Antifeminismen er blevet en svensk angrebssport

Danske feminister har længe set misundeligt mod Sverige, hvor feminismen overhovedet ikke stod til diskussion. Det gør den nu
Hendukker. I Egalia-børnehaven er er kønnet afmonteret i leg, tiltaleformer, bøger og legetøj. ’Han’ og ’hun’ er erstattet af det kønsneutrale ’hen’. Genuspædagoger sørger for at beskytte børnene mod amfundets forventninger til kønsbestemt adfærd.

Hendukker. I Egalia-børnehaven er er kønnet afmonteret i leg, tiltaleformer, bøger og legetøj. ’Han’ og ’hun’ er erstattet af det kønsneutrale ’hen’. Genuspædagoger sørger for at beskytte børnene mod amfundets forventninger til kønsbestemt adfærd.

Fredrik Sandberg
13. oktober 2012

Min onkel sagde det på sin sædvanlige lavmælte facon. På den der måde, hvor man næsten ikke hørte, hvad han sagde, hvis man ikke lige lyttede. »Jeg er træt af feminismen, den er gået for langt.«

Vi sad omkring spisebordet oppe i hans ødegård i det nordlige Småland, der var blomster på bordet, prinsesstårta og fint porcelæn, og måske var det derfor, ingen tog hans udsagn op. Det havde jeg alligevel aldrig hørt fra en svensker, tænkte jeg, mens vi tog endnu en bid lagkage. Hverken da jeg boede i Sverige i begyndelsen 90’erne eller siden, og da slet ikke fra min onkel, en helt almindelig, ingeniøruddannet, sympatisk middelklassemand først i 60’erne fra en forstad til Stockholm, en mand, jeg aldrig havde set hidse sig op over noget, som havde levet et ligestillet familieliv, altid havde taget sin barselsorlov og halvdelen af opvasken, som altid havde haft de rigtige holdninger – og som pludselig tog afstand fra noget, alle ellers var enige om.

»Ja, jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt,« uddyber han, da så vi taler om det.

»Nu skal alle kommuner have en genuspædagog, der går rundt og overvåger daginstitutioner og fjerner dukker og biler fra legetøjet, fordi drenge ikke skal lege med biler, og piger ikke skal lege med dukker. Det mest vanvittige, jeg har hørt, var, da der for nogle år siden blev bevilliget en halv million kroner til et forskningsprojekt om trompeten som genussymbol,« siger han og læser op fra projektbeskrivelsen, der skal »problematisere begreberne mandligt og kvindeligt og nærmere undersøge de forestillinger, som er virksomme og skaber trompeten som markør for mandlighed.«

»Hvad er det for en slags postmoderne videnskab? Det irriterer mig virkelig. Jeg tror, problemet er, at debatten er gået fra at være en feministisk debat til at handle om genus. Den klassiske feministiske debat er forstummet, debatten om ligeløn og kvoter er væk, Feministisk Initiativ (feministpartiet, red.) er ude af billedet og erstattet med forestillingen om at man kan konstruere sit eget køn.«

Sverige er vendt rundt

Min onkel har ret. Der er sket noget med den svenske feminisme, som vi i Danmark enten håner eller hylder. I denne uge skrev den svenske regering et brev til EU-kommissærerne José Manuel Barroso og Viviane Reding og opponerede imod en europæisk lovgivning om kvoter i bestyrelser. Pludselig er tingene vendt på hovedet, pludselig har Sverige en liberal kvindelig ligestillingsminister, Nyamko Sabuni, der er imod kvoter i erhvervslivet. Pludselig har Sverige en borgerlig mandlig finansminister, Anders Borg, som kalder sig feminist, selv om hans parti ikke gør det. Pludselig er tonen i ligestillingsdebatten blevet hård og truende; langt hårdere og langt mere truende, end man nogensinde har set den i Danmark.

»Man skilter ikke med feminismen, som man har gjort tidligere,« siger danske Drude Dahlerup, der er professor i statskundskab ved Stockholms Universitet, hvor hun forsker i køn og politik. Ligestillingen gennemsyrer stadig mediebilledet og det politiske liv, men på en anden måde end tidligere.

»Der er en træthed, man ikke har set før, samtidig med at antifeministerne virkelig er kommet på banen. Jeg er holdt op med at læse kommentarerne, når jeg har skrevet noget i aviserne. Debatklimaet er blevet så hadsk. Der er virkelig sket et skift de seneste par år.«

Genuspædagoger og grillpølser

Måske begyndte skiftet, da Feministisk Initiativ ved rigsdagsvalget i 2010 kun fik 0,4 procent af stemmerne, langt under spærregrænsen på fire procent, og langt fra forhåbningerne om 20 pct. ved partistiftelsen i 2005. Måske fordi partiet røg ind i en intern uenighed om lesbisk/homofili/bifili /transperson-problematikken og på den måde mere appellerede til det unge queer-segment end til de gamle feminister, måske fordi partiet fik dårlig presse. Partiets frontfigur Gudrun Schyman havde ellers gjort sit bedste, da hun under stor mediebevågenhed brændte 100.000 kroner af til politikerugen Almedalen for at gøre opmærksom på lønforskellen mellem kvinder og mænd. Men efter valget gik hun af og sidder nu i byrådet i Simrishamn. Hun er stadig aktiv i ligestillingsdebatten, senest med sin kritik af en pølsemand i hjembyen, der havde reklameret med et billede af rødmalede kvindelæber, der omslutter en grillpølse. Den sag blev en landsdækkende vittighed, morgenavisernes ledere gjorde sig lystige, og en gokartbane i Tomelilla tilbød efterfølgende alle genuspædagoger en gratis gokarttur. Hvis de altså kørte topløse.

I dag er der blevet tavst om Feministisk Intiativ, der formentlig ikke stiller op til næste valg. Lige så tavst er der om f-ordet i det politiske liv. Senest spurgte feministen Ingrid Hedström, der i 80’erne startede tidsskriftet Q, i morgenavisen Dagens Nyheter, hvor kvindespørgsmålene i det politiske liv var blevet af. »Som om der ikke længere var noget behov for at drive disse spørgsmål. Som om kommentarfeltsherrerne har fået ret.«

De fleste partier skrev i slut-90’erne og start-00’erne feminismen ind i deres programmer, efter den statslige undersøgelse ’kvindemagtsudredningen’ havde punkteret myten om det ligestillede Sverige og afdækket samfundsstrukturerne som barriere for ligestilling. En analyse af partiernes programmer viste, at de alle gik ud fra analysen om ligestilling som et strukturelt problem, selv om de ikke brugte ordet feminist, siger Drude Dahlerup.

I dag er partierne vendt tilbage til det gamle ord jämställdhet, altså ligestilling, og det er i dag kun partierne på venstresiden, Vänsterpartiet, Miljöpartiet og – lidt tøvende – socialdemokraternes nye leder Stefan Löfven ser nødvendigheden i at skilte med sin feminisme.

»Det handler om et mindre radikalt perspektiv, feminismen har fået et dårligt ry, det blev associeret med ekstreme holdninger. Jeg trorikke, at forskellen i den praktiske politik er så stor. Hvis du sammenligner statsministrenes åbningstaler i Danmark og i Sverige, som jeg har gjort, vil den svenske uanset regeringens farve stadig handle meget om ligestilling, hvor de danske åbningstaler kun nævner det i forbindelse med indvandrerdebatten eller med, hvad vi kæmper for i Afghanistan,« siger Drude Dahlerup.

Hadet

Et er forskel på ord. Noget andet er åben kamp mellem feminister og såkaldte antifeminister. Da Valerie Solanas SCUM-manifest blev sat op på Turteatern i Stockholm, modtog både producent og skuespillere samt forfatter Sara Stridsberg, der i sin tid oversatte Solanas voldelige manifest fra 1968, trusler. Skuespilleren Andrea Edwards fik hver dag tilsendt en video fra hackergruppen Anonymous, der med forvrængede stemmer og masker for hovedet sagde, at de ville knuse ethvert SCUM-oprør.

Sådan er det, at være feminist i dagens Sverige, siger Maria Sveland. Hun har selv fået trusler, fordi hun har været aktiv som debattør og forfatter, blandt andet bag Bitterfissen. Lige nu skriver hun på en bog om antifeminismen i Sverige, hvor hun forsøger at kortlægge ’antifeministerne’ og hvordan deres had mod feminister går hånd i hånd med islamofobien.

»Klimaet er markant anderledes i dag,« siger hun. I foråret udløste hun en heftig debat efter at have skrevet kronikken ’Hadet gør mig politisk deprimeret’, hvor hun koblede højreekstreme strømninger, racisme, massemorderen Anders Behring Breivik og antifeminisme. Her kaldte hun bloggeren Pelle Billing og forfatterne Marcus Birro og Karl Ove Knausgård for ekstremister. Knausgård, fordi han skriver om »fisselandet Sverige«, der er så politisk korrekt, at »man ikke længere må sige ordet neger, og hvor man bliver tvunget til at skifte bleer og være på barsel og gå til babyrytmik«. Kronikken blev besvaret af en række skribenter: statskundskabsprofessor Bo Rothstein, der skrev, at det ikke er nok »at iklæde sig offerrollen og beklage sig over sin afmagt og tingenes tilstand«; filosoffen Ann Heberlein hilste Svelands indlæg velkommen, om end hun mente, at det var dårligt argumenteret; bloggeren Pelle Billing, som mener, at feministerne overser mandespørgsmålene – og redaktør på netmagasinet Feministisk Perspektiv Anna-Klara Bratt, der skrev, at »når Feministisk Perspektiv sidste år påbegyndte kortlægningen af den voksende antifeminisme i samfundet, var det efter had og trusler mod enkelte feminister i kommentarfelter, mail og i almindelige breve«. Nogle forfattere og politikere, der var blevet truet, skrev Bratt, ville ikke være med i undersøgelsen, fordi de »helt enkelt ikke orkede mere had«.

»På ét plan handler den her antifeminisme selvfølgelig om en magtkamp, hvor kvinderne har flyttet positionerne frem på en række områder, og det har givet mindre plads til mændene. Jo mere vi ses og høres, des hårdere modstand bliver vi mødt med, det er der ikke noget nyt i,« forklarer Maria Sveland. Hun mener, at kvindebevægelsen altid er blevet mødt med had, trusler og modstand, når den har formuleret krav om retfærdighed, idet et feministisk samfund udfordrer de herskende normer i alt fra kønsidentitet til økonomisk retfærdighed.

Ekstremist, javist

Andre grunde til den forandrede debat er, at Sverige har fået en borgerlig regering, der gør ligestilling til kvinders eget ansvar i stedet for at belyse samfundsstrukturer, som man ellers har haft tradition for i det socialdemokratiske Sverige, mener Maria Sveland. Sverige har med Sverigedemokraterna desuden fået et indvandrerkritisk parti ind i rigsdagen, noget, der ifølge Sveland smitter af på hele den politiske debat og mainstreammedierne, fordi »racisterne og antifeministerne befinder sig på den yderste højrefløj. Fra den position kan den bedrive en hadsk retorik, der siden spreder sig ind mod midten, ind i de borgerlige, konservative pæne stuer«.

»En ekstrem, antifeministisk, anonym blogger som Medborgare X kan derfor skrive dødstrusler på sin blog, han har skrevet om mig og andre offentlige feminister, at vi burde voldtages og myrdes og begå selvmord, han har lagt vores adresser ud, hvorefter hans kommentarfelter bliver fyldt op af hurraråb fra andre anonyme mænd, der synes det samme, som man siden kan genfinde i kommentarfelterne hos bloggere som Pär Ström og Pelle Billing.«

Bloggere, som hun i kronikken i Dagens Nyheter kalder for ekstremister. »I deres verden råder en stats- og mediefeminisme, som udøver hegemonisk kontrol med holdninger og værdier,« skriver Maria Sveland, der i debatten ofte selv bliver kaldt ekstremist.

Pelle Billing, der er læge, men som de seneste år har arbejdet på sin ligestillingsblog, som debattør og som forfatter, senest til Jämställd hetsbluffen (Ligestillingsbluff) og har dannet et kontaktnetværk, der giver et overblik over mandeblogs, og som af magasinet Feministisk Initiativ bliver udråbt til antifeminist, kan ikke genkende billedet af sig selv som ekstremist.

»Hele det udgangspunkt og den virkelighedsbeskrivelse er fremmed for mig,« siger han konfronteret med Svelands kritik.

Pelle Billing arbejder, siger han, med ligestilling fra et udgangspunkt, der hedder lige spilleregler for begge køn, men uden krav på samme udfald, lige rettigheder, forpligtelser og muligheder, samtidig med at han plæderer for en svensk ligestillingspolitik, der handler om både kvinder og mænd. Han vender sig imod kvotering i erhvervslivet og fremhæver liberale feminister som Nyamku Sabuni, der siger, at ligestilling er lige muligheder og frihed til at vælge. Lovgivning, der giver kvinder særstatus, eksempelvis kvotering, er diskriminerende mod mænd.

»Der har været en konsensus om feminisme i Sverige, både i det politiske liv og i medieverdenen har der været en selvfølgelighed i, at man skal kalde sig feminist. Hvis du ser partiernes programmer, bekender de sig alle til feminismen, især til en vis type feminisme, og de giver indtryk af, at feminisme kun er et felt for kvinder. Men der er mandespørgsmål, man aldrig har taget op, og det er dem, jeg arbejder for at belyse,« siger Pelle Billing og nævner, at tre ud af fire hjemløse er mænd; ni ud af ti, der begår selvmord er mænd; de der får lavest karakterer i skolen er drenge – og de, der går videre på gymnasier og universiteter, er piger.

Ligestillingsminister Nyamku Sabuni satte i sidste uge gang i en undersøgelse, som skal udrede mandespørgsmålene. Det blev kaldt et fantastisk gennembrud. Lige indtil feministerne problematiserede, at der allerede er lavet masser af den slags forskning – og antifeministerne problematiserede, at journalist P.M. Nilsson, der skal udføre den, er for blød. Og alt for feministisk.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Fakta

På svensk er ’genus’ betegnelsen for det sociale køn, mens ’køn’ betyder det biologiske køn. Der sociale køn handler om, hvordan individet præges af normer og forventninger til de to køns adfærd, og en genuspædagog skal modvirke disse påvirkninger allerede i børnehavealderen. At man aktivt skal nedbryde kønsstereotypier står i den svenske skolelov.

I forbindelse med genusdebatten har der været en stor debat om det kønsneutrale pronomen ’hen’, der bliver brugt i stedte for ’han’ eller ’hun’ – både i forbindelse med den første børnebog, der har erstattet han/hun med ’hen’; med den kønsneutrale daginstitution Egalia, der var stor debat om sidste år – og med Dagens Nyheters nyhedsredaktør, der forbød sine journalister at bruge ’hen’, fordi hun mente, det forstyrrede.

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Jens Overgaard Bjerre

Meget af det som lægen Pelle Billing siger, gælder også i Danmark. Kvinder har fået en særstatus som ikke giver mændene samme rettigheder. Og han nævner, "at tre ud af fire hjemløse er mænd; ni ud af ti, der begår selvmord er mænd; de der får lavest karakterer i skolen er drenge – og de, der går videre på gymnasier og universiteter, er piger."

Han kunne have tilføjet argumentet, at kvinder i gennemsnit lever længere end mænd. Det må der være en grund til. Jeg har altid gået ind for ligestilling, det er klart, for mændene halter gevaldigt bagud.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ole Falstoft

'Konsensus-Sverige'. Det er måske en del af forklaringen på den mere voldsomme debatkultur der ovre?
Når alle pludselige kalder sig 'feminister' ud fra en bevidstløs efterplapren af det der nu er 'enighed om'
- man vil jo nødig risikere at ende som udstødt - så forhindrer det en sund debatkultur hvor holdninger kan brydes uden man står og hælder lort i hovedet på hinnanden? Er man antifemninist fordi man ikke altid er enig med de feministiske kyrofærer?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Hvis dette virkelig er rigtigt, så er det da helt vildt:

»Nu skal alle kommuner have en genuspædagog, der går rundt og overvåger daginstitutioner og fjerner dukker og biler fra legetøjet, fordi drenge ikke skal lege med biler, og piger ikke skal lege med dukker. Det mest vanvittige, jeg har hørt, var, da der for nogle år siden blev bevilliget en halv million kroner til et forskningsprojekt om trompeten som genussymbol,« siger han og læser op fra projektbeskrivelsen, der skal »problematisere begreberne mandligt og kvindeligt og nærmere undersøge de forestillinger, som er virksomme og skaber trompeten som markør for mandlighed.«

Det er også uhyggeligt med det had og de trusler, men jeg fatter ikke hvordan man kan blande ”mandespørgsmål” ind i ligestillingsspørgsmål. At kvinder får ligestilling er jo ikke skyld i:

”at tre ud af fire hjemløse er mænd; ni ud af ti, der begår selvmord er mænd; de der får lavest karakterer i skolen er drenge – og de, der går videre på gymnasier og universiteter, er piger.”

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Jensen

Det er vel naturligt tonen bliver hård, når man samenligner sine modstandere med højreekstremister, racister og massemorderen Anders Behring Breivik.

Når man så samtidig siger at feminisme er det eneste retfærdige, er man selv med til at skærpe tonen. For mig er f.eks. ligestilling ikke lig uretfærdighed.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Jensen

@Inger Sundsvald.

Nu ved jeg ikke, hvad det er for "mandespørgsmål" der helt konkret bliver henvist til.

Men i en ligestillingsdebat er det vel naturligt at der tages hensyn til begge køn. Muligheder og barrierer m.m.

Hvis man kun betragter udfordringerne udfra det ene køn, bliver der jo netop ikke tale om ligestilling.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bente Simonsen

Her ude på landet i Sverige er kvinder stadigvæk fruentimmere, som ikke kan så meget som mænd, iflg. mænd. Og fruentimmere får ikke lige så meget i løn som mænd, men de behøves jo for at gøre alt det beskidte og tunge arbejde, som mænd finder under deres værdighed at gøre, fordi det er 'för jobbigt' (dovenskab, missundelse og alkoholisme er genetiske sygdomme her - de to sidste gælder begge køn).
- Herligt at få gi' lidt fordomme igen, men desværre er det sådan.

Den seneste galskab er, at man diskuterer om Tin-Tin og Pippi Langstrømpe skal fjernes fra skoler og biblioteker. fordi der forekommer 'racisme', som ikke da de blev skrevet på 50-tallet ikke betragtedes som sådan. Ord som 'neger', som bare betyder sort er ikke 'comme il faut' nu til dags.

Ellers så er det som på LEGO, fruentimmere har lidt at gøre i ledelser og bestyrelser til trods for, at svenske politikere kalder Sverige verdens mest 'jämställda land'.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Det kommer jo lidt an på hvad man mener feminisme er. Hvis man tror at feminisme er mandehad fra lesbiske kvinder, der forsøger at overtage verdensmagten, så kan jeg godt forstå hadet.

Der henvises til de ”mandespørgsmål” som jeg citerer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Rasmussen

Jeg har også ret svært ved at se sammenhængen mellem feminisme og mænds selvmord/kortere levetid/hjemløshed osv.
Kvinder har altid levet længere end mænd - hvis vi vel at mærke overlever fødsler, vold, forfølgelser og hvad vi ellers bliver udsat for - så det kan næppe bebrejdes feminismen. Vi lever længere fordi vi for det første er beskyttet af vores hormoner og for det andet altid har været bedre til at passe på os selv.

Hvad selvmord angår har det sandsynligvis også noget med hormoner at gøre - eller mangel på samme. Testosteronmangel kan give depressioner og vi ved, at mænds hormonbalance er stærkt truet af industriens brug af kemikalier. Så blame it on the industry - ikke feministerne.
http://www.bodylab.dk/testosteron-hvad-er-testosteron.asp#
Og så er der det med de hjemløse. En stor del af de hjemløse er psykisk syge og misbrugere. Det kan næppe heller bebrejdes feministerne men snarere en manglende vilje fra samfundets side til at ville hjælpe disse mennesker.
Hadet til feminismen begynder i betænkelig grad at ligne noget, der er set før i vort naboland mod syd under 30'erne, hvor en bestemt gruppe mennesker også blev beskyldt for hele verdens dårligdomme.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Jeg er godt klar over at de højreorienterede er hadefulde og også at de har fællestræk med racister, men jeg er mere bekymret for mine venstreorienterede venner.

I lang tid er jeg den ene gang efter den anden blevet grimt overrasket over, hvad man på venstrefløjen kan få sig selv til at mene om kvinder/feminisme. Jeg nægter at tro at de er ”skabsracister”.

Og jeg må indrømme at det påvirker mig, at få skudt alle mulige grimme intentioner i skoene dag ud og dag ind.

Af og til kan man komme til at føle sig som dette:
”Af Mandfjols
Ikke mange ved det, men feminister er faktisk dæmoner fra dimensionen Zorp. Deres sande form har tre arme, sytten øjne og en mund der altid er sulten efter lidelse. De kom til Jorden i 60'erne for at stille deres sult—feminiserede heteromænd smager nemlig skønt.”
https://www.facebook.com/mandfjols?fref=ts

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Emil Edelgart

"Manderettighedsaktivister" er de største, klynkende privilegiebabyer på kloden. De er en fuldstændig kønspolitisk parallel til de tumper, der påstår, at positive særforanstaltninger for f.eks. sorte i USA er "racisme mod hvide."

Ja, mænd er dårligere i skolen, oftere hjemløse, i højere grad suicidale, osv., men dette er på trods af en udpræget privilegeret status i omtrent alle andre sammenhænge i vores samfund, og det har absolut intet med feministisk overmagt at gøre. Hvordan kan nogen overbevise sig selv om noget så absurd?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gissi Gadekat

Synes artiklen manglet at tage Assange sagen op, som hovedesagligt omhandler den svenske defination af voldtægt. Men det virker som om at de skøre svensker er blevet sex forskrækket og samfundets borger skal 'flades' ud til at være 'hen'. I et kønsløst, ligestillet og kedeligt sekulær moral samfund, hvor al modstand bliver undertrykt, indtil det eksplodere i had, som nu givevis sker i sverige.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Nief Ehrrerany

Aktion - reaktion.

Folk fik nok af al den påtrængende socialisme og vendte sig mod de højreliberale. Folk blev trætte af ultra-liberalisme og drømmer igen om kommunisme. Folk blev trætte af for mange utilpassede udlændige og vendte sig mod multi-kulti fænomenet, og folk er blevet trætte af de latterlige overdrev feministerne har fået trukket os ud på, og vender sig mod det. Det er bare naturgivent at pendulet svinger, men også at det tenderer mod equilibrium - centrisme.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

Nief:

Hvilke latterilge overdrev her i Danmark er det du tænker på?

Ligeløn måske? Jeg kan berolige med, at den har vi endnu ikke opnået.

Lige barselsrettigheder? Jeg kan berolige med, at det har vi heller ikke.

Lige eksponering i nøgen tilstand i medier og reklamer? Bare rolig - det er mest patter du ser over det hele.

Nedgørende reality-shows? Ingen ko på isen, det er kun de unge mødre, mig og min mor, den 'skidesure' kone, den kontrollerende brud og den ikke-fodbold-forstående kæreste der latterliggøres.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Sørensen

Spliid:

Hvis du følger bare lidt med, ville du vide, at selv en
super-feminist som Karen Sjørup, har erkendt, det vi alle andre har vidst i lang tid, nemlig at der rent faktisk er lige løn for lige arbejde.

Så vidt jeg ved er der flere mandlige "patter" i offentligheden end kvindlige.

Så vidt jeg ved, er skurkene i film stort set stadig kun mænd.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Emil Edelgart

@Siggi Oddsson
Nej, Assange er efter egne advokaters udsagn voldtægtsmand og det er en skrøne, at der skulle være udbredt sexforskrækkelse eller nogen særegen voldtægtsdefinition i Sverige. Forskellen er, at Sverige i højere grad end sine naboer rent faktisk tager voldtægtsofre seriøst, hvor f.eks. Danmark får streng påtale fra Amnesty International for sin forældede og tåbelige lovgivning, ordensmagtens ligegyldighed overfor og mistænkeliggørelse af ofrene, samt et ekstremt lavt antal domsfældelser.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Emil Edelgart

De stakkels, stakkels mænd med fede Hollywood-salærer...

Men det ironiske er vel egentlig, at det bare er endnu et af patriarkatets udtryksformer; kvinder er jo åbenlyst ikke begavede eller snu nok til at være kriminelle masterminds, og når det kommer til stykket, så har de heller ikke seertække i sådanne roller. Forestil dig det ramaskrig, der ville komme, hvis hovedskurken i f.eks. en Batman-film var en kvinde. Nej, så allerhelst en birolle og noget stramtsiddende tøj, gerne lak eller spandex.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Emil Edelgart

Det var faktisk hende, jeg havde i tankerne, da jeg sagde birolle og lak. Hovedskurken i den film er Danny DeVito. I samme dur havde Uma Thurman en birolle og var iklædt spandex i en anden af filmene, hvor Schwarzenegger var hovedskurken. Ja, jeg så dem skam allesammen da jeg var yngre.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Jensen

@Inger S.

Nu er det artiklen jeg debatterer. Derfor går jeg ud fra artiklens skelnen mellem ligestilling og feminisme.

Det er også derfor jeg skriver jeg ikke ved hvilke "mandespørgsmål" det er man (ikke) diskuterer i Sverige. At mænd er generelt set er overrepræsenteret på bunden af samfundet, er der vist ingen i denne tråd der har givet feministerne skylden for.

Men er du enig eller uenig det jeg skrev - nemlig :
Men i en ligestillingsdebat er det vel naturligt at der tages hensyn til begge køn. Muligheder og barrierer m.m.

Hvis man kun betragter udfordringerne udfra det ene køn, bliver der jo netop ikke tale om ligestilling.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Sørensen

Ja Inger,

Helt på samme måde som de væmmelige kvindehadende mænd kun laver reality-shows for at sætte kvinder i dårligt lys.
Og disse mænd er endda endnu værre en de fæle feminister. De tvinger nemlig kvinder i stor stil til at glo på disse programmer.

Ironi kan forekomme.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Sørensen

Emil(e)

"Men det ironiske er vel egentlig, at det bare er endnu et af feminismens udtryksformer; mænd er jo åbenlyst ikke begavede eller snu nok til at deltage i nedværdigende reality shows, og når det kommer til stykket, så har de heller ikke seertække i sådanne roller"

Iøvrigt er ca. 10-15% af alle voldtægtsanmeldelser jo enten indrømmet eller beviseligt falske, Hertil kommer de anmeldelser hvor man er sikke på falsk anmeldelse men bare ikke kan bevise det.

!0-15% er et rigtigt høj tal. Derfor er du vel glad for at INGEN endnu har fået en reel straf for falsk anmeldelse.
De fæle, fæle mænd.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Alexander Nørup

Ligestillings debatten burde vendes på hovedet. Som det er i dag, bliver det fremhævet som noget positivt at, kvinder kan opfører sig lige så dumt og frastødende som laveste fællesnævner blandt mænd gør.
Det er pludselig blevet ligestilling at kvinder kan onanere på en banegård, snakke højlydt og frastødende og generelt opfører sig idioter

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Sørensen

Utallige er også de film med mænd med svedige nøgne overkrop, en super six-pack.
På mit køns vegne er jeg er dybt krænket over denne fremstilling af manden som et sex-objekt.
Ofte er der endda nærbilleder af brystpartiet med strittende brystvorter.
Denne nedgørelse af manden burde forbydes.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Emil Edelgart

@Anders Jensen
Det er bevidst at søge at tilrane sig fokus fra den strukturelle undertrykkelse af kvinder, når man i en ligestillingsdiskussion forsøger at fremhæve områder, hvor mænd af helt andre grunde klarer sig dårligt. Man fralægger sig ansvaret, nægter at vedkende sig sine privilegier og gør ligestilling til et eller andet diffust begreb, som begge køn higer efter i samme omfang—desuagtet at kvinder på stort set alle områder i samfundet er dårligere stillet end mænd, og at det helt indlysende er mænd, som, bevidst eller ubevidst, opretholder denne tilstand til gavn for sig selv.

@Jens Sørensen
Nej, lodret forkert. Der forekommer 10-14 sigtelser på baggrund af falske anklager om året, men der er dog flere falske anmeldelser, hvor en specifik gerningsmand ikke udpeges. Det skal du så holde op imod et konservativt estimat på mellem 2-3.000, og i visse undersøgelser helt op til 10.000, voldtægter om året og ligeså mange voldtægtsforsøg, hvor kun et par hundrede rent faktisk anmeldes og en brøkdel fører til dom, bl.a. fordi den danske lovgivning stiller krav om forsæt for voldtægtsmandens vedkommende.

Altså udgør antallet af falske anmeldelser en meget lille promilledel af faktisk forekommende voldtægter. Kontaktvoldtægter bliver overhovedet ikke taget seriøst af politiet og anklagemyndigheden, og ofrene udsættes for en ulækker mistænkeliggøres og urimelig ansvarspålæggelse, hvilket igen er grunden til, at så få voldtægter anmeldes.

Men igen forsøges fokus drejet bort fra den reelle problemstilling ved at gabe op om, at mænd sandelig også har det hårdt.

Og så var det et kært touch med pigenavnet, for man kan jo ikke være en rigtig mand, hvis man gider sætte sig ind i dette kvindefnidder, vel? Andre debattører kom dig dog i forkøbet i går, hvor årsagen da var mit forsøg på at sætte fokus på transkønnedes vilkår.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Jeg har ellers sagt det tit nok i dette forum, men jeg skal da gerne gentage det:

- Jeg går ind for at der skal være lige muligheder, lige vilkår og lige værdi for kvinder OG mænd. Jeg ønsker at få afskaffet diskriminering og undertrykkelse af kvinder og at bekæmpe det mandsdominerede samfund.

Det er meget uhyggeligt med den udvikling i Sverige, og det er uhyggeligt at man her i landet mener det er helt naturligt at reagere imod feminisme med hadefuld og nedgørende netdebat, fordi man mener at ligestillingen er ”gået for vidt”. Det er jo lige præcis den måde nogle yderligtgående feminister i 60’erne reagerede på, da det viste sig at man ikke kom ud af stedet m.h.t. ligeløn m.v.

Ligestilling er ligestilling for begge køn og ikke uretfærdig forskelsbehandling, og det er ikke naturgivent, at det er mænd der tjener mest og har de fleste stillinger i toppen af erhvervslivet.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Er det måske løgn, at kvindebevægelsen altid er blevet mødt med had, trusler og modstand? Når folk afholder sig fra at deltage i debatten p.g.a. dødstrusler, så er det at rette bager for smed at kalde det diagnosekrævende.

Jeg ved ikke hvordan det er i Sverige, men her i landet er det i hvert fald ikke kun højreorienterede der er antifeminister. Her i landet er det ikke kun Henrik Dahl og MANFO der taler om statsfeminisme, men ellers fornuftige venstreorienterede mænd, der kan gå helt i selvsving ved tanken om at piger og kvinder vil have samme rettigheder som drenge/mænd har haft i århundreder.

Hvad er det for særstatus og særrettigheder der hører under de latterlige overdrevne krav kvinder stiller om lige rettigheder, forpligtelser og muligheder for begge køn?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

At gentage en løgn, f.eks. den om, at KVINFO bruger godt 1.100 kr. per bog, der udlånes fra dens bibliotek, er en af de bevidst løgnagtige påstande der gentages igen og igen, ligesom det med den ”feministiske militans”, der kun eksisterer i fantasien på de personer der åbenbart har det som erhverv at gentage rablerierne i det uendelige i div. netdebatter.

Johannes Aagaard er netop en af dem, der benytter sig af hadefuld retorik og løgnagtige påstande, som demonstreres tydeligt i hans sidste afsnit.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

Kvindebevægelsen har lige fra starten omkring 1770 eller måske 1850 mødt modstand fra - mænd. Det var mænd der fandt på at kvinder ikke skulle eller kunne uddanne sig; de ville blive ukvindelige, en kvindes livmoder ville begynde at vandre, hvis hun uddannede sig. Kvinderne ville pga. deres svage fysiske hjerne ikke kunne sidde stille, og pga. denne natur som havde udstyret deres hjerner med en lidenhed så lille, ville de heller ikke hverken mentalt eller intellektuelt kunne forstå det der foregik på universitet eller andre steder f.eks.

I 1870erne - mener jeg det var - kunne ugifte fruentimmerne allernådigst få lov til at blive skolefrøkener, altså undervise skolebørn fra 1.-3. klasse eller måske skolebørn fra 1-7.klasse. Det kunne deres omsorgsfulde natur nemlig bruges til.
[Derfor er det også løgn når folk i dag siger, at drenge især er udsat for en et feministisk regimente - det har de i så fald altid været....].

----

Ift. politik begyndte kvinderne at kræve stemmeret omkring 1880 - og mændene grinte af dem. Og især i USA og England kom det til sammenstød, anholdelser fængslinger og tvangsfordringer - af kvinderne altså.
Og selvom det er følsom bliver vi altså nødt til at tale om at der er steder i det vi i 1970erne kaldte den tredie verden, bl.a. i Afrika, i Asien mv. hvor en kvindes mening ingenting tæller. Og hvor kvinder ikke får uddannelse overhovedet - for hun skal jo bare giftes.
Og dette går igen, ikke bare i traditionelle muslimske miljøer, men såmænd også i traditionelle kristne, samt animistiske (naturfolk) miljøer. Samt i traditionelle hinduistiske og buddhistiske miljøer....

----

Nu hvor vi taler om skurke og den slags må jeg så ikke slå et slag for en canadisk spilfirma som hedder Bioware. Det er et canadisk spilfirma som laver rollespil til computere.

I deres andet spil, Baldur's Gate 2, er hovedskurken en kvinde, det samme er det faktisk i spillene derefter, f.eks. i Neverwinter Nights og i Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide. Og i et af deres seneste spil, Dragon Age 2, er hovedskurken faktisk også en kvinde. Og i Mass Effect har man også en kvindelig skurk, the Rachni Queen, hovedskurken er dog en anden sag. (det er vist nok? en computer?)

Derudover har Bioware fra starten arbejdet med romancer, og det i alle afskygninger, der er lesbiske, der er bøsser, og ja, jeg tror også der er enkelt eller to transgendered karakterer i disse spil. Og spillerens karakter, player characteren, kan have forhold, også seksuelle, til alle de her karakterer.

Og hvorfor tager jer det her op i denne tråd: for at sige at der er folk derude, som arbejder for ligestilling og anser kvinder for lige så gode som mænd i skurke-roller. Og til at kæmpe - Bioware's kvinder - i spillene altså - er lige så gode som mændene, hvis ikke en smule bedre? - til at slås, snige, skyde mv. Og det har de været lige fra Baldur's Gate 1 og Baldur's Gate 2.

Og faktisk har jeg aldrig tænkt over dette, men når vi nu diskuterer det, så kan jeg se, at Bioware er noget særligt. Især fordi mange af deres kvindelige karakterer har tøj på - i modsætning til andre rollespil mv. hvor kvindernes beskyttelse (armour class) stiger jo mindre tøj de har på.

----

Har James Bond nogensinde haft en kvindelig hoved-skurk?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Hansen

Her er en historie om feminisme i Sverige:

Vasaløbet som er et langrendsløb på 90 km var til at starte med for begge køn, men da kvinderne kom 3 timer senere i mål valgte man at løbet kun skulle være for mænd!
Det ville kvinderne ikke finde sig i og protesteret over dette iført falsk skæg. det blev så lavet om til at begge køn endnu igen kunne dyste mod hinanden.
Men hvordan ser det så ud i dag, jo man har stadige det store løb på 90 km for begge køn, så har man et på 45 km for begge køn og et "rent" kvindeløb på 30 km!!
Udover det har kvinderne mulighed for at vinde 2 biler mens mændene kun kan vinde 1 bil...
Er det ligestilling?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Jeg har ingen som helst mening om Bioware og den slags, fordi jeg ikke kender til det, heller ikke om religiøst betinget undertrykkelse af kvinder i Afrika eller muslimske lande, af den simple grund, at jeg ikke har nogen som helst mulighed for at gøre noget ved dét, ligesom jeg ikke har nogen anelse om regler og præmier for løb i Sverige.

Desuden har heller ikke tænkt mig at være taknemmelig, fordi andre har det meget værre.

Pelle Billing mener, at feminismen overser ”mandespørgsmålene”, og han nævner selv områderne med hjemløse mænd, selvmord, lavere karakterer i skolen og at det ikke er drengene der går videre på gymnasier og universiteter. Han siger, at det er de spørgsmål han arbejder for at belyse. Hvordan han på den baggrund kan kalde sig feminist er lidt svær at gennemskue.

Det ville være meget uhyggeligt, hvis det kom så vidt her i landet, at nogen helt holdt op med at udtale sig om ligestilling, fordi man var blevet truet, og fordi man
»helt enkelt ikke orkede mere had«. Selv går jeg ikke ind på div. blogs og kvindehadende hjemmesider. Det er for deprimerende.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Jensen

Det er det sædvanlinge: Når kvinder klarer sig dårligere end mænd, er der tale om særlige strukturer der undertrykker dem, men når mænd klarer sig dårligere end kvinder er det deres egen skyld. Kvinder er ofre, mænd er tabere.

Men der er ingen grund til at acceptere påstande om, at kvinders lavere andel i topposter og høje indtægter, er mere strukturelt betinget, end mænds lavere repræsentation på uddannelsesinstitutioner, eller højere repræsentation blandt hjemløse.

Hvis ligestillingsdebatten skal have nogen som helst berettigelse, må der først ryddes op i den fremherskende tendens til kønsdiskrimenering inden for debattens genstandsområder og tolkningsmønstre. Herunder helt og aldeles udokumenterede påstande om, at mænd i kraft af deres køn er født med privilegier, og kvinder det modsatte.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Dette kan jeg skrive under på:

”Jeg går ind for ligestilling, og jeg tror, at vi får det bedste og mest retfærdige samfund med en nogenlunde ligelig fordeling af mænd og kvinder på alle niveauer.

Derfor kan jeg godt acceptere, at drengene/mændene får en hjælpende hånd, når de ikke kan klare sig i karakterræset.

Men det må selvfølgelig forudsætte, at kvinderne også får en hjælpende hånd, når de har svært ved at overvinde de nedarvede kulturelle barrierer, som skyldes, at mænd gennem århundreder har haft monopol på uddannelse, ejendomsret, magt og ledelse.

Begge køn har brug for lidt positiv særbehandling, hvis vi ønsker ligestilling. Og det gør vi. Ligestilling er både det internationale samfunds og den danske stats officielle målsætning, fordi ligestilling er det bedste for samfundet og virksomhederne samt det mest retfærdige over for de enkelte individer.”

Det står her:
http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/article2207743.ece

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Emil Edelgart

@Alexander Nørup
Er det i kraft af kvindelig dominans eller kvinders bestræbelser, at mænd er hjemløse, suicidale eller dårlige i skolen (eller filmskurke)? Nej. Ergo er det ligegyldigt i denne sammenhæng. Og så finder du i øvrigt ikke mange feminister, for ikke at sige nogen som helst overhovedet, der ønsker at undertvinge mænd.

@Jens Overgaard Bjerre
Den transkønnedes vinkel, selvfølgelig. Når det handler om undertrykkelse, tager man naturligvis udgangspunkt i de undertryktes anskuelser.

@Karsten Aaen
Nu fik jeg aldrig spillet det færdig, men mig bekendt er hovedskurken i BG2 Irenicus, en mand, og jeg er næsten sikker på, at du tager fejl med nogle af de andre spil også. Men computerspil er generelt et rigtig dårligt eksempel, da de om noget er langt, langt værre i deres fremstilling af kvinder og minoriteter end Hollywood.

@Peter Jensen
Der er ingen som har påstået, at mænd er tabere, de kan da selvsagt være ofre for andre strukturer, klasseskel, osv. Men det er ikke et kønsdiskriminationsproblem og det er nok heller ikke betinget af, at de er mænd, og i øvrigt blegner sådanne problemer i forhold til kvinders.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

James Bond skurkinder findes i film som Thunderball og Never Say Never Again. De er dog ikke hovedskurkinder men bare sådan en art edderkoppekvinder (i sidstnævnte finder skurkinden kun seksuel nydelse når hun samtidig kan kvæle sin partner mellem sine lår....og dén kan vist bare få lov at stå for sig selv tror jeg....).

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rannveig Marie Jørgensdotter Spliid

@Jens Overgaard Bjerre:

Alle andre kønsidentiteter end den hvide, heteroseksuelle mand, okkuperer ifølge de research-resultater man er kommet frem til i gender og queer studies, socialt set rollen som 'other' - 'den anden'.
Sådan er det jo rimeligvis når hele sproget, kulturen og narrativstrukturer i et samfund er bygget op omkring den hvide, heteroseksuelle mands synsvinkel som det objektivt sande, rigtige og relevante. Så må alle andre nødvendigvis være statister - om de så er kvinder, trans'er, homoseksuelle mænd eller bare sorte.

Dykker man ned i research på området, viser det sig at være vanskeligt, hvis ikke umuligt, at adskille gender-debatten fra kolonialisme-debatten og racisme debatten. Det er den samme ontologi og de samme socialstrukturer der ligger til grund.

En art bagslag ved denne struktur er selvfølgelig at 'den hvide heteromand' nok er magtfuld, men til gengæld er ensom, som Adam i Edens have hvor der kun var dyrene (og Eva var blevet henført i samme kategori som dyrene).

Det er muligt at dette er en af grundene til forhøjet selvmordskvotient etc., hvis man skal søge efter en køns-betinget årsag.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Alexander Nørup

@Emil Edelgart
Hvis underrepræsentationen af kvinder i besidelse af bestyrelsesposter, skyldes en mandeskabt strukturel undertrykkels. Hvad er så årsagen til at 88% af hjemløse er mænd, at 2/3 af gruppen uden uddannelse er drenge?

"Og så finder du i øvrigt ikke mange feminister, for ikke at sige nogen som helst overhovedet, der ønsker at undertvinge mænd." Det håber jeg sandelig heller ikke. Men en debat om ligestilling hvor præmissen er, at problemer kvinder møder skyldes strukturelle problemer i samfundet, mens problemer mænd møder skyldes "noget andet", er for mig at se usaglig og irrelevant

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Inger Sundsvald

Det er godt nok nogle mærkelige størrelser at sammenligne. Hvad har besiddelse af bestyrelsesposter med hjemløse mænd og kvinder at gøre?

Jeg kan da godt forestille mig, at nogle årsager til at så mange mænd er uden uddannelse og bolig skyldes samfundsskabte misforhold, som bare ikke har noget med ligestilling at gøre, og sådan var det nok også for 100 år siden, hvor der også var mange drenge/mænd der faldt igennem og ikke blev direktører.

Underrepræsentationen af kvinder med bestyrelsesposter, skyldes at mænd ikke vælger dem ind i bestyrelser, men en hjemløs mand er ikke hjemløs fordi mænd eller kvinder har valgt han skal være det.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Alexander Nørup

@Inger Sundsvald
Så er "manglen" på kvindelig bestyrtelsesmedlemmer vel heller ikke et samfundsmæssigt struktur problem, men et problem afgrænset til kammerateri/nepotisme blandt bestyrrelsesmedlemmer

At overrepræsentationen af hjemløse mænd netop ikke skyldes at mænd eller kvinder har valgt mænd skal være hjemløse, må vel netop være et udtryk for en strukturel diskriminering

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Alexander Nørup

@Inger Sundsvald
Så er "manglen" på kvindelig bestyrtelsesmedlemmer vel heller ikke et samfundsmæssigt struktur problem, men et problem afgrænset til kammerateri/nepotisme blandt bestyrrelsesmedlemmer

At overrepræsentationen af hjemløse mænd netop ikke skyldes at mænd eller kvinder har valgt mænd skal være hjemløse, må vel netop være et udtryk for en strukturel diskriminering

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Jensen

Der er sådan set ingen som helst dokumentation for at kvinder decideret bliver fravalgt til bestyrelserne pga. deres køn. Enhver påstand i denne retning bygger blot på en konstantering af deres lave repræsentaion. Det ville også være meget mærkeligt, hvis det skulle være tilfældet, da virksomhederne er presset til at vælge dem der bedst kan hjælpe dem i konkurrencen. Det er defor langt mere nærliggende at hævde at kvinderne ikke kommer ind, fordi de ikke simpelt hen ikke kvalificerer sig. Den mest direkte måde at vise på, at man er kvalificeret til en bestyrelse, er ved at fremvise et cv, der dokumenterer at man selv har kunnet bidrage til at skabe en erhvervssucces. Og praktisk taget alle virksomheder hvor mændene dominerer i bestyrelserne, er virksomheder der også er skabt og udviklet af mænd.

Noget andet er, hvis man vil forsøge sig med de store forklaringer, i form af mere eller mindre determinerende samfundstrukturer, der dirigerer kvinder eller mænds valg og muligheder her i livet. I en sådan sammenhæng er der ingen som helst grund til, at kønssammensætningen blandt hjemløse ikke skulle være et lige så interessant tema, som kønssammensætningen i bestyrelserne.

anbefalede denne kommentar

Sider