Læsetid: 3 min.

Brevkassen: Er ’akustisk parkering’ i orden?

18. maj 2013

Mand
34, København

Jeg har en lille disput med mine venner, som jeg håber, I kan hjælpe os med at afgøre. Jeg har altid ment, at man som bilejer i byen må regne med småbuler på kofangere og nummerplader, og at man, når man skal ud af en tæt parallelparkering, godt lige må ind og røre de biler, der står foran og bagved. Jeg gør det altid selv og kunne aldrig drømme om at brokke mig over småbuler og skrammer på min egen bil. Hvis man har det sådan, må man flytte ud i parcelhus, hvor man kan stille sin bil i tilhørende carport, mener jeg. Det princip forstår ingen af mine venner til gengæld. De hidser sig altid op, hvis jeg er inde og rører bagvedstående bil og truer med at stige ud og aldrig mere køre med mig, hvilket jeg jo synes er komplet hysterisk. Hvad mener i? Jeg ved godt, at retten rent formelt formentlig er på deres side, men kan man ikke tale om byens uudtalte love her?

Svar I:

Nu er det sådan, at uskrevne love kan man altså ikke få lov til. Så selv her fra Information, hvor vi naturligvis mener, du burde tage bussen eller cykle inde i byen, kan vi ikke legitimere bulemageri, i al fald officielt.

Uofficielt vil jeg dog give dig følgende råd. Du skal holde op med at diskutere den slags med dine venner. Du får aldrig ret, for du har ikke ret. Dernæst skal du lade være med at køre ind i de andre biler, når du har den slags venner med i bilen. Og ærlig talt, som boende i Paris ved jeg, at man sagtens kan parallelparkere – hvilket jeg i øvrigt kan gøre i to hug med 10 cm både foran og bagved – uden at nogen opdager, at man rører de andre biler. Det behøver overhovedet ikke at give skrammer eller buler at skubbe lidt til de andre. Så en løsning for dig er måske ganske enkelt at flytte til Paris? Og sidst og ikke mindst synes jeg, du ellers bare, når du er helt alene, skal følge dine egne regler. Lad os få bilerne ud af byen! Og jeg er selv ligeglad med småskrammer.

- Tine Byrckel

Svar II:

Der er ikke noget som at være frisindet på andres vegne. Det luner altid at sætte sig selv i scene som et passioneret, skævt og [indsæt selv Ib Michael-lignende ord] menneske – og man luner sig ikke mindre, når man oplever alle andre som smålige, materialistiske og [indsæt selv et Pandurosk forstadsudtryk] småborgere. Jeg går ud fra, at det er det, du gerne vil have bekræftet, når du skriver til brevkassen: At du i hjertet er en varmblodet pariser, og dine venner bilpolerende forstadsmennesker.

Man kunne indvende, at der er faktiske forskelle mellem Paris og København: Biler koster det dobbelte i det høje nord og ridser bliver til rust i den danske vinter. Jeg har selv haft en ny bil – en Peugeot 207, som jeg købte i Kolding og parkerede på Nørrebro, da min kone i den periode pendlede ud af byen. Det var stressende.

Den kostede 200.000 kroner. Jeg har aldrig før eller siden ejet noget så dyrt – og så stod den på gaden og blev ridset. Man kunne bule for bule mærke gensalgværdien sive ud af karosseriet. Straks min kone fik andet job, solgte vi bilen og købte en gammel smadderkasse, der passede bedre ind i et kvarter, hvor de unge råber »gå efter dem med kasko-forsikring«. Jeg vil gi’ dig så meget: Det er fint med en vis pragmatisme, når det kommer til biler. Men du bliver altså ikke til et bedre menneske end dine venner, fordi du kører som en idiot.

- Nikolai Thyssen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kristian Rikard
  • Henrik Darlie
Kristian Rikard og Henrik Darlie anbefalede denne artikel

Kommentarer

Martin Madsen

Hvis jeg så dig behandle min bil sådan, ville du få en akustisk påmindelse på begge sider af hovedet - sandsynligvis ved at jeg klappede din bildør sammen om hovedet på dig..

Jack Jönsson, Jørn Sonny Chabert og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Katrine Visby

Jeg har for nylig lige været i Frankrig. Og jeg må sige, at jeg syntes det var befriende at se hvor afslappede folk var med deres biler. Stort set alle bilerne havde lidt buler og ridser. De lader til at tage det helt afslappet med deres biler. De parkerede måske også lidt ulovligt nogle gange, men alle lod til at være meget fleksible med det.
Det samme med fodgængerfeltet. Folk gik over for rødt når der ikke var nogle biler. Det så ud til at fungere fint.

