Læsetid: 6 min.

’Du har næsten kun dig selv at kæmpe med’

De unge vender krisen indad: Den er ikke et spørgsmål om, hvad staten har kunnet gøre for dem, men, hvad de ikke har gjort for staten. Punken er en musikgenre, anarkister anakronismer, og oprøret er et individuelt selvopgør. Løsningen er ikke protester, men en øget konkurrenceevne, uddannelse og erhvervsretning
På egen hånd. Fra venstre: Sidsel, Ditte, Rasmus og Sofie går i 2. g på Roskilde Gymnasium. De har forskellige strategier for deres fremtid, men er fælles om følelsen af, at der ikke kommer nogen og løser opgaven for dem.

På egen hånd. Fra venstre: Sidsel, Ditte, Rasmus og Sofie går i 2. g på Roskilde Gymnasium. De har forskellige strategier for deres fremtid, men er fælles om følelsen af, at der ikke kommer nogen og løser opgaven for dem.

Tine Sletting

2. marts 2013

I Roskilde, på cafeen Gimle, sidder fire elever fra amtsgymnasiet og taler om fremtiden. De går i 2. g og er alle lige omkring 18 år: Rasmus Rohdehar et hoved af en Star Wars-figur i en lædersnor om halsen og pandehår, der glider ned i øjnene. Sofie Thomsen, en lille lyshåret pige med en piercing i læben. Sidsel Frida Andersen og Ditte Perge. De virker lidt frustrerede, når man spørger dem til fremtiden – grænsende til det modløse, men alligevel har de et ret klart billede af, hvad de må gøre, hvad de vil, og hvad krisen betyder for deres valg. Sådan helt teoretisk i hvert fald.

Ditte Perge: »Jeg har haft en drøm, siden jeg var lille, om, at jeg vil bo i Spanien, men som situationen er lige nu, kunne den godt begynde at ændre sig.«

Rasmus Rohde: »Jeg ville egentlig gerne holde et sabbat år, men der er sandsynligvis ikke noget job at få, så jeg tror, jeg går direkte videre.«

Sidsel Frida Andersen: »Og jeg havde overvejet at læse til journalist, men så hørte jeg, at der heller ikke er nogen job at få, så nu ved jeg ikke rigtig. Det er virkelig demotiverende.«

Sofie Thomsen: »Ja, lige præcis.«

Ditte Perge: »Det er ikke sådan, at jeg giver op – jeg skal nok få mig en uddannelse, men de ting, jeg gerne vil, føler jeg ikke, jeg har mulighed for at bruge til noget.«

– Hvad skulle der til, for at det blev nemmere for jer – for at I ville få det, som I vil have det?

Sidsel Frida Andersen: »Jeg synes, jeg mangler erfaring og håndgribelig viden til at klare mig i livet. Vi får hele tiden at vide, hvordan der ser ud ude i livet, og hvor svært det bliver, men ingen tager hånd om at forberede os til det.«

Rasmus Rohde: »Næ, man lærer, hvordan man skal uddanne sig, men ikke hvad man skal bruge det til.«

Sidsel Frida Andersen: »Ja, om hvordan vi læser på universitetet, men ingen forbereder mig på arbejdsmarkedet eller økonomi og alle de ting, som vi får at vide er et problem.«

Rasmus Rohde: »F.eks. er de stile og analysemetoder, vi bruger, slet ikke anerkendt i virkeligheden. Vi læser sindssygt meget Freud ind i teksterne, men ingen bruger jo Freud til noget som helst i dag.«

Sidsel Frida Andersen: »Jeg vil meget hellere bruge tiden på at forberede mig selv på, hvordan jeg kunne komme ud i samfundet og gøre noget. Hvordan jeg kunne ændre noget. Jeg føler, at undervisningssystemet er på én måde, og samfundet er på en helt anden, og ingen synes at ville lade de to tale sammen. Allerhelst ville jeg lære at blive en aktiv medborger i samfundet.«

Rasmus Rohde: »Der er et underligt citat i et af vores klasseværelser, hvor der står ’I skolen får et barn besvaret mange flere spørgsmål end det bliver stillet’, og jeg synes egentlig, det meget godt dækker, det paradoks, vi arbejder med: Vi lærer så mange ting, vi aldrig får behov for.«

– Men hvad vil I så gerne?

Ditte Perge: »Jeg vil gerne opleve. Blive et helt menneske, så jeg kan træffe nogle mere præcise valg. Jeg ved ikke, hvad jeg vil, når jeg bliver et mere dannet menneske. Jeg ved ikke, om jeg skifter mening eller får et helt andet sind, for allerede nu har jeg udviklet mig ret radikalt på få år og ændret holdning mange gange.«

Rasmus Rohde: »Jeg vil gerne underholde.«

Sidsel Frida Andersen: »Jeg vil bare opleve verden. Få perspektiv på livet.«

Sofie Thomsen: »Få livsoplysning simpelthen. Blive klogere og bruge det bagefter.«

– Og hvordan matcher det samfundets behov for jer?

Sidsel Frida Andersen: »Skidt.« (ler)

Sofie Thomsen: »Det kan også være frustrerende, at der er så mange muligheder på den ene side og så mange lukkede døre på den anden. Hvad skal man gøre? Der er så meget, man kunne, men kan jeg overhovedet indfri, det jeg egentlig gerne vil – og hvad er det egentlig jeg gerne vil? Jeg ved det ikke!«

Sidsel Frida Andersen: »I gamle dage var det givet, hvad du skulle være, så det var ikke så mange forkerte valg at foretage. Hvis din far var murer, blev du det nok også. I dag kan du alt – du kan rejse Jorden rundt og uddanne dig til alt muligt, men ingen ved om det hjælper os. Hvad hvis man vælger forkert?«

– Hvad glæder I jer til at komme ud til i det, I kalder virkeligheden?

Ditte Perge: »Til at kunne leve mit eget liv. Lige nu er jeg under mine forældres vinger, og jeg glæder mig til at komme i gang med mit eget.«

Sofie Thomsen: »Jeg glæder mig til at lave noget, som jeg interesserer mig for, og som jeg glæder mig til at komme op til hver dag.«

Rasmus Rohde: »Ja, til at lave noget, jeg brænder for, sammen med andre, der brænder for det – men det er nok bare en utopi eller en urealistisk drøm, at verden skulle se sådan ud.«

– Og hvad er I så bange for?

Ditte Perge: »At det ikke lykkes.«

Sofie Thomsen: »Ja.«

Rasmus Rohde: »Ja, at det bliver helt anderledes og skuffende.«

Sidsel Frida Andersen: »Og at jeg aldrig kommer til at kunne beslutte mig. At tvivlen fortsætter, og man sidder fast.«

– Hvem skal redde jer fra det her?

Rasmus Rohde: »Det er 100 procent mig selv. Det er problemet.«

Sofie Thomsen: »Det er et megastort pres.«

Ditte Perge: »Virkelig meget.«

Sidsel Frida Andersen: »Det fylder virkelig meget for mig, fordi vi konstant bliver konfronteret med det. Vi er blevet spurgt i skolen af lærere og med skemaer, af vores forældre, og medierne er fyldt med frygtelige scenarier, hvis man ikke lige ved, hvad man vil.«

Sofie Thomsen: »Jeg vil gerne opnå gode resultater, men kan jeg det? Og kan jeg det ikke, er det skuffende for alle omkring mig – og for mig selv.«

Ditte Perge: »Man bliver presset af sig selv, af sine forældre, af sine venner, af medierne, af systemet ...«

Sofie Thomsen: »Ja, nærmest uden, at du lægger mærke til det.«

Ditte Perge: »Nogle gange får jeg lyst til at græde over det.«

Rasmus Rohde: »Og så i glimt blive man ramt af en lille anarkist, der bare vil smide alt ud og skride ad helvede til. Men det er bare et glimt.«

– Hvad bliver der af anarkisten?

Rasmus Rohde: »Jeg ved det ikke. Jeg tør vel ikke.«

Ditte Perge: »Jeg er alt for bange for at ende med ingenting. At ende nede på bænken.«

Sidsel Frida Andersen: »Ja, tænk, hvis man faldt igennem.«

Rasmus Rohde: »Man vil bare ikke ende i den nederste socialklasse?«

Sidsel Frida Andersen: »Jeg har altid tænkt, at vejen frem må være en uddannelse, men nu er jeg også blevet i tvivl om det.«

– Hvem er I oppe imod i kampen for ikke at falde igennem?

Rasmus Rohde: »Hinanden, tror jeg.«

Sidsel Frida Andersen: »På det større plan er det jo kampen om at være et perfekt velfærdsmenneske i et perfekt velfærdssamfund, hvor alt fungerer. Og det er næsten kun dig selv, du kæmper med om det.«

– Hvad synes I om det danske system.

Sidsel Frida Andersen: »Det fejler ikke noget. Det er jeg rigtig, rigtig glad for.«

Rasmus Rohde: »Ja, altså det kan sagtens forbedres, men det er det bedste, der er i verden. Sådan er det bare.«

Ditte Perge: »Jeg er stor fan af det danske sundhedssystem i hvert fald. Og uddannelsessystemet også. Jeg har svært ved at se, hvordan det skulle kunne blive så meget bedre.«

– Hvad vil I gøre med den virkelighed, I kommer ud til?

Sidsel Frida Andersen: »Altså, jeg skal nok, få et arbejde, men så bliver det bare ikke det, jeg havde lyst til.«

Ditte Perge: »Man har kun et liv, og man skal have det bedste ud af det – det er bare pisse svært. Der er jo en generel krisestemning i hele verden, og det er bare svært ikke at købe den. Det har der jo været siden 2008, som var cirka deromkring, vi begyndte at tænke over, hvad vi ville. Det har i hvert fald haft stor indflydelse på mig.«

Rasmus Rohde: »Ja, men det er ikke en rigtig krise, for størstedelen af os har jo råd til få ny computer og gå i nyt tøj. Den eksisterer på sådan et underligt meta-plan.«

Ditte Perge: »Næ, egentlig ved vi jo ikke, hvad en krise er, andet end at det er et eller andet, der kan ramme os.«

Serie

Seneste artikler

  • ’Kun at have én bil er jo ikke eksistenstruende’

