Læsetid: 2 min.

Hvad synes I selv, hippiepædagoger?

Borgerlige ministre har en lang tradition for at tale ned til folk, der har valgt at tage en pædagogisk uddannelse. I denne uge gik det ud over 'vuggestuernes hippiepædagogik'
6. august 2011

Socialminister Benedikte Kiær (K) vil gøre op med det, som hun kalder en »dybt forældet pædagogik fra hippietiden.« Det er vuggestuerne, hun i torsdagens udgave af Politiken henviser til. Her lader man børnene lege for meget selv og man tager for lidt styring:

»Det er forfærdeligt, at man stadig så mange steder lader børnene selv sætte grænser og selv definere, hvad de skal lave. Børn har brug for at blive guidet og for at lære,« sagde ministeren.

Med sine udtalelser hopper Benedikte Kiær med på en efterhånden lang og stolt tradition blandt de borgerlige ministre, nemlig traditionen for at tale nedsættende til de danskere, der har valgt at tage en pædagogisk uddannelse. Bertel Haarder (V) er mesteren selv i denne disciplin. Lige siden 1980'erne har han med jævne mellemrum svinet folkeskolelærerne til. Seneste eksempel er fra juni, hvor han i Berlingske Tidende fik sagt, at Danmark klarer sig dårligt i PISA-undersøgelserne, fordi lærerne er uambitiøse på elevernes vegne. Han prøvede efterfølgende at sige, at han var fejlciteret, men det viste sig, at han selv havde godkendt alle citaterne. De fleste husker nok også Anders Fogh Rasmussens udfald imod 'rundkredspædagogikken' i folketingets åbningstale i 2003.

»Det er, som om at indlæring af faglige færdigheder er blevet nedprioriteret til fordel for at sidde i rundkreds og spørge: 'Hvad synes du selv?',« sagde landets statsminister. Det afstedkom en pæn portion frustration blandt de i forvejen hårdt prøvede lærere.

Det er godt, at vi har ministre med ambitioner på pædagogikkens vegne og med lyst til at diskutere, hvordan vi kan gøre det bedre i alt fra vuggestuer til universiteter. Men man kan med god grund undre sig over, hvorfor de benytter sig af en retorik, som gang på gang gør den gruppe af mennesker, som det hele handler om, vrede og fortvivlede. Det er jo dem og kun dem, der kan ændre på de problemer, som ministrene påpeger.

Tak skal I have

Gad vide, hvad der ville ske, hvis Benedikte Kiær havde indledt med at sige tusind tak til alle landets vuggestuepædagoger. Tak, fordi I gider tørre røv på vores børn. Tak, fordi I gider at høre på deres evindelige råben og skrigen. Og fordi I smiler sødt, når vi forældre brokker os over, at der mangler en sutsko. Og undskyld, i øvrigt, at vi kun giver jer i omegnen af 25.000 kroner om måneden for at udføre et fremragende stykke arbejde. Og hun så derefter lagde op til en dialog om, hvordan man bedst muligt kan indrette en vuggestue, herunder hvordan man skal vægte 'fri leg' over for skemalagte aktiviteter.

De ville nok måbe lidt i første omgang, de pædagoguddannede, for de er som sagt ikke vant til den slags. Men derefter ville de med en vis sandsynlighed lytte og komme med deres holdninger og erfaringer. Det er jo sådan set ikke, fordi socialministerens indvendinger er idiotiske. De er måske svære at udleve, men grundlæggende har hun jo ret i, at projektarbejde er en god ting, og at børnene har godt af at have meget voksenkontakt. Det kan de færreste i virkeligheden være uenige i.

Men debatten inklusive denne kommentar kommer jo desværre til at handle om retorikken, når de borgerlige ministre holder fast i at være så nedladende over for denne gruppe af hårdtarbejdende danskere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anne Marie Pedersen

Hva' så pladder-populist-politikere? Har i lidt pop-politisk propaganda til den håbløst hungrende hob af hippie-hadende uvidende undersåtter?

Thomas Gitz-Johansen

Mon ikke dette ret ubegrundede og ufunderede udfald mod "hippie-pædagogik" i vuggestuerne ikke snarere skal læses som endnu et angreb på den reformpædagogiske tradition og dens ideologiske gods. Det er da klart at en konservativ minister må angribe dette og forsøge at installere sine egne pædagogiske idealer, som hendes egne børn måske er opdragede efter.

Men jeg siger ja til meget mere hippie-pædagogik, hvis det betyder at opdrage til demokrati, solidaritet, samarbejde, mellemfolkelighed, selvstyring, kreativitet, leg, æstetisk sans og kropsfornemmelse. De borgerlige med deres fokus på at lære at opføre sig ordentligt, lære nationalfølelse og teknisk-faglige færdigheder og i øvrigt hurtigt kvalificere sig til erhvervslivet synes selvfølgelig det er noget bras, men dem om det.

Vibeke Binderup Dyrst

Endnu en gang må jeg konstatere min skuffelse over en siddende ministers prioritering af at score billige points, fremfor at lægge op til en saglig-faglig debat.

Socialminister Benedikte Kiær (K) vil gøre op med det, som hun kalder en »dybt forældet pædagogik fra hippietiden.«

-----------

venstre er sikkert lidt uenige, og dog:
nu er det jo lidt tid siden at venstre var til hippier såsom rosseau

Det er jo en fuldkommen ahistorisk "analyse", ministeren foretager. Tidligere var der færre børn pr. ansat og derfor også mere barn-voksenkontakt, ikke mindst i 60erne og 70erne, hvor der jo for mange pædagoger også var et politisk rationale bag en institutionaliseret barnepasning. Nedskæringer foranstaltet af borgerlige politikere har efterladt børnene i den situation, ministeren kritiserer.

Pladder-populist-politikere og deres pop-politik!
At man bureaukratiserer på et af de mest fundamentale områder, hvor man skal rapportere alt (selv bleskift - no shit) og fremmer arbejdsstress, for derefter at gå ud og føre værdikamp imod pædagogikken er jo hyklerisk og ynkeligt! Velkommen til virkeligheden... og så kan du selv tørre op!

Hun har ikke selv børn og er ikke pædagog, så der er dermed en god chancen for at hun aldrig har haft et længere ophold i en af de institutioner, hun overfalder på denne måde, sagt med andre ord: hun ved ikke, hvad hun taler om, lige som Fogh heller ikke vidste det, da han talte om rundkredspædagogik.