Interview
Læsetid: 5 min.

Det handler om at have gang i noget

Skabende opfindsomhed. Danmark skal satse på innovation, hvis vi klare os godt i fremtiden, lyder budskabet fra alle sider. Vi har spurgt fire sociale innovatører, hvordan det står til med kreativiteten, og hvad vi har i vente
Moderne Tider
16. juni 2012

Josefine Campell, 35 år

– Hvad betyder social innovation for dig?

»En opfindelse med markedspotentiale, som også løser en social udfordring. For mig er det en realistisk vej i en verden, som er styret af økonomiske interesser. Af egne eksempler kan jeg f.eks. nævne et pedalstyret vandrensningsanlæg i Afrika eller genanvendelige partypavilloner til brug på Roskilde-festivalen.«

– Kan man tjene penge på social innovation?

»Ja, mange sociale udfordringer afspejler et markedsbehov. For eksempel inden for ældreplejen. Her er der allerede konkrete eksempler på, at social innovation kan løse problemer. Det London-baserede firma Participle eller Live Work har mange gode cases. Det gælder også for Mind Lap«

– Hvem skal drive udviklingen frem inden for social innovation?

»Det skal du og jeg. Det handler bare om at gå i gang. Rigtig mange af beslutningstagerne i de ældre generationer har ikke forstået, hvor meget verden har forandret sig. Derfor er det vigtigt, at de unge generationer kommer på banen med løsningerne.«

– Hvad håber du?

»At rigtig mange unge danskere vil blive sociale iværksættere. Både for at problemerne kan blive løst, fordi det er godt for Danmark med nye virksomheder, og fordi det er sjovt for dem, som starter virksomhederne.«

– Hvad frygter du?

»Vi er vokset op med, at Danmark altid var i toppen af ranglisterne. Jeg frygter, at vi er så forkælede og dovne, at vi ikke kommer i sving, førend det er for sent. Taberne bliver dem, som ikke har en uddannelse, for de kan ikke klare sig i den internationale konkurrence. Men egentligt er jeg ikke fortaler for, at man lader sig styre af frygt. Jeg tror, man får bedre resultater ved at navigere efter interesser.«

Lars Jannick Johansen, 38 år

– Hvad betyder social innovation for dig?

»Udvikling af nye løsninger på sociale og samfundsmæssige problemer, som gør en positiv forskel og virker i praksis. Gode eksempler er de danske virksomheder Telehandelshuset, der ansætter mennesker med synshandicap til at lave telemarketing, eller Specialisterne, der ansætter mennesker med autisme til at lave it- og dataservices. De er nyskabende og deres ’model’ virker i forhold til at sikre flere mennesker en mulighed i samfundet.«

– Er det muligt at tjene penge på det?

»Ja. For social innovation er mange forskellige ting. Men det er dog ikke alle sociale innovationer, som er velegnede til at drive forretning ud fra – eller som vi som samfund ønsker, at nogen skal tjene på. Det skal vi også hele tiden huske at overveje.«

– Hvem skal drive udviklingen frem inden for social innovation?

»Det skal både ngo’er, den offentlige sektor og virksomhederne: Hvis vi skal løse de store udfordringer, vi som samfund står over for, så skal alle sammen bidrage. En særlig spændende drivkraft for social innovation er desuden de sociale iværksættere: Mennesker, der starter nye virksomheder for at løse sociale og samfundsmæssige problemer, og som er drevet af det sociale mål snarere end af det at tjene penge.

– Hvad håber du?

»At vi snart fatter alvoren i den økonomiske, sociale og miljømæssige situation, verden befinder sig i, og indser behovet for at tænke og handle langsigtet, hvis vi vil give en bedre verden videre til vores børn.«

– Hvad frygter du?

»At mine børn overtager et samfund med dårligere muligheder for at leve et godt liv, end jeg selv har haft.«

Pil Bredahl, 40 år

– Hvad betyder social innovation for dig?

»At løse sociale behov og problemer på en måde, som samtidig er en sund forretning. Dét må da være lykken! Et godt eksempel er ’I tråd med verden’, et samarbejdsprojekt mellem kommunen, designere og KEA, hvor man giver indvandrerkvinder beskæftigelse via design og kunsthåndværk.«

– Er det muligt at tjene penge på social innovation?

»Bestemt. Det kræver, at man er nytænkende – deri det innovative – det kræver, at man er engageret i sin omverden, det vil sige det sociale. Og så kommer man nok ikke uden om, at en god forretningssans er nødvendig. Jeg tror, at tværfaglighed på alle planer er fremtiden: Vi skal blande os i hinandens viden og byde ind med ideer, som kan vende tingene på hovedet. Man skal sammensætte teams af mennesker, hvor én plus én er lig med fire.«

– Hvem skal drive udviklingen frem inden for social innovation?

»Det skal de, som kan se, at det er en god idé! Men det er vigtigt, at man som social innovatør får beslutningstagerne i tale. Ofte skal man være parat til at tage en risiko og starte op, før man ved, om der er økonomi i et projekt eller ej. Men som en af de helt store guruer inden for social innovation, Peter Drucker, sagde: ’Man skal selv skabe fremtiden, hvis man vil vide, hvad der kommer til at ske.’«

– Hvad håber du?

»Jeg tror på, at dette felt vokser sig stort i erhvervslivet, rigtig stort – og jeg håber, at Danmark vil være helt fremme i skoene.«

– Hvad frygter du?

»Man skal ikke bruge energi på at frygte. Men vi skal være varsomme med at tage noget for givet: Politisk velvilje, opmærksomhed og økonomi kræver resultater og gode historier.«

Lasse Zobel, 25 år

– Hvad betyder social innovation for dig?

»At der findes problemer, som ikke er blevet løst af de traditionelle aktører, og som der derfor er behov og mulighed for at gå til på nye måder. F.eks. Ruby Cup, en menstruationskop udviklet til afrikanske kvinder, som ikke har råd til dyre hygiejneprodukter. Det viser danske innovatører, som går ud over den nationale grænse med et tiltag, som gavner samfundet i den tredje verden.«

– Er det muligt at tjene penge på det?

»Ja, men i Danmark kan det være svært, fordi markederne er så små – særlig på det sociale område. Derfor er der et enormt potentiale i at kunne eksportere sociale forretningsmodeller og løsninger på udfordringer, der også eksisterer uden for Danmark.«

– Hvem skal drive udviklingen frem inden for social innovation?

»Hele samfundet. Både den brede befolkning (forbrugerne), sociale entreprenører, politikere, etablerede virksomheder, frivillige organisationer og offentlige institutioner, hvis vi for alvor skal se en effekt i Danmark.«

– Hvad håber du?

»Jeg håber, at vi vil se en mærkbar forbedring i forholdene for sociale entreprenører. Det er svært at bygge en økonomisk bæredygtig forretningsmodel op, og der er derfor brug for, at politikerne gør det mere attraktivt for virksomheder at hjælpe til i samfundet. Jeg håber også, at vi vil få mere risikovillig kapital til sociale entreprenører, ligesom fra Den Sociale Kapitalfond, og at vi vil se flere stærke sociale virksomheder som f.eks. Specialisterne.«

– Hvad frygter du?

»At sociale virksomheder ikke formår at blive økonomisk bæredygtige, og derfor er tvunget til at lukke. Vi risikerer at begrave potentialerne, før vi har set dem foldet ud.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her