Læsetid: 4 min.

Krisetid er skæbnetid – og skæbnetid er masketid

Inden karnevalet blev civiliseret og tamt kæmpede europæiske myndig­heder mod de uregerlige maskebærere, der risikerede at blive dømt til landsforvisning. Nu er maskerne igen blevet oprørssymbol overalt i Europa
/h4> I 2005 gjorde filmen ’V for Vendetta’ det populært for demonstranter at bære Guy Fawkes-masker under deres protester mod banker, finansinstitutioner og politikere – her fra en ACTA-demonstration i Bukarest – for på den måde at bevare deres anonymitet og samtidig signalere fællesskab.

/h4> I 2005 gjorde filmen ’V for Vendetta’ det populært for demonstranter at bære Guy Fawkes-masker under deres protester mod banker, finansinstitutioner og politikere – her fra en ACTA-demonstration i Bukarest – for på den måde at bevare deres anonymitet og samtidig signalere fællesskab.

Radu Sigheti

18. februar 2012

Så er det masketid. Ikke kun i Occupy Wall Street-bevægelsen eller blandt polske parlamentarikere, der demonstrerer mod ACTA.

Kulturhistorisk forbinder vi ellers maskering med skuespillere og andre, der optræder med gøgl eller dans og skal ’forestille’ nogen eller noget, som de ikke selv er. Afledt af samme iscenesættelse er masker også populære til maskeballer og karnevaler, hvor en del af festens dramaturgi udgøres af rollebytning og identitetslege. Andre maskebærere er knap så festlige: Røvere, terrorister, soldater og riddere i rustning bærer også masker. Både for at skjule deres identitet, for at beskytte sig fysisk og for at kamuflere sig.

Umiddelbart kan disse to grupper maskebærere — de festlige og de farlige — opfattes som helt væsensforskellige. Men ser vi nærmere på de to gruppers brug af masker, og deres kulturhistoriske betydning, viser de sig at have meget til fælles. Masker, der bruges ved forskellige religiøse, ceremonielle og højtidsmarkerende ritualer kombinerer ofte træk fra de festlige og de farlige maskebærere. Ved at kigge etnografisk nærmere på den kommende tids forårsrabalder- og karnevalsfester kan vi lære mere om de særlige maskebetydninger. Og om Occupy-maskernes relevans.

Årstidsovergange

Som regel er det sådan, at folk der optræder som overnaturlige væsener, bærer masker. Maskerne kan bestå af egentlige sætstykker eller små dekorerede skjold båret foran ansigtet med udkigshuller til øjnene og eventuelt en åbning at ånde og tale igennem.

Hos alle hånde folkeslag kendes processioner og ritualer, hvor folk af særlig status udklæder sig som ånder, guder eller spøgelser for at opføre mytiske forestillinger, sprede frygt eller lave ballade. I dagens Danmark foregår den slags optræden særlig i forbindelse med årstidsmarkerende folkefester. Mest berømmet er fastelavn ved overgangen mellem vinter og forår, men den keltisk inspirerede halloween-fest er efterhånden lige så populær. Den foregår ved overgangen mellem efterår og vinter.

Omkring vintersolhverv trækker ikke mindst mange familiefædre i halvmaske, hue og kunstigt skæg og illuderer overnaturlige gavegivere, og ved sommersolhverv er det heldigvis kun halmdukker, der afbrændes med påsætte papmachémasker eller malede ansigtstræk.

De gamle grækeres bevingede og potente gud Hermes er en af de overnaturlige figurer, som historisk kan forbindes med lignende årstidsritualer. Vi forbinder ham oftest med handel og kommunikation — og måske musik.

Han var også frugtbarhedsgud og gudernes grænseoverskridende sendebud, der bevægede sig mellem himmelske og jordnære sfærer. I drømme bragte han varsler om død og skæbne, og dermed er han nært forbundet med både landbrug og handel: For hvem kan vide, hvad næste høst eller forretning vil bringe? Som markedets gud var han også tyvenes, snydernes og gøglernes gud (salgs- og marketingskendere vil forstå sammenhængen).

Hermes, der kunne sikre stort udkomme, havde selv en ordentlig kølle af en fallos og blev også forbundet med grænseoverskridelser og ballade. En klon af en bror fik han i den romerske gud Mars, hvis festligheder formentlig er blandt fastelavns førkristne rødder: I den gamle romerske kalender var måneden marts årets første måned og viet til guden.

Mars-festerne — der foregik fra sidst i vores februar måned til sidst i marts — indeholdt blandt andet særlige danse og sange udført af unge mænd klædt som krigere, der opildnede guderne til at jage vinterens ånder ud og stimulere forårets vækster og frugtbarhed. Sidst på festen rensede man våben og krigstrompeter, for Mars var både gud for landbrug, kvæg og krig. Han blev derfor fejret på den tid af året, da planterne begynder at spire — og de militære togter kunne genoptages efter vinterpausen. Både plantehøst, kvæg og krig er usikre og ’skæbneafhængige’ fænomener, og Mars forbindes ligesom Hermes med skæbne og varsler.

