Nyhed
Læsetid: 3 min.

’Vi vil være den bedste arbejdsplads’

Danpo-arbejdernes krav om bedre forhold ser ud til at bunde i misforståelser og dårlig kommunikation, siger slagteriets administrerende direktør
Moderne Tider
9. marts 2013

Efter medarbejderne på Danpo i februar gik ind på fabrikschefens kontor og præsenterede ham for deres krav, har der været holdt møder med medarbejderrepræsentanter og fagforening, og der er blevet sat undersøgelser i gang på fabrikken. I et brev til medarbejderne giver koncernens produktionsdirektør, Per Alan Jensen, udtryk for en undren over, at det er kommet så langt ud og ikke er blevet taget op i de dertil indrettede interne fora, skriver han. Han tilføjer, at de i ledelsen er »meget forundrede over, at ledelse og medarbejdere tilsyneladende er kommet så langt fra hinanden, at 285 kolleger har skrevet under på, at vi har et dårligt arbejdsmiljø, uden vi har talt sammen«. Administrerende direktør for Läntmannen Danpo, Jes Bjerregaard, blev da også først og fremmest overrasket over medarbejdernes aktion med underskrifterne og krav om ændringer.

»Det er hele Lantmännens filosofi, at vi skal arbejde henimod at være den bedste arbejdsplads inden for fødevarer og en af de bedste arbejdspladser i Danmark. Det gør vi rigtigt meget ud af, så derfor kommer det her også som en overraskelse,« siger Jes Bjerregaard, der har været direktør siden 1. marts 2012 og til dagligt arbejder på hovedkontoret i Farre.

»Som jeg har oplevet det, og hvad jeg har fået ud af at læse referater, så har der hele tiden været en god dialog med de ansatte. Der har været god information og kommunikation, og det har der faktisk også været med 3F,« siger han.

De fire krav, som delegationen præsenterede på fabrikschefens kontor, handlede om problemer med maskerne i den afdeling, hvor kyllingerne hænges levende op, om udsugningen og om gener ved brug af rengøringsmidler med klor. Desuden var der medarbejdere, der påpegede gener ved at arbejde med tøris i hovedhøjde. Siden aktionen er både udsugningen, tørisen, maskerne og kloren blevet undersøgt, og den administrerende direktør mener, at det foreløbigt ser ud til, at der har været tale om misforståelser og dårlig kommunikation.

»Der skal ikke være nogen tvivl om, at vi overholder lovgivningen på det her område. Det skal vi, og det vil vi til enhver tid gøre. Maskerne overholder loven, men det er klart, at hvis der er noget i vejen med dem, eller de er blevet skæve, så skal vi selvfølgelig se på det,« siger han og tilføjer, at det også gælder klor og tøris.

»Hvis der er noget, vi kan gøre bedre på tøris-området eller nogle procedurer, der kan gøre det mere skånsomt, så vil vi lytte på det.«

»Selvfølgelig skal der afsættes tiden til, at man skal tage handsker på og bruge skovlen, og hvad der nu ellers måtte være. Det nytter jo ikke noget, at værnemidlerne er der, hvis ikke procedurerne er der, eller instrukserne ikke bliver fulgt.«

»Procedurerne og tiden skal være der, og medarbejderne har ansvar for at følge anvisningerne,« siger han.

Vi skal se hinanden i øjnene

Danpo har de seneste år været igennem store forandringer via blandt andet et LEAN-projekt, der har givet nye strukturer, maskiner og andre tiltag, der har forbedret både flowet og produktiviteten på fabrikken. Der bliver holdt ugentlige tavlemøder i afdelingerne, og alle de formelle strukturer – som sikkerhedsudvalgsmøder og andre møder med de medarbejdervalgte repræsentanter – er ifølge Jes Bjerregaard på plads. Derfor undrer det ham, at de interne strukturer ikke har kunnet samle problemerne op for længe siden.

»Det, vi skal lære af det her, er, at vi skal sikre, at sådan nogle ting kommer frem internt. Ikke fordi vi har noget imod at samarbejde og involvere 3F eller andre fagforbund, men det bør jo komme frem internt først i den struktur, vi har til det. Vi må se hinanden i øjnene og sige: Hvordan kan vi sikre, at vi bruger de her kanaler og kan kommunikere åbent«.

— 3F siger, at de i de sidste par år har fået en del henvendelser fra folk, der føler sig uretfærdigt behandlet i forhold til bl.a. overarbejde og højt tempo. Er der et mere generelt problem end bare maskerne og kloren?

»Min foreløbige konklusion er, at det er kommunikationen, der er problemer med og ikke så meget arbejdsmiljøet. Hvis det er os, der ikke er gode nok til at kommunikere, informere eller lytte, så må vi selvfølgelig lære af det. Men for mig lyder det, som om kommunikationen mellem 3F, vores tillidsrepræsentanter og videre i vores interne system ikke er i orden,« siger Jes Bjerregaard.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

"Det er hele Lantmännens filosofi, at vi skal arbejde henimod at være den bedste arbejdsplads inden for fødevarer og en af de bedste arbejdspladser i Danmark. Det gør vi rigtigt meget ud af, så derfor kommer det her også som en overraskelse,« siger Jes Bjerregaard ...

Hvis det kommer som en overraskelse, at de ansatte har problemer på arbejdspladsen, så kan manden da næppe være sin opgave voksen.
Det er ikke nok at have en 'filosofi' eller en ambition om at blive 'den bedste arbejdsplads.'