Læsetid: 3 min.

Ærlig økologi til alle

Det offentlige vil nu til at satse stort på økologi. Det giver nye muligheder for, at vi alle kan komme tættere på den mad, vi spiser
Moderne Tider
19. november 2011

Vores offentlige køkkener er verdensberømte eller bliver det inden længe. Det er fantastisk, at vi i Danmark har besluttet, at 60 procent af maden i de offentlige køkkener skal være økologisk. Agendaen findes ikke i andre lande, hvor fødevareindustriens økonomiske interesser er endnu stærkere. Desværre går udviklingen alle steder i retning af masseindustrielt frembragt mad.

 

Et grovere, sundere køkken

Det røde danske Ø-mærke og EU’s øko-blomst er statskontrollerede mærker. Mærkerne kan sættes på madvarer, der er dyrket ifølge EU’s regler for økologisk produktion. Økologisk vil sige, at der stort set ikke bruges bekæmpelsesmidler, og at foderet til dyr er stort set økologisk. Der er få udvalgte tilsætningsstoffer i økologiske varer. Derfor får vi en stribe miljømæssige fordele som f.eks. renere grundvand, når vi vælger økologiske fødevarer.

En omlægning i offentlige køkkener og gryder vil desuden ofte munde ud i en menuplan med flere grove vegetabilske råvarer som ærter, korn og rodfrugter. Ofte er kødet det dyreste på budgettet og ved at spare på det og f.eks. lave kødløse dage, kan det have ernæringsmæssige fordele for de mange danskere, der spiser alt rigeligt kød.

Økologi var for 40-50 år siden hippielivsstil, men er nu blevet mainstream, som få er imod. Når alt det meget positive om økologisk køkkendrift er sagt, er der stadig udfordringer, hvis man ønsker mangfoldighed i både madvarer fra plante- og dyreriget, et rigt landskab og et godt liv for dem, der lever på landet.

De store aktører

I takt med at markedet for økologi er blevet større, er der kommet mange store aktører inden for økologiske varer på banen. Det giver en række problemer, som kendes fra det konventionelle industrielle landbrug: dyrkning af monokulturer, lange transportveje fra producent til den spisende, affolkning af lokalområder, sorter der vælges af hensyn til holdbarhed, og om de kan transporteres snarere end efter smag.

Økologi er for længst også blevet business og store upersonlige produktioner. Og man må spørge, om man får et bedre madliv af at spise økologisk frossen pizza, kager bagt af økologisk kagemiks, importerede økologiske æbler der kan holde sig i månedsvis og smager ens hele året eller gulerødder af kedelig sort dyrket på kæmpemarker?

En ting er, at økologi er godt for miljøet. Det er et vigtigt parameter for god kvalitet, men er de økologiske mærker ærlige i forhold til, hvad økologi i bund og grund står for?

På det internationale fødevaremarked er der få kæmpestore aktører, der kan fastsætte priser og stille krav til typer af produkter, leverancer m.m. De er magtfulde, og det er ofte svært at være en lille eller mellemstor virksomhed. Så vil vi støtte dem, der arbejder med produktion, og vil vi have noget at vælge imellem og mad med sjæl, skal vi tættere på dem, der dyrker, avler og frembringer vores fødevarer.

Kort vej fra jord til bord

Vi skal have en relation til producenterne for at støtte en lokal og fri økonomi — ganske enkelt for at sikre ægte økologisk eller ærligt fremstillet mad. Vi skal genopfinde distributionskanaler, som vi kendte for 30-40 år siden og samtidigt finde på nye måder at sikre, at vi får mange flere ind i arbejdet med at dyrke, avle og arbejde med god mad.

Økologi betyder liv i bred forstand: i jorden, i havet, i marken, i køkkenet og omkring måltidet.

De økologiske mærker bygger på et sæt fornuftige regler. Det næste skridt, som må blive mainstream, er, at maden skal være lokal. Der er tegn på det f.eks. i Det Nye Nordiske køkken, Farmers Markets mange steder i verden og på Bondens Marked i de øvrige nordiske lande med direkte salg fra producenter til forbrugre.

Bevidstheden om, at vi alle skal tættere på, hvor maden kommer fra, er stigende. I professionelle restaurantkøkkener købes direkte fra avlere, og denne udvikling må gerne smitte af på indkøb i de offentlige køkkener.

 

Denne klumme er inspireret af Henry Brockman: ’Organic Matters’. Terra Books 2001. Supporter of ’The Land Connection Foundation’ to help save farmland and promote organic agriculture

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her