Hvis vi ingen boller får...

Det katolske Mardi Gras-karneval og fastelavn har grænseoverskridelsens og skæbnens elementer. Obskøne og vovede forklædninger, truende skalkeskjul og tønder med ukendt indhold, som gennemtrænges af køller. Grænseoverskridelser, larm, ris, druk, dans og ballade. Etnografer har blandt andet analyseret karnevalets rollebytte, hvor køn, magtforhold og alder forvrænges eller vendes på hovedet. I vort samfund i dag er det særlig børn og teenagere, der iklæder sig dragter og masker og optræder som overnaturlige, grænseoverskridende eller (anti-)autoritære figurer (sørøvere, superhelte, cowboys, korsfarere, feer og kongelige) og symbolsk, rituelt og nogle gange også helt reelt tiltager sig magtbeføjelser med køller og piskende ris — og trusler om hærværk og ballade. Etnografisk teori mener blandt andet, at der også i denne leg med roller, trusler og fare findes en spejling af spillet mellem liv og død, frugtbart held og gold skæbne — og at dette passer fortrinligt til årstiden og det uvisse håb om et snarligt spirende forår.

I århundreder kæmpede myndighederne i forskellige europæiske lande mod karnevalsperiodens uregerlighed. Sidst i 1600-tallet risikerede maskebærere i Portugal at blive dømt til landsforvisning, fordi masker blev forbundet med bogstaveligt talt lyssky aktiviteter. Men gennem snart mange år er karnevalsperioden blevet stadig mere civiliseret og tam. Køller, ris, ballade og masker har mest været overladt til festende turister og glade børn. Lige indtil den aktuelle krisetid oprandt med ufrugtbare markeder, uendelig krigsførelse, politisk snyderi og finansielt tyveri.

Krisetid er skæbnetid, og skæbnetid er masketid.

Vrede, demonstrerende grækere har båret blå operationsmasker, britiske urostiftere har trukket hætter og tørklæder over ansigtet og overalt i Europa er masker blev oprørssymboler.

Næsten. For her i Danmark er det vist stadig kun børn, der »har fået misk, mask, maske på«.

Karen Lisa Salamon, født 1964,  er magister i etnografi og ph.d. i ledelse. Kulturforsker, konsulent og skribent med bl.a. et lektorat i bagkataloget

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tendensen er jo nok desværre symptomatisk, at flere og flere oplever, at de ikke kan give sig til kende hvis de er kritiske, af frygt for repressalier. Senest er sagen på Aarhus Universitet vel endnu et skræmmende eksempel på tendensen, at holder du ikke din kæft, så bliver du nedkæmpet med magt. Det er jo ikke ligefrem befordrende for det forkromede demokrati, vi mener vi har, og som vi rejser ud i verden for at lære oplære andre i.

Henrik Brøndum

"Næsten. For her i Danmark er det vist stadig kun børn, der »har fået misk, mask, maske på«."

Er det nu rigtigt? Hvad med spindoktorerne og deres herrer - poltikere der naegter at vaere sig selv?

Søren Rehhoff

Interessant artikel. At bære Guy Fawkes-maske har faktisk også nogle religiøse overtoner. Guy Fawkes, eller Guido som han kaldte sig, var katolik der ville indføre katolsk monarki i England, ved, at sprænge parlametet i luften. Paven har da også udtrykt sympati for Occupy-bevægelsen. Gad vide hvad det er for en ny verdensorden vi vil se spire frem?

"Umiddelbart kan disse to grupper maskebærere — de festlige og de farlige — opfattes som helt væsensforskellige. Men ser vi nærmere på de to gruppers brug af masker, og deres kulturhistoriske betydning, viser de sig at have meget til fælles. Masker, der bruges ved forskellige religiøse, ceremonielle og højtidsmarkerende ritualer kombinerer ofte træk fra de festlige og de farlige maskebærere."

Det de har til fælles er krigen.
Brug ikke masker - vis hvem du er - især når du protesterer.
Af med maskerne.

Nå for Søren!
Til hr. Søren Rehhoff.
Nå, skal vi nu til at mistænkeliggøre Katolikker, tidligere var det muslimer, hvad bliver det næste, folk der bor i Ringsted. Desværre er der lidt langt imellem gode argumenter men derimod er det ret nemt at afspore en debat ser det ud til.

Annette Falk Lund

Jeg tror ingen af os mennesker har oplevet et liv uden at have boret en maske på et eller andet tidspunkt. De kan have en beskyttende funktion.

F.eks. oplevede jeg, da jeg kom til Danmark, at føle mig mere åben at tale om emner der faldt mig svært at samtale om i mit eget modersmål. Det var en slags maske jeg havde på, en maske i Dannebroens farver - og det føltes meget befriende.

Karen Lisa Salamon, tak for en spændende artikel.

Søren Rehhoff

@ Steen Nielsen

"Nå for Søren!
Til hr. Søren Rehhoff.
Nå, skal vi nu til at mistænkeliggøre Katolikker, tidligere var det muslimer, hvad bliver det næste, folk der bor i Ringsted. Desværre er der lidt langt imellem gode argumenter men derimod er det ret nemt at afspore en debat ser det ud til."

Hvordan kan det være at afspore debatten, at jeg i en kommentar til en artikel om religiøse ritualer og masker påpeger, at der også er noget religiøst ved at bære Guy Fawkes-maske. Det er en supplerende oplysning. Information har endda haft en klumme om det her:

http://www.information.dk/293426

og et efterfølgende vredt læserbrev her:

http://www.information.dk/293915

Desuden er det da en ærlig sag at ville indføre katolsk monarki, måske er det virkelig hvad verden behøver. KATOLSK MONARKI NU!!!

Dorte Jul Larsen

Tak til Karen Lisa Salamon for en god artikel!

Til Søren Rehhoff:
Må jeg foreslå dig, at du bruger lidt tid på, at se filmen V for Vendetta, så vil du blivere meget klogere på hvad Guy Fawkes masken symboliserer i vor tid.

Niels Christensen

"Nå, skal vi nu til at mistænkeliggøre Katolikker";

I min skoletid og hvis man kikker i ældre skolebøger, så havde katolicismen ikke den bedste presse, men dengang var der heller ikke nogen der havde hørt om muslimer.

Det er da rigtigt, at karneval ind imellem kunne munde ud i optøjer, men de fungerede nu mest som 'verden vendt på hovedet' i et ritual, der havde sit eget mønster, og altid fik en ende.

Annette Falk Lund siger:

"Jeg tror ingen af os mennesker har oplevet et liv uden at have boret en maske på et eller andet tidspunkt. De kan have en beskyttende funktion."

Ja, i ishockey,og fægtning, helt bestemt.

F.eks. oplevede jeg, da jeg kom til Danmark, at føle mig mere åben at tale om emner der faldt mig svært at samtale om i mit eget modersmål. Det var en slags maske jeg havde på, en maske i Dannebroens farver - og det føltes meget befriende. "

Det lyder for mig som om du her bruger maske i en anden betydning, nemlig betydningen skabelon.
Hvis det frigjorde noget i dig kan man jo ikke ligefrem sige at den skjulte noget.

Magthaverne vil gerne have os til at bruge masker, for så bliver det lettere at kontrollere os, og fremme egne skjulte agendaer.

Så kan man jo kalde det for skæbnens ironi at Acta modstanderne er er med til at tjene store penge til den amerikanske mediekoncern Time Warner som har merchandise rettighederne til Anonymous masken som stammer fra deres film V as Vendetta!

Til hr. Søren Rehoff

Denne Guido som du taler om ville altså springe det engelske parlament i luften og indføre katolsk monarki med magt, er det rigtigt citeret? Og det er netop disse ord der straks får os til at tænke fredlige demonstrationer og gode intentioner med katoliosisme. Er det rigtigt hr. Søren Rehoff.

Annette Falk Lund

Henrik Darlie, din kommentar er indlysende, når jeg tænker nærmere efter. Og når jeg tror at alle mennesker kender noget til at bære masker, mener jeg mere de usynlige masker. På tysk har vi udtrykket "Gute Miene zum bösen Spiel" - en slags facade.

"Magthaverne vil gerne have os til at bruge masker, for så bliver det lettere at kontrollere os, og fremme egne skjulte agendaer." Kan du uddybe den? Jeg har forstået magthaverne, at de ønsker netop ingen maskering f.eks. på demonstrationerne, som "Vermummungsverbot i Tyskland".

Søren Rehhoff

@ Steen Nielsen

"Til hr. Søren Rehoff

Denne Guido som du taler om ville altså springe det engelske parlament i luften og indføre katolsk monarki med magt, er det rigtigt citeret?"

Ja, du kan læse mere om Guido Fawkes alias Guy Fawkes her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Guy_Fawkes

eller her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guy_Fawkes

eller på det link til Informations-klummen, som jeg oprindeligt postede.

"Og det er netop disse ord der straks får os til at tænke fredlige demonstrationer og gode intentioner med katoliosisme. Er det rigtigt hr. Søren Rehoff."

For det første får du det nærmest til, at lyde som om fredelige demonstrationer og gode intentioner skulle være uforeneligt med katolicisisme, men udover det synes jeg bare, at det var et sjovt tilfælde, at en bevægelse der bærer en maske af en, der oprindeligt var katolsk terrorist får støtte af Paven, selvom Paven i dag nok i virkeligheden har udtrykt sympati for Occupy-bevægelsen af andre grunde. Bortset fra det kan jeg godt lide, at du kalder mig hr., det viser at du har respekt.