Læsetid: 8 min.

Den store revolution er stadig foran os

Vi har historisk enestående mængder af data, men der er stadig enorme forhindringer for, at vi kan udnytte mulighederne i big data
Databanker. Google og de øvrige giganter på internettet genererer dagligt enorme mængder data. Brugen af dem er helt uigennemskuelig og for en stor dels vedkommende primært underlagt firmaernes egen regulering.

Databanker. Google og de øvrige giganter på internettet genererer dagligt enorme mængder data. Brugen af dem er helt uigennemskuelig og for en stor dels vedkommende primært underlagt firmaernes egen regulering.

Ole Spata

22. juni 2013

Big data er ikke noget, der ligger på bunden af havet og bare skal fiskes op. Det indtryk kan man ellers godt få, når konsulenter og entusiaster skal forklare fænomenet med at udnytte de store datamængder, som er biproduktet af vores brug af teknologi. Det data, som vores mobiltelefoner producerer, når vi bruger dem til at kommunikere, eller de spor, vi sætter, når vi bevæger os rundt på internettet og de sociale medier. Der tales om, at dataet ligger »derude«. Der er »oceaner af oplysninger« man kan få, hvis man »bare samler dem op« derude hos »Google og co.« som det lyder i en tekst i et oplæg til en konference med overskriften: »Brug nettet og tjen millioner«. Men selv om der uden tvivl er masser af penge at hente for både big data-konsulenter og de virksomheder, som formår at udnytte dataet til markedsføring, så står der stadig mange ting i vejen for, at vi kan realisere de store potentialer, som big data rummer. Viden om vores bevægelsesmønstre, der kan bruges til bedre planlægning af byer eller nye indsigter i transportmønstre, forurening eller forbrug:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Overgaard Bjerre

Så er det godt, at vi i Danmark har et Cpr.nr., hvor de sidste fire cifre er totalt hemmelige for andre end os selv. Præcis som det blev lovet da det blev indført. Hvis man skulle opgive sit private personnummer til alle mulige som banker, apotekere, forsikringsselskaber osv., ville det jo ikke være en pind værd. Og en likes til artiklen, som jeg synes om.

Martin Sørensen

jeg har noget svært ved at forstå folks forargelsen. Over virksomheder som eksempelvis google.

Google laver et fair deal for os der bruger googles tjenester. en byttehandel, vi levere lidt ren rå data som google sælger værdien af. google bruger ikke vores følsomme data. men har vi søgt på tandbørster ja så kommer der et par reklamer om tandpleje og tandpasta mm. om jeg vælger at bruge de tilbud ja det er op til mig. Google tilbyder mig gode stabile tjenester. som Gmail, google maps, google drev. keep og crome browseren. snart Crome OS alt sammen for den smule data i byttehandel. Alt i google universet hænger sammen der er en gylden google tråd i alt det de laver.

Men jeg er enig i artiklens hoved konklusion i at den data bør kunne bruges af alle,
og ideen om et ja jeg syntes det er ok at bruge min data. er en fair løsning. Big data er fremtiden.