Læsetid: 5 min.

Læserne spørger: Ole Bornedal

»Andre instruktører er både kolleger og konkurrenter. Men det må man ikke sige højt. Men enhver instruktør er drevet af en vis forfængelighed og nerve – et konkurrenceelement, som gør, at man helst laver dén ultimative film, der viser alle de andre, hvordan det skal gøres ...«
Ole Bornedal. Født 1959 i Nørresundby. Filminstruktør, dramatiker, skuespiller og producer. Han fik sit gennembrud med gyseren ’Nattevagten’ i 1994. Har siden midt i 1980’erne markeret sig med radio, tv og film. I perioden 2002 til 2004 var han sammen med Jon Stephensen teaterdirektør for Aveny-T, og i den forbindelse skrev han flere forestillinger. Hans seneste film ’The Possession’ har overrasket med en førstplads på den amerikanske billet-hitliste.

Ole Bornedal. Født 1959 i Nørresundby. Filminstruktør, dramatiker, skuespiller og producer. Han fik sit gennembrud med gyseren ’Nattevagten’ i 1994. Har siden midt i 1980’erne markeret sig med radio, tv og film. I perioden 2002 til 2004 var han sammen med Jon Stephensen teaterdirektør for Aveny-T, og i den forbindelse skrev han flere forestillinger. Hans seneste film ’The Possession’ har overrasket med en førstplads på den amerikanske billet-hitliste.

Sigrid Nygaard

24. november 2012

Du er gået bredt ud med dine personlige tragedier: både et dødfødt barn og en opvækst, hvor du tog et stort ansvar. Fortryder du det?

Jeg forstår ikke, hvordan man kan fortryde andet end forbrydelser, skam og skændsel. At jeg er levende og derfor et lige så hudløst mål for verdens fortrædeligheder og forelskelser som alle andre, er livet selv. Jeg føler, det er ublufærdigt, når folk i selvbiografier ’glemmer’ at tage gamle ofre i ed. At man overskrider dybe hemmeligheder, pinagtigheder – seriøse fejl. Men at man eksponerer sig selv, er selve faget, føler jeg: At jeg trækker vejret, at min puls slår, og at jeg deler det med andre, er mit arbejde.

Kom det bag på dig, at ’Nattevagten’ blev så stor en succes?

»Ja. Jeg har altid følt, at det var en god film. Ikke mere – ikke mindre. At den sidenhen er blevet kanoniseret uden at blive kanoniseret og på mange måder er blevet et ikon for en genre, for dansk film og muligvis også en hel generation – det kommer seriøst bag på mig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu