Læsetid: 3 min.

Kom ind i den konservative kamp

De to amerikanske sprogforskere George Lakoff og Elisabeth Wehling anviser i deres lille manual for venstreorienterede, hvordan man gennem sproget stjæler livet og friheden
29. september 2012

Konservative siger, de er for livet selv. De er pro life – det betyder, at de er imod abort. Svaret fra de progressive er, at de er pro choice – de er tilhængere af valg, og det betyder, at de er tilhængere af abort.

Den ene siger, at livet kommet først og ikke kan vælges fra, den anden siger, at friheden til at vælge er det afgørende.

Det er to forskellige indstillinger til det hele, som kolliderer i den amerikanske kamp om abort. Og det er ifølge de to amerikanske sprogforskere George Lakoff og Elisabeth Wehling to forskellige typer udsagn: De konservatives erklæring om at være tilhængere af livet er et moralsk udsagn, mens det progressive hyldest til til det frie valg er et forbrugerudsagn.

Det moralske udsagn taler dybt til følelser og lidenskaber, mens forbrugerudsagnet taler mere til overfladiske strategiske overvejelser om, hvilke muligheder man skal gribe efter, når man er ude og købe ind.

De to forskere bruger debatten til at vise, hvordan det konservative sprog er mere politisk effektivt end det progressive sprog:

»Konservative bruger sproget mere virkningsfuldt end venstreorienterede, når de skal kommunikere deres dybeste værdier.«

Venstreorienterede tror ifølge de to forfattere, at deres egne værdier gælder for alle, og de derfor kan nøjes med at fremlægge fakta og forslag til, hvordan man konkret realiserer værdierne. Konservative har derimod en anden opfattelse af værdier og moral: De ved, at moralen og værdierne ikke er givet for alle på forhånd. Man skal kæmpe for at sætte sin moral igennem. Som et faktum slår Lakoff og Wehling fast, at konservative vinder, fordi de taler moral, mens progressive taber, fordi de taler politik og teknik.

Den lille blå bog

De har nu skrevet en lille bog til de venstreorienterede, så de kan komme ind i kampen om de dybe værdier. De hævder, at politik er afledt af moralske værdier. Og hvis de venstreorienterede kun taler politik, bliver det på den konservative morals præmisser:

»Vi må forstå,« skriver de på venstrefløjens vegne, »at al politik er moral.«

Deres bog er en manual til venstreorienterede, så de kan lære om tale moral, når de diskuterer politik. Lakoff har i tidligere bøger redegjort for, hvordan vores politiske tænkning er styret af sproglige strukturer og moralske verdensbilleder. Men i denne bog skrevet sammen med hans yngre kollega Wehling giver han konkrete bud på, hvilke ord venstreorienterede skal bruge for at gøre sig moralsk gældende.

Venstreorienterede skal lære at hævde deres værdier eksplicit. De skal udtale dem højt og tydeligt, og gentage dem for sig selv. De skal tale ærligt og åbent, når de fremlægger fakta, som de altid skal forbinde til deres værdier. De skal for eksempel tale om den fælles sygeforsikring i USA som et spørgsmål om frihed og liv. De skal ikke tale om den som en vare, de tilbyder vælgerne. De skal lære at sige sætninger som denne: »Du er ikke fri hvis du har cancer og ikke har sygeforsikring. Du kan dø af det.«

De skal tale om det offentlige som en forudsætning for personlig frihed. De skal slå fast, at personlig succes i forretningslivet kræver fælles veje, man kan køre på, og succes for amerikanske virksomheder, forudsætter fælles uddannelsesinstitutioner, der sikrer, at arbejdsstyrken er kompetent og klar.

Konservative har alt for længe haft held med at foregive, at vi får mere frihed, hvis staten bliver mindre. De venstreorienterede skal her være klar til at understrege, at der hvor staten forsvinder, tager private magtfulde aktører over. Spørgsmålet er ikke, om vi vil være fri for, at nogen bestemmer eller ej. Spørgsmålet er, om vi vil have politiske institutioner, som vi kan drage til ansvar, eller private institutioner, vi ikke kan drage til ansvar, til at regere over os. Venstrefløjen skal overtage friheden og livet som argumenter for det fælles.

Der er fine indsigter og erkendelser i Wehling og Lakoffs bog, og det er en sjælden luksus, at der også er løsninger på problemer.

Men bogen er også lidt foruroligende: Hvis venstrefløjen virkelig overtager højrefløjens retorik strategi, kan det også ende med, at moralen vinder og politikken forsvinder? Det kan ikke være et progressivt mål, at alle skal være moralister. Det kan derimod blive et progressivt selvmål.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu