Læsetid: 4 min.

De rammer ned i de allerfineste kredse

Det var næsten forudsigeligt, at statsminister Helle Thorning-Schmidt i sidste weekend rykkede ud med en erklæring om sin mands seksuelle observans. Ikke fordi den på nogen måde er exceptionel, men fordi rygter om homoseksualitet altid har klæbet til magten og overklassen. Og det er der en god forklaring på
/b> Det er ikke kun Helle Thorning selv og en verserende skattesag, der har sat gang i rygterne om førstemandens seksuelle tilbøjeligheder. Under valg kampen i 2007 valgte  Ekstra Bladet at konfrontere Helle Thorning med rygterne.

/b> Det er ikke kun Helle Thorning selv og en verserende skattesag, der har sat gang i rygterne om førstemandens seksuelle tilbøjeligheder. Under valg kampen i 2007 valgte Ekstra Bladet at konfrontere Helle Thorning med rygterne.

Jakob Dall

1. september 2012

Cafeteriet Spisestedet på hovedvej A26 midt i Salling har en tankstation og en losseplads som nærmeste nabo. De serverer alle former for grillretter, men specialet er et stjerneskud med husets »hemmelige dressing«, og stedet frekventeres mest af lastbilchauffører, der pendulerer mellem Thy og Midtjylland, eller medarbejderne fra lossepladsen, der skal have frokost. Niklas Pedersen og Michael Sand Karlsen er chauffører, og de kommer her gerne et par gange om ugen. De har sat sig ned ved et bord ved vinduet ud mod tankstationen og bladrer lidt i Jyllands-Posten og Ekstra Bladet imens de venter på dagens ret. Det er dansk bøf med bløde løg.

’Det undrer mig ikke’

»Jeg synes da, det mest mærkelige er, at han gider være gift med hende, hvis han hellere vil være i Schweiz og knalde med en mand,« siger Niklas Pedersen, der efter eget udsagn ikke anede, hvem Helle Thorning-Schmidts mand var, indtil hun i sidste uge selv stod frem og sagde, at han i hvert fald hverken var homo- eller biseksuel.

»Næ,« kommenterer Michael Sand Karlsen, der bliver kaldt Skab – måske på grund af sin betragtelige størrelse.

»Man havde hørt om prins Henrik og Anders Foghs polske ven, men jeg vidste heller ikke at statsministerens mand skulle være homoseksuel. Det undrer mig nu ikke.« Han slår en latter op.

»Hvorfor ikke?« spørger Niklas Pedersen og griner lidt med.

»Det ved jeg egentlig ikke.« Latteren dør brat.

De to chauffører er enige om, at folk selv må styre, om de er til det ene eller det andet, og der er heller ikke nogen af dem, der synes, det er en sag for pressen.

»Men det er rigtig nok,« svarer Michael ’Skab’ undrende på spørgsmålet om, hvorfor der altid går sådan nogle rygter om overklassen.

»Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan, men det er, som om der skal være et eller andet i vejen med dem – og det skal helst handle om sex.«

Og tilsyneladende er Michael Sand Karlsens fornemmelse ikke helt ved siden af. Rygter om homoseksualitet synes altid at have klæbet til overklassen eller toppen af samfundet – J. Edgar Hoovers lyst til dametøj, Richard Nixon, George Washington og selv Abraham Lincoln i USA har været genstand for den slags rygter, mens det herhjemme er velkendt, at prins Henrik, dronning Margrethe, Lone Dybkjær, Anders Fogh Rasmussen og nu også Stephen Kinnock har været genstand for lignende historier.

»Måske er vi bare misundelige på dem,« siger Niklas Pedersen.

»Ja, eller måske bliver man bare lidt underlig at af lave det, de gør,« siger Michael ’Skab’.

»Ja, for det er jo altså ikke normalt.«

Hævet over naturen

Michael Nebeling Petersen skriver en ph.d-afhandling på Københavns Universitet om homoseksuelles placering i samfundet og han har en mere intellektuel forklaring på Niklas Pedersen og Michael Sand Karlsens fornemmelser. For helt traditionelt set har homoseksualiteten siden ’opfindelsen’ af begrebet i 1800-tallet været forbundet med overklassen og det urbane, forklarer han. Som et degenereret produkt af eller konklusion på det over-kultiverede samfund.

»Som den ultimative degenerering, hvor reproduktion ikke engang kunne finde sted, og derfor har den været tæt forbundet til overklassens dekadence og til døden,« siger han og nævner Herman Bang, der selv var homoseksuel og skrev ind i et univers gennemsyret af død, sygdom, degenerering og endelighed.

»Homoseksualitet er blevet set som et udtryk for en kultur, der har fjernet sig for langt fra naturen. I modsætning til det naturlige en over-kultivering og forfinelse af mennesket,« forklarer han og anlægger et klasseperspektiv: Arbejderklassen og underklassen er blevet læst som brutal, uforfinet, seksuelt aggressiv, ukontrolleret og ’for’ naturlig – bedst eksemplificeret ved en dokumentarserie som De unge mødre, mens overklassen har været ’for’ forfinet og kontrolleret.

Noget hemmeligt og grimt

»Og her af opstår det unaturlige og degenererede. Middelklassen derimod har ligget midt i mellem som normen, og er den dominerende seksualmoral i et samfund også domineret af middelklassen.« Det kan måske forklarer, hvorfor der synes at være så bred en klangbund for homo-rygter – eller outing, som man kalder det i queer-teori – i forbindelse med overklassen.

Homokulturen har også traditionelt været forbundet til dandykulturen, der dyrkede dekadencen, det affekterede og overkultiverede, forklarer Michael Nebeling Petersen, og nævner Oscar Wilde, og også her spiller legen med døden en stor rolle. Her er det igen en rolle, der bliver spillet af intellektuelle og kunstnere, og da de også har haft deres forbindelser i overklassen gennem mæcener og saloner, har overklassen igen fået en berøring med miljøet.

Men egentlig forbinder Michael Nebeling Petersen også den outing, der er fundet sted de senere 10, år med et skær af homofobi.

»Den bygger på en forestilling om, at disse mennesker gemmer på noget,« siger han.

»Noget sandt og noget, der er mere dem, men også noget, der er for grimt til at det må komme frem. Noget, der ville ødelægge dem, hvis vi kendte sandheden.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Engelsted

Det er klart, at alle med et dobbeltliv på samme måde som dobbeltagenter udvikler en evne til rollespil, dobbelttænkning og manipulation, der gør dem til overlegne aktører i forhold til mere simple og troskyldige eksistenser, og derfor vil man finde dem overrepræsenteret i eliten.

(Nu hvor homofili eller bifili er blevet alment accepteret, hvis ikke ligefrem anbefalet, ophører det selvfølgelig med at være dobbeltliv. Folk der vil frem, må finde andre veje.)

PS--jeg vidste ikke det med Lone Dybkær.

Sjovt nok er det min egen erfaring, at en betragtelig del af de 'over-naturlige', helt almindelige mennesker som chauffører, håndværkere o.lign. i høj grad er seksuelt mere altædende og ikke har så mange hæmninger for at gå med ind i buskene.

De mest androgyne mænd, er gennemsnitligt de mest intelligente. Altså ikke deciderede hermafroditter. Men de der ikke sprutter af tesosteron, men de er måske også det optmale miks af det optimalt menneskelige, og at en del bøsser og biseksuelle hører under denne gruppe, men ikke nødvendigtvis overrasker vel heller ikke , sansynligheden for at man er hyberintelligent og ser ud som Schwartznegger er faktisk ikke ret stor. :-)

Dermed sagt at når man både er kultiveret og smuk, og intelligent, så når man nok også en del lettere op I de øverste luftlag I samfundet, fordi man er et behageligt, udviklende og kompetent selskab og har "hele pakken" uanset om man er bisexuel,hetero eller homoseksuel !

Heinrich R. Jørgensen

Queer Theory handler basalt ikke om sex, sexualitet, køn, genitaler, klasse/sex/kønskampe, men om identitet og om at kunne vælge egen identitet. Queer Theory handler om at identitet og verdensbillede påtvinges enhver, gennem sproget, riter og konventioner.

Det er til at få øje på politiske motiver bag outing af Lord Kinnocks knægt, af WEF medarbejderen, af über-socialdemokratens fremmede fælle, og af Queer Theory i sig selv (hvilket sker når identitet forbindes med noget kropsligt).

Det konkrete smæderi gavner potentielt mange.

Hvergang pressen omtaler uverificeret myte & sagn, desto mere smager det af ondskabsfuld smædekampagne ... og når man påtænker at pressen stort set ER blå mental, så fortæller det mere om de blå mentales miljøer og de ondskabsfulde eksistenser den må være fyldt med !

Min egen lille private teori om dette:

Kinnock, altså HTS's mand troede han befandt sig i den politiske verden i England, og at det for danskerne ville være et meget stort problem, at han måske ville blive udstillet som homoseksuel eller biseksuel.

Han har ikke opdaget, måske fordi han næsten aldrig er i landet?, at danskerne ikke gider beskæftige sig med folks seksualitet; at folk må selv om hvad de ligger og roder med.....og med hvem de gør det. Sålænge det foregår mellem to voksne mennesker der hvad de gør og der ikke er tvang involveret...

Det der med overklassen er faktisk ikke så sært: Adelen i 1700-tallet havde faktisk sex-orgier i fuld offentlighed, hvor alle gik i seng med alle, altså når det skulle være ekstra løs-sluppent. Og her tænker jeg ikke på land-adelen, men på den oprindelige og ægte adel i byerne.

Og man skal også huske på at Konger mv. og Lords mv. jo ikke kunne klæde sig selv på, det skulle de jo have butlere til. Og det fineste var at få lov til at se majestæten sidde på potte.....eller at iklæde ham Majestætens underbenklæder.....

Og i en serie som Downtown Abbey ser man jo, hvordan Lord Grantham skal iklædes sine bukser, sine strømper, sine sko og også sin jakke - af sin personlige opvarter samt hvordan hans tre piger ikke kan finde ud af at børste deres eget hår...

Og især i England har der i mange år været rygter om visse politikeres homo-seksuelle eskapader, grundlagt måske på de berygtede og berømte public schools, hvor de ældre drenge får de unge drenge til at gøre unævnelige ting - både nu såvel som dengang...