    20. april 2013
    Opturen er forbi, men den buldrer videre inde i hovedet på rigtigt mange mennesker. Derfor opleves krisen også ekstra voldsomt af folk, som slet ikke er ramt af den. For meget af det, vi kalder krise, er blot en tilbagevenden til en normaltilstand, som de fleste har glemt
  • Udskiftning

    30. marts 2013
    Det var ikke bare finanssektoren og boligmarkedet, der kollapsede i efteråret 2008. Personer forsvandt i røgen fra et lille årtis galopperende optur, og nye ansigter dukkede op eller kom tilbage med krisen. Her følger MoTi-redaktionens udvalg af de vigtigste udskiftninger i persongalleriet. Nogle nævnt, mange glemt
  • 2008

    23. marts 2013
    Selv om vi har en fælles forståelse af, at vi står midt i en krise, er det stadig uklart for de fleste, hvad det betyder. Sikkert er det, at noget skete i 2008. At verden forandrede sig – psykologisk, økonomisk og kulturelt
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Rasmus Kongshøj
  • Jarl Artild
  • Kristian Rikard
Rasmus Kongshøj, Jarl Artild og Kristian Rikard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Det er stinkende hårdt og forvirrende at være ung.
Det bedste jeg kan sige er, at det bliver ikke bedre med alderen.
Til sidst håber jeg at vænne mig til, at der ikke er nogle absolutte svar.

Derefter skal jeg videre til næste oplevelse.

Heidi Larsen, Vivi Rindom, Torben Nielsen, Martin Hansen , lars abildgaard, Alan Strandbygaard, Henrik Rude Hvid og Katrine Jensen anbefalede denne kommentar
Henrik Rude Hvid

Det fantastiske er jo netop, at der ikke er nogle absolutte svar! ;-)

Steffen Gliese, Janus Agerbo, Torben Nielsen, lars abildgaard, Alan Strandbygaard, Kristian Rikard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Janus Bæksted Jensen

Undskyld, men hvor er det bare let at tørre samfundets nuværende retning og problemer af på de kommende generationer! Og kan vi ("Den Herskende Generation"), bl.a. ved hjælp af en artikel som denne, få dem til at tro på vores propaganda - er der måske en god chance for at verden ender i et sort hul!
Propagandaen? - at fremtiden er håbløs, at det eneste det gælder om er overlevelse og/eller ikke at falde igennem; hvorfor der ikke er råd eller mulighed for at gøre andet end "det nødvendige" ud fra den rationalitet og fremtidsfortælling vi har skruet sammen til dem, og, her i interviewet, fået dem til at tale ud fra/skrive sig ind i!! Øvvv, hvor er det grimt! "If the War is lost, may the Nation perish!" - mage til børnelokker-fascisme skal man lede længe efter nu til dags!

Heinrich R. Jørgensen, Ralph Sylvestersen, Dan Johannesson, Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Den rigtige livsledsager, kærlighed, børn, familie og venner, så er livet godt, når det er svært kæmper jeg, så går det alligevel.
Storm P sagde, at 'livet er en gåde, løsningen står på bagsiden'. Vi kan altså aldrig formulere den menneskelige eksistens.

Og

Det er utrolig, så let man kan bære andres bekymringer.

@Janus Bæksted Jensen op med humøret, det har altid været svært at være ung. ; )

Michael Kongstad Nielsen

Åh, de unge flyder i mælk og honning. De mangler ikke computere eller masser af nyt tøj. De bor i forældrekøbte lejligheder, de tager på rejser, hvad er problemet? Jo, at Information og alle medier dyrker dem som var de guder. Ungdom er overdrevent dyrket af medierne i disse år, og det har ungdommen slet ikke godt af.

Niels Engelsted

Denne ungdom har uanset om den forstår det eller ej et uhørt privilegium. Deres generation er givet den gigantiske opgave at redde civilisationen igennem to kriser, der er helt uden fortilfælde: kapitalismens og økologiens. Det er op til børnene på artiklens billeder og deres jævnaldrende, hvis det skal lykkes. Men hvis det overhovedet er muligt, så er jeg personligt sikker på, at vores unge vil vise sig opgaven voksen.

Knud Larsen, Torben Kjeldsen, Torben Selch, Torben Nielsen, Per Torbensen, Anders Krog, Philip B. Johnsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jørgen Rygaard

De lyder overhovedet ikke som Amalie fra Robinson. Verden er reddet. Knuzz.

Steffen Gliese, Henrik Rude Hvid og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Ja, det er meget godt Niels Engelsted, men indtil videre har jeg hørt en del eksempler på, at løsningen er den enkeltes succes fremfor kollektivets og fællesskabets. Det vil sige, jeg skal dygtiggøre mig for at score kassen, så kan de andre rende og hoppe. Det vil sige, hvis klimaet arter sig som ventet, så gælder det om at bygge inde og oppe i højden, og forskanse sig mod monsterregn og vildt vejr, mens de mindre succesfulde må bukke under for klimaets hærgen. Beklager, men længere rakte vores politiske formåen ikke i denne omgang.

Gorm Petersen, Rasmus Kongshøj, Jesper Wendt, Philip B. Johnsen og Jørgen Rygaard anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Det fede ved ungdommen, er at møder livets udfordringer med oprejst pande, sådan skal det være, livet er foran dem, at det gør dem attraktive, som soldater er minus siden. ; )

Nikolaj Petersen

Ja den kære Lasse lvrsen som har skrevet klummen ligner sikkert segmentet fra artiklen:
Middelklasseunger den kommende HTS elite, der er bare lige det Lassedreng de repræsenterer ikke ungdommen her til lands, jeg kan forstå hvis du samlede en hel flok med forskellig baggrund fra hele landet fremfor denne lille incestiøse samling replikater som spejler sig i hinanden og er bange for at træde ved siden af... sølle det er en om`er Lasse

Steen Erik Blumensaat

1970erne, gymnasier, vi læser sindsygt meget Freud (vi er alle sindsyge) ind i teksterne.
traumatisk krise og livskrise, krise, sanskrit: renselse fra en belastning og afgørelse for den fremtidige vej.
Lyder som at gymnasierne er fanget i en tidslomme der hedder 1970erne og ikke er istand til at rense sig fra denne belastning ( 1970erne) og vise en afgørelse for den fremtidige vej.
Men det svarer jo til kirken, militæret og politikerne de er jo også fanget i det sidste århundrede, og kan ikke finde vejen ud af tidslommen.

Steen Erik Blumensaat

Det er altid blevet sagt jer, at arbejdet er en forbandelse og slid en ulykke.
Men jeg siger jer, at når i arbejder, fuldbyrder I en del af jordens drøm, bestemt for jer ved denne drøms tilblivelse.
Og ved at være udholdene i arbejdet viser I virkelig kærlighed til livet,
Men dersom I besværede kalder livet en lidelse og legemets opretholdelse en forbandelse prentet på jeres pande, da svarer jeg, at kun sveden på jeres pande vil kunne bortviske, hvad der står prentet.
Kalil Gibrand :>>Profeten<<.

Torben Nielsen

Janus Bæksted Jensen og Niels Engelsted.

Godt at læse andet end fortygget gammelmandsævl om livet og snak som kun blev ved snakken.

Ungdommen er desværre arvinger til et økonomisk og økologisk kaos. Den må gøre oprør og rydde op. Alt skraldet og Bilderbergerne kan måske stoppes i det sorte hul og standse dets hærgen.

Opgaven kan vist kun klares i fællesskab og solidaritet, og artiklens unge er vist mere til indbyrdes konkurrence, af angst for at ende i rendestenen.

Men sådan virker netop fandens værk. Del og hersk....

Janus Bæksted Jensen, Martin Hansen , Rasmus Kongshøj, Steffen Gliese, Rune Lund, johnny bravo og kim jensen anbefalede denne kommentar
Steen Erik Blumensaat

Så unge, efter i har kasteretet jeres far, knæppet jeres mor, slået jeres børn ihjel, gået 30 år i behandlig hos en psykoanalytiker får i forhåbeligt jeres eksamen-bevis og et arbejde, så i kan betale psykoanalytikeren resten af jeres dage. Vær dig selv.

Jeg er enig med Niels Engelsted og andre.. får disse unge chanchen så løser de den. Arbejder p.t. på en uddannelsesinstitution for unge/yngre, de virker også MEGET (nærmest et fyord i den karriere lorte 00'er periode) velopdragne og dannede. De HAR læst lektion og set fremtiden.

Det vi andre måske kunne hjælpe lidt til med - er fortsat at FORAGTE og vise FORAGT for den grådighed og spekulation, som til stadighed korrumperer vores samfund. Og HTS og hendes kompaner er tydeligvis med på den galaj.
Hun kunne have været en af de første - men er forhåbentlig den sidste af de sidste, for denne omgang. Det er åbenbart hip-som-hap om det er blå eller rød regering - det må være OS, der forlanger redelighed og "det ordentlige menneske" tilbage.

Der er helt klart plads til et "voksent" parti - dork ned til venstre for midten - som bygger på nogle af de værdier som prægede det skandinaviske samarbejde i forrige århundrede. Et parti som med fornuft kan holde:

* EU problematikken i ørerne.
* Realistisk grøn politik
* Fordelingspolitk - som binder DK's sammen igen. Med plads til personlige mål og
uddannelse - men som sørger for værdig og fast håndtering af de folk, som i
kortere eller længere tid - forlader bidragsfunktion.
* International politik - hvor psykosen fra Fogh perioden forlades - og DK bidrager
med dialog .

Kunne man få troen tilbage på noget i den retning, tror jeg gerne alle ville bidrage - og bidrage med at få taget ekstra hånd omkring at skabe en fremtid for de unge,. i en generation frem i tiden, hvor der vil være mindre til alle, men rigeligt til deling. Og der skal ALLE grupperinger vise mådehold.

Man er faneme bare ved at få NOK af det her svineri!
og det gode eksempel.

Peter Nielsen

"– Hvad synes I om det danske system.

