Læsetid: 4 min.

Læserne spørger: Lene Børglum

»Uanset hvor glade de involverede finansiører og distributører er for filmen, så kommer den virkelige dom jo fra publikum, der ser filmen i biografen ...«
Lene Børglum. Født 1961, filmproducer og producent. Har arbejdet for Det Danske Filmværksted, Zentropa og arbejder i dag i Space Rocket Nation. Stod i 1998 bag Zentropas feministiske pornodivision Puzzy Power. Har produceret Lars von Trier-film som bl.a. ’Dogville’, ’Manderlay’ og ’Direkøren for det hele’. Er i Cannes i forbindelse med filmen ’Only God Forgives’ af Nicolas Winding Refn. Pressefoto
25. maj 2013

Hvorfor er middelklassen så overrepræsenteret i dansk film?

Det er nok, fordi middelklassen er stor i Danmark, og vi har en tendens til at lave film, som udspringer af miljøer, som vi kender, og som vi kan spejle os i.

Hvem er dit professionelle forbillede?

Jeg har ingen forbilleder. Jeg arbejder altid ud fra mig selv, mine egne erfaringer og min egen fornemmelse. Jeg ser det hele som en meget organisk proces, hvor alting hele tiden forandrer sig, og det, der virkede godt i går, ikke nødvendigvis er det samme som det, der virker i dag. Derfor er det vigtigste at have en præcis fornemmelse for, hvor man er, og hvad der virker i dette øjeblik, og en evne til hurtigt at skifte strategi, hvis man finder ud af, at noget skal justeres for at virke maksimalt.

Hvilken slags film er du selv til?

Jeg kan godt lide film, som fortæller en rigtig god historie, som har noget på hjerte og et budskab, der er interessant. Og jeg kan rigtig godt lide film, som udforsker nye fortælleformer, genrer og virkemidler. Film, som udvikler filmsproget, prøver nye veje og udfordrer publikum på en interessant måde.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu