Læsetid: 8 min.

Lovbrud for det fælles bedste

Hvad gør myndighederne, når cyklister i København bryder loven ved at køre over for rødt eller skyde genvej hen over fortovet? De gør det ulovlige lovligt
Gadens lov. Cyklisterne får det, som de vil have det. Ved Søtorvet i København har de fået en cykelsti midt på fortovet (2), og der er planer om at anlægge en højresvingsbane (1), så de slipper for ulovligt at svinge ind over fortovet for at komme til højre ved Dronning Louises Bro.

Gadens lov. Cyklisterne får det, som de vil have det. Ved Søtorvet i København har de fået en cykelsti midt på fortovet (2), og der er planer om at anlægge en højresvingsbane (1), så de slipper for ulovligt at svinge ind over fortovet for at komme til højre ved Dronning Louises Bro.

Katrine Bælum

19. oktober 2013

Hvis vi tager en tilfældig tirsdag i 2010, lad os sige klokken halv ni om morgenen, så var det sådan, at mange hundrede mennesker cyklede over Dronning Louises Bro i retning mod centrum, og at nogle få af dem, lige så snart de var igennem lyskrydset ved Søtorvet, svingede til højre og fortsatte på fortovet langs med køkkenbutikken Unoform og hen til Vendersgade, hvor de fortsatte deres færd mod indre by.

Det var selvfølgelig ulovligt. Det er det ikke længere. For to år siden anlagde Københavns Kommune en cykelsti, der, ganske usædvanligt, skærer sig gennem fortovet foran Unoform, så de tohjulede morgentrafikanter kan komme fra Søtorvet til Vendersgade uden at bryde loven. Tilfældet er ikke enestående. Mange steder i København indrettes trafikbilledet efter cyklisters ureglementerede adfærd.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Der cykles også til højre hen over det brede fortov i krydset Strandgade/Torvegade i København.

Der cykles også over for rødt i krydset Skt. Annægade/Prinsessegade i København.

Der gås over for rødt utallige steder i København.

Er der trængsel på fortovet går fodgængere spontant ud på cykelstien.

I Indre by i København går fodgængere i hele kørebanens bredde - og fornærmes ved lyden af en advarende cykelklokke.

Altsammen dagligdag, men hvorfor det hastværk og den attitude af "her kommer jeg"?

Ingen følger reglerne >>> vi ramler uundgåeligt ind i hinanden ...

Kurt Lindy Hansen

Måske ser vi her grunde til at cyklister ender under S T O R E lastbiler, som af den grund bør kunne ses af den cyklende. Sådanne foranstaltninger gør cyklisterne en bjørnetjeneste.

Poul Genefke-Thye

Man bør altid være på vagt, når nogen påberåber sig "et tavst flertal"!
At cyklisterne skulle være tavse, og sjældent råbe på bedre forhold - som Miljø- og teknikborgmesteren siger - er da noget af en tilsnigelse. Så langt jeg kan huske tilbage har der med jævne mellemrum blevet rejst højlydte (og ganske rimelige) krav om flere cykelstier. Derudover er cyklister ofte særdeles højrøstede når de - alt for ofte - skælder ud på både bilister og fodgængere, også selv om det er cyklisterne, der overtræder reglerne. F.eks. når de før et stoppested brøler "af banen derhenne" eller bare drøner ind i de udstigende buspassagerer. Cyklister - og det gælder også Dansk Cyklistforbund - opfatter fejlagtigt sig selv som værende kun bløde trafikanter. I forhold til fodgængere er cyklister absolut hårde trafikanter!
At tale om "et stille oprør mod uhensigtsmæssige regler" er nærmest - ja, oprørende!
Langt de fleste regler er hensigtsmæssige, og er til for 1) at beskytte de blødeste trafikanter - fodgængerne, og 2) for at beskytte cyklisterne selv mod bilerne, som jo i forhold til cyklister er hårde trafikanter.
Det er lidt en gåde, hvor Miljø- og teknikborgmesteren færdes, men der hvor jeg ofte færdes (også i indre by) er endog grove regelbrud for længst blevet "almindelig adfærd".
Er det nogensinde blevet undersøgt, hvor mange højresvingsulykker, der kunne undgås, hvis cyklisterne rettede sig efter reglerne? hvor der ikke er cykelsti, skal cyklister selvfølgelig holde sig bag en højresvingende bil - og for en sikkerheds skyld altid bag busser og lastbiler. At en cyklist maser sig op på fortorvet til højre for en bil, der - helt korrekt har lagt sig tæt ind mod kantstenen - for at hamre en knytnæve ned i taget og råbe grove skældsord, er hverken et stille oprør eller hensigtsmæssig adfærd.
Mine erfaringer som både bilist, cyklist og fodgænger er, at cyklister er så langt de mest hensynsløse trafikanter, som blæser på almindelig agtpågivenhed, og