Sidsel Frida Andersen: »Det fejler ikke noget. Det er jeg rigtig, rigtig glad for.«

Rasmus Rohde: »Ja, altså det kan sagtens forbedres, men det er det bedste, der er i verden. Sådan er det bare.«"

Typisk dansk verdensopfattelse. Virkeligheden er diametralt modsat. De trænger også til at rejse lidt ud og se sig omkring...ligesom stort set alle andre danskere... :))

Ralph Sylvestersen, Jakob Trägårdh, Jørgen Rygaard og johnny bravo anbefalede denne kommentar
Peter Nielsen

"Ditte Perge: »Man har kun et liv, og man skal have det bedste ud af det – det er bare pisse svært. Der er jo en generel krisestemning i hele verden..."

Ikke i verden. I Vesten. Thorning taler også om den globale krise. Hvilken global krise.

Danskerne er enfoldige. Virkelig. Aner intet om tilværelsen, verden, menneskelige relationer, osv., og tror samtidig, at de ved det hele.

Enfoldige, sagde jeg. I kan ikke forstå mig. I vil afvise det. Men passer gør det. Enfoldigt folk.

Peter Nielsen

Henrik Hivd: "Det fantastiske er jo netop, at der ikke er nogle absolutte svar! ;-)"

Igen dansk enfoldighed. Hvor ved du fra, at svaret ikke findes? Jeg siger, at kun svaret findes, at spørgsmålet er illusorisk.

Desuden bliver tilværelsen bedre med alderen for mit vedkommende. Så jeg er lodret uenig. Vi bliver med alderen klogere og forstår at manøvrere mere hensigtsmæssigt i tilværelsen :)

Jeg er født det forkerte sted...

Jørgen Rygaard

Nu vil jeg manøvrere mig op til stationen og hente min søn. Et busstoppested har vi men ingen busser. Jeg glæder mig på de unges vegne over at de engang kan komme hurtigere til Ålborg og Århus og at de lever i verdens velfærdeste land som helst :-)

Jeg bed også virkelig mærke i, at de var helt enige om, at det danske system er det bedste, man kan tænke sig. Wow. Topmålet af materialisme. Både i økonomisk/politisk forstand og i filosofisk/spirituel forstand.
"Vi har kun ét liv, og det gælder om at NYDE så mange materielle goder som overhovedet muligt, for det er det eneste vi har. Og vi skal alle sammen være verdens største rockstjerne."
Heldigvis er der intet der tyder på, at materialismen skulle være hverken den bedste politiske model eller den sande metafysiske teori. Så der er da håb forude, ikke mindst fordi jeg må erkende, at de unge her i artiklen virker så meget mere reflekterede end jeg selv var, da jeg var i deres alder, så mon ikke de kunne reflektere sig hen til nogle bedre løsninger med årene?

Steffen Gliese

Tor Brandt, på den anden side siger Tom Lehrer: "livet er som en kloak - der kommer det ud af den, som man propper i den."
Jeg ved ikke, om jeg er fortrøstningsfuld, for selvom evnen til refleksion synes stor, så ved vi jo alle sammen godt, at der er proppet langt mindre ind at reflektere over, herunder først og fremmest farsretter i form af andres refleksioner frem for grundstoffet først, så andres tanker om det.

@Peter Hansen:
Men et højt refleksionsniveau følges ofte af en kritisk opsøgen af nyt materiale, når man er blevet gammel nok til det.
Det, jeg hentydede til, var at jeg ikke skænkede det mange tanker, hvad min rolle i SAMFUNDET skulle være, da jeg var i den alder. Jeg synes helt klart det er rigtig positivt, at det har en plads i deres sind nu. Også selvom det måske p.t. mest udmønter sig i frustrerede drømmerier. Jeg vil mene at der er gode chancer for, at det kan bringe noget mere frugtbart med sig med tiden.
Men jeg kan sagtens genkende dine bekymringer, og det ville da bestemt være dejligt, hvis der blev serveret andet end farsretter i skolesystemet. F.eks. ville det være rimelig oplagt, snart at putte noget seriøst samfundsfag ind i folkeskolen.

Henrik Rude Hvid

Peter Nielsen:
Nu kan jeg selvfølgelig kun tale for mig selv. For mig gælder sætningen "med ens viden vokser ens tvivl." Det bliver mere og mere klart, at man tror at vide en masse, men reelt ved ganske lidt. Alt for mange tror i dag, at de ved alt omkring en problemstilling, og derfor har absolutte svar. En sand enfoldighed. :-)

Med øget erfaring bliver der selvfølgelig mulighed for at navigere udenom gamle faldgruber. For mit eget vedkommende sker det dog ikke på baggrund af absolutte svar, men snarere en opmærksomhed omkring variationen af løsningsmuligheder i forhold til en given problemstiling. Med fortrøstningsfuld risiko for at lyde som relativist, mener jeg, der ofte er flere løsninger på et problem.

Hvis det hele bliver nemmere for dig med alderen, så er du jo netop ikke født det forkerte sted! ;-)

Niels Engelsted

Min tiltro til de unge baserer sig på erfaring. Jeg har arbejdet på Danmarks største pigeskole (KU), og det er rigtigt nok, at de unge kvinder var meget velafrettede og pigeskoleagtige i forhold til tidligere generationers studerende. De var imidlertid også--bab deres ofte bekymrede facade--enormt kloge, ressourcefulde og med stort overskud. Kun indledningsvis lod jeg mig narre, når de drillede mig med deres yndlingsprogram, Paradise Hotel, som de sagde, de så sammen med deres akademikermor. Jeg er overhovedet ikke bange for at lægge fremtiden i deres hænder.

Mister vi først tiltroen til ungdommen, så er vi færdige. (Men heldigvis ikke ungdommen!)

Janus Bæksted Jensen

I'm sorry, men at give opvasken videre til de unge med en masse dobbelt-tydet "ros", eller nedladende retfærdiggørelse af ubalancen imellem generationerne, er simpelthen blot med til at grave hullet endnu dybere.
... Too bad. Vi må hellere se hvad der er på TV? :)

Lise Lotte Rahbek

Der har lige været 'radioklassikeren' på P1, med optagelser af unge mennesker fra for 30-40 og 50 år siden.
Der var en ung mand, som ikke kunne forstå hvorfor det skulle koste hele 200 kr at give en anden mand en på tosken på gaden.
Nogle motorcykel-unge, som ville respekteres af samfundet og bare ha æl, fisse og hornmusik, og nogle grønjakker, som manglede et sted at være og var ret udadresgerende på Greve Station.

De unge her på gymnasiet er nok mindst lige så godt rustet til at overtage verden, som radioklassikerens karakteristik af unges frustrationer og udfordringer i den nære fortid.

“[De vil] få folk til at elske deres trældom og producere diktatur uden tårer, en form for smertefri koncentrationslejr for hele samfund, så at folk vil få frataget deres frihedsrettigheder, men de vil snarere nyde dette fordi de vil være distraherede fra ethvert ønske om oprør gennem propaganda og hjernevask, eller hjernevask forstærket af farmakologiske metoder. Og dette synes at være den endelige sidste revolution”
- Aldous Huxleys forudsigelse om fremtiden, 1961 [dette er delvist sket men vil ikke vare, bl.a. pga. internet, der har afsløret mange af elitens løgne - internet ses af tænkere som en parallel til Gutenberg-pressen].

“Civil ulydighed er ikke vores problem. Vores problem er civil lydighed. Vores problem er, at folk over hele verden har adlydt lederes diktater, og millioner er blevet myrdede pga. denne lydighed. Vores problem er, at folk over hele verden, er lydige overfor fattigdom, sult, stupiditet, krig og grusomhed. Vores problem er, at
folk er lydige, og at fængslerne er fyldte af sølle tyve, mens de store tyve leder landet [statsledere, centralbanker, Wall Street, kleptrokratiet, ´plutokratiet, etc..]. Dette er vort problem. ”
- Howard Zinn

”De frygter ulydigheden mod deres forfærdelige regler og troen på deres forfærdelige propaganda...fra Wall Street til lige her på Trafalgar Square, er der kun én vej nu, og i ved hvad det er: det bliver kaldt civil ulydighed”
- John Pilger om de vestlige eliters forbrydelser, forklædt som 'anstændighed' og tilregnelighed, at DE er ekstremister, tale fra den 8. oktober, 2011

”Størstedelen af den vold mennesker har påført hinanden, er ikke de kriminelles eller de mentalt afsporedes værk, men påført af normale, respektable borgere... man kan gå så langt som at sige, at på denne planet, er 'normal' lig med sindssyg.” - Eckhart Tolle

”Det er ikke et kriterie for sundhed at være godt tilpasset til et dybt sygt samfund.” - J. Krishnamurti

”Der er en politisk ukorrekt definition på en pioner; det er personen med alle samtidens pile i ryggen!”
- Ken Wilber

”Der vil først indtræffe en massiv serie af institutionel kollaps, socialt anarki, og enorm samfundsmæssig og biologisk kaos - meget mere end vi oplever nu...[herefter] vil der indtræffe en næsten total centralisering af magt og kontrol, hvilket vil resultere i et omfattende tab af rettigheder og frihed. Dette vil vare for en tid, men ultimativt vil dette ikke virke...og når dét kollapser, vil vi opleve en næste periode af socialt kaos som vil være ufattelig.”
- Dee Hocks profetiske fremsyn 2002, om det kommende civilisationskollaps (Dee Hock, tidligere direktør, opfinder og stifter af VISA international [kreditkortet som alle render rundt med])

”Bare se på os! Alt er bagvendt, alt er vendt på hovedet: Læger ødelægger sundhed, advokater ødelægger retfærdighed, universiteter ødelægger viden, regeringer ødelægger frihed, massemedier ødelægger information, og religion ødelægger spiritualitet” -
Doktor Michael Ellner (hvert punkt påvises hver eneste dag, bl.a. af de respektive områders egne kompetente udbrydere)

-------------------------

Man opfinder teorier, der kan forklare og bortforklare børnenes reaktioner, hvor systemet selv, hele dets filosofiske udgangspunkt, alle dets teknologier, alle overgrebene, ALDRIG bliver problematiseret. I stedet for individualiserer man problemerne (som de uddannelsesskadede gymnasieelever selv gør).

Dette skriver en anden TÆNKENDE elev om gymnasieelevernes mentalitet:

'En sejr over det homogene og massemennesket, hvis lydighed kun kan reproducere blindt, hvis skyggeside aldrig tillader det selv-narrative menneske dets berettigede autonomi, men søger at kue den opvågnede sjæl i Platons hule, at dulme sin uerkendte projicerede frihedsangst, ved skammeligt at påtvinge medmennesker sin egen middelalderlige mentalt mørke spændetrøje, så det 'respektable' massemenneske kan føle sig 'trygt' igen, og som skjuler sig i mængden af frygt for at være 'anderledes'. Det selvtænkende menneskes ulydige fødsel, har altid været statens og det livløse menneskes dødsangst, hvorfor denne farlige skygge altid underkuer de andres liv (wink wink) der altid skal 'normaliseres' som tilfredse slaver i et 'frit' samfund; et globalt neo-feudalt oligarki, en tiltagende dystopisk Brave New World med voldsomme tab af frihedsrettigheder og
statsterrorisme, m.m. Tilfredse slaver – i en uerkendt kollektiv psykopatologi - gør eliten lykkelig...men gør altruisten ulykkelig. We will not be silent. We are your bad conscience'

Tilbageblik via POLITIKEN:

Lektor: Studerende skriver og ræsonnerer som 11-årige "Denne vinter har jeg igen censureret flere end hundrede opgaver hos blomsten af Danmarks ungdom på kommunikations- og politikstudierne.

De skriver som 11-årige, så er det sagt, og de ræsonnerer på nogenlunde samme niveau.
- http://politiken.dk/debat/ECE1201611/studerende-skriver-og-raesonnerer-s...

Og denne gælder også:

If you cannot speak, you cannot think.
If you cannot think, you cannot figure things out.
If you cannot figure things out, you will never see that you are a slave.
If you cannot see that you are a slave, you can never rebel.
If you cannot rebel, you will never be free.
If you cannot be free, you can never fulfill your purpose on earth to be your highest and best self.

--------------------------------

Mette Olesen, Søren Johannesen, John S. Hansen, Slettet Profil, Steffen Gliese og Michael Madsen anbefalede denne kommentar

"Jeg vil meget hellere bruge tiden på at forberede mig selv på, hvordan jeg kunne komme ud i samfundet og gøre noget. Hvordan jeg kunne ændre noget. Jeg føler, at undervisningssystemet er på én måde, og samfundet er på en helt anden, og ingen synes at ville lade de to tale sammen. Allerhelst ville jeg lære at blive en aktiv medborger i samfundet.«

Det er sikkert ikke helt ved siden af.

»Der er et underligt citat i et af vores klasseværelser, hvor der står ’I skolen får et barn besvaret mange flere spørgsmål end det bliver stillet’, og jeg synes egentlig, det meget godt dækker, det paradoks, vi arbejder med: Vi lærer så mange ting, vi aldrig får behov for.«

De spørgsmål der bliver besvaret er helt sikkert ikke engang de vigtigste

Et godt råd fra Mark Twain:

I have never let my schooling interfere with my education.

Søren Johannesen, Steffen Gliese og Michael Madsen anbefalede denne kommentar

»Man vil bare ikke ende i den nederste socialklasse?«

Desværre har skrækkampagnen virker -
den bliver der ikke sat spørgsmålstegn ved.

John S. Hansen, Brian Pietersen, Steffen Gliese, Michael Madsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Gorm Petersen

Den sande vrede opstår når de unge opdager, at de kan følge økonomernes anvisninger til punkt og prikke - og så alligevel ender som hjemløse.

Jo mere "flink" man har været til at begynde med - jo større bliver vreden når man opdager, at man er blevet fuppet.

Økonomerne glemmer, at Danmark i dag - i langt højere grad end for bare 20 år siden - har en veludbygget kriminel infrastruktur, der er klar til at tage imod de mange unge, der hellere vil udkæmpe en ligeværdig kamp mod politiet - netop med værdigheden i behold - end lade sig ydmyge af sagsbehandlere.

Dødsfald som følge af røveriske overfald - også blandt højere middelklasse - fylder pænt i statistikken i USA.

Hvis vi fortsætter med at skide på de unge, kan det blive en ganske hyppig dødsårsag - også her i Danmark.

Lars Kristensen

Kære unge mennesker,

lær at dyrke jeres egen føde, for det er kun jorden der i den sidste ende vil kunne give jer føden.

Føden får I ikke fordi I har et job eller en uddannelse, men fordi nogle dyrket føden på jorden.

For ikke at I skal blive afhængige af andres arbejde eller mangel på samme, så lær at dyrke jeres egen føde og få jer så et stykke jord, men det skal ikke koste jer penge, for så bindes i til et liv der ikke er jeres, men andres.

Søren Johannesen, Torben Nielsen, Knud Larsen og Jørgen Rygaard anbefalede denne kommentar

Håber at der dukker en ny Ulrike, Andreas Baader og Gudrun Ensslin op blandt de unge snart.

Stå sammen unge og kæmp. Kæmp mod kapitalismen og skab en ny verden.

Lars Kristensen

Når man bygger en verden op ved vold og død, vil den nye verden gå under i vold og død, derfor vil det være totalt menneskefjendsk at opfordre unge til væbnet kamp mod kapitalismen.

Kapitalismen skal ikke bekæmpes med dødens og ødelæggelsens redskaber, men med det menneskelige levende hjertet.

Mette Olesen, Søren Johannesen, Torben Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Søren Johannesen

Børn og unge spreder hver dag deres drømme ud for vore fødder, VI bør træde varsomt!! ... lige nu tramper vi med militærstøvler henover dem.

Heldigvis kan ungdomme SAGTENS mærke at der er noget GALT, meget galt!!!
- jeg håber vi i fælleskab kan ændre tingene, og i processen af-installere VOR tids propaganda hos os selv os hos ungdommen.

Og Bjørn Bredal har HELT ret - de unge bør ikke lytte til "de voksne" og det bør vi forøvrigt HELLER ikke ....... sjovt som Kierkegaard trænger sig på i disse tider .....

Søren Johannesen

En stor TAK er på sin plads til DAN GEISLER!! - tak for de gode input .... og så lige et mere

“Each man must create his own system or else he is a slave to another mans”
- William Blake

I dag er det lige modsat, "VI" jagter blindt en anden mands mål og med samme mands regler ......

Gorm Petersen

Baader Meinhof var en smule psykopatiske.

Hvad med vores egne helte - Blekingegade-banden ?

Alt tyder på, at det var et forbandet uheld, at de kom til at skyde en ung politi-aspirant. Disse antagelser bliver ikke ringere af, at bygge på andre politifolks vidneudsagn.

Der var kun politifolk som vidner. Det øgede min agtelse for det danske politikorps, at de ikke udnyttede dette forhold, til at få uheldet til at virke mere overlagt, end det faktisk var.

RAF kalkulerede med overlagt mord. Det tyder intet på, at de Danske Helte gjorde.

Målt på antal dødsfald er den USA-inspirerede form for terrorisme - ondartet gadekriminalitet - den værste form for terror.

Folk som Weimann & co var til at tale med. Det er en crack-påvirket gade-gangster, der er parat til at skære halsen over på enhver for en pakke cigaretter ikke !

Hvis det kan hindre at Danmark bliver som USA, kan mindre mængder godartet terrorisme accepteres.

steen nielsen

Råstof.
Masser af respekt for disse gæve unge mennesker, folk som der konstant bliver stillet flere krav til, fra dem som selv havde alle privilegierne.
Der er noget urnordisk råstof i disse unge vikingers beskedenhed og den råstyrke der netop tager afsæt i samme beskedenhed.

Næh, må man så bede om de godt gamle dage i 50-erne og 60-erne, hvor man var i læreplads om dagen og i skole om aftenen, arbejde om halve lørdagen, og havde tre ugers ferie om året. Til en elendig lærlingeløn. Og boligmangel var der også. Sådan realiserede man sig selv den gang.

Og Freud var noget folk fnisede ad.

Godt man ikke er ung i dag.

Situationen i tyskland var højspændt. Reelt set var det en politistat fra ca 1967.

Den iranske Shah er på besøg. Shahen har medbragt dele af efterretningstjenesten SAVAK. SAVAK angriber de ca 2000 demonstranter og det tyske politi går også til angreb på demonstranterne der opfører sig fredeligt. Politiet anvender en hidtil uset råhed og grusomhed. Demonstrationen opløses.

Senere samme dag er der igen en demonstration mod Shahen. 2000 demonstrerer. Politiet forsøger at opløse demonstrationen med ca 5000 betjente. Under dette forløb dræbes en uskyldig demonstrant af politiet.

På den yderste venstrefløj opstår der et had til politiet og politistaten tyskland. Dette er starten på RAF.

Andreas Baader og Gudrun Ensslin, der har mødt hinanden i sommeren 1967 og omtrent siden har dannet par, efterlader to tidsindstillede brandbomber i Kaufhaus Schneider i Frankfurt am Main. Deres to venner Horst Söhnlein og Thorwald Proll efterlader også en bombe. Ved midnatstid eksploderer bomberne og udretter store materielle skade.

Senere arresteres de og får en dom.

I 1970 møder Andreas Baader og Gudrun Ensslin Ulrike Meinhof. Ulrike er journalist og skriver artikler til eks Konkret. Dette er starten på RAF.

Som jeg ser det er hovedformålet med RAF`s virke i de næste tre årtier at gøre opmærksom på at en totalitær stat bryder menneskerettighederne. Og det lykkes fint for RAF.

I DK er det også ved at opstå en totalitær stat. Denne regering og den forrige forbryder sig mod Demokratiet. Regeringen gør jo det stik modsatte af det de lovede til valget.

Niels Engelsted

Knud Larsen
Håber at der dukker en ny Ulrike, Andreas Baader og Gudrun Ensslin op blandt de unge snart.

Bare rolig, Knud, Pet har dem utvivlsomt allerede klar til brug på sit lager. Ligesom tyske Verfassungsschutz der sendte tumberne Andreas og Gudrun afsted med deres første brandbombe.

Troels H. Poulsen

"Vi læser sindssygt meget Freud ind i teksterne"

Så intet har forandret sig i gymnasierne de sidste 30 år. Suk!

Sider