Jeg kan godt lide den fleksibilitet de har, og deres uskrevne love. Franskmændende forstår at leve livet. De fokuserer på vigtigere ting i livet, end at gå op i stive perfide regler. Og bilen er jo trods alt bare noget til at køre rundt i.

Vi kan have tendens til at være slaver af vores materielle ting i Danmark. Vi har masser af regler vi hele tiden skal overholde. Og danskerne ser skide sure ud.

Torben Nielsen, Anders Krog, Poul Z. Nielsen og Thomas Elle anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Jaaaa, men det er jo pissedyrt hvis kofangere ryger af, fordi folk bliver ved med at bakke ind i den. Det kan endda være relativ farligt, hvis det sker under kørsel. Den sidder i nogle små plastic øskner, som hurtigt kan knække. Konstante påkørsler selv af svag grad, kan også påvirke andre sikkerhedsting på bilen. Så det er ikke bare......

Villads Keiding

Jeg havde en nogenlunde pæn Ford Escort som jeg var glad for. To gange fandt jeg den med smadret kofanger. Først fik jeg den lavet så blev den smadret igen. Ny kofanger = 5000. Var det dig, Mand? Hvis du lige skriver en mailadresse sender regningen, så skal du ikke høre mere for det.

ja det er vel udtryk for den stadige æstetisering af bilen når kofangere ikke længere er solide nok til at fange en ko, men blot er dekorative. Og karosseriværksteder of forsikringsselskaber har kronede dage. Og bilejere urolige nætter. Selv er jeg osse ligeglad, men tænkte med ryst og bæven på forsikringselskabet når jeg fik en småskramme. ja va fan

Poul Z. Nielsen

At der kommer et par småridser ind imellem i kofangeren - måske fra en parkering - må man tage med når man bor i en by og bruger sin bil - ellers tag bussen/toget og gem bilen væk i garagen. Bilen er vel til brug og ikke kun til udstilling.

Som anstændigt menneske beskadiger man ikke andres genstande forsætligt eller ved sløseri. Der kan ske uheld som medfører skade, men så underretter man naturligvis modparten og lader forsikringen ordne sagen.
Hvis årsagen er at "Mand" ikke er i stand til at parkere uden at beskadige andre biler, bør han aflevere sit kørekort og sælge bilen (eller forære den væk hvis han synes biler er uden værdi).

Søren Kristensen

Det kommer selvfølgelig an på hvor gamle bilerne foran og bag ved er, om man kan tillade sig at skubbe lidt til dem. Nyere og velholdte biler er no go. Med gamle og misholdte biler begynder det at blive et skønsspørgsmål, ud fra devisen "hvad betyder en bule mere eller mindre". Som udgangspunkt er det nu en meget god øvelse at lade være med at bule andres biler.

Torben Poulsgaard Jensen

Et klassisk eksempel på hvordan man som menneske fraskriver sig ansvaret ved at dække sig ind under "det går jo alligevel."

Nej, at lave buler i andres biler er ikke ok.

Laver man en skade på andres ejendom/bil så betaler man. Såre simpelt.

Lad mig stille spørgeren et par andre dilemmaer?

1. Jeg er pissefuld og opdager at et sovekammer vindue er åbent. Jeg er liderlig og hopper ind af vinduet. Der ligger en smuk kvinde i sengen. Hun er din kone. Jeg knepper hende. Du er ikke hjemme. Din kone vågner og gør modstand. Hun får lige et par hurtige lussinger og jeg gennemfører samlejet.

I retten kommer det frem at jeres ægteskab ikke fungerer særlig godt. Du er en dårlig elsker og du kan/vil ikke tilfredstille din kone.

Jeg bliver selvfølgelig frikendt, da du er et sølle skvat af et mand, der ikke er din opgave som ægtemand voksen?

2. Du har lige købt en ny lækker carport. Fået den sat op og er meget glad for den.
Naboen piller din carport ned og stiller den op i sin egen indkørsel.

Det acceptere du selvfølgelig, da naboen har ret til at råde over din carport. Naboen trækker dig i retten, da du ikke vil betale nyt tag til carporten. Du taber sagen og skal af med 18.500 kr til et nyt tag plus omkostninger til sagen?

Går ud fra du er enig med mig?

Troels-Henrik Balslev Krag

Man må da ikke ødelægge andres ejendom. Period.
Samtidig er det et godt diskussionsemne, da biler indtager en ganske speciel plads i den danske (social)kapital.
Om end Henrik Dahl har tilbagerullet meget af det skrevne i 1.udgaven, så var det ret 'spot on' at skrive en bog, der hedder "Hvis din nabo var en bil".

Selv undrer den økonomiske politik omkring biler mig. Hvordan biler kan være så dyre og tabe så meget værdi, undrer mig. Men måske er købet af alle de mikro-biler netop oprør mod dette?