fiaskoer, som man lærer af og kommer videre fra.

- Hvad er din største fagskade?

Man bliver rimelig hurtig til at afkode andre værker, og hvis man ikke dagligt minder sig selv om, at ens opgave er at opleve og ikke dømme, kan man let ende i en blindgyde, fuldstændig franarret sin væsentligste førlighed: Indlevelse.

Næste uge:Jakob Skovgaard-Petersen

Forsker ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Københavns Universitet. Han er en af Danmarks fremmeste mellemøstforskere og svarer på spørgsmål om urolighederne i Mellemøsten og Nordafrika

Send dit spørgsmål, så vi har det senest tirsdag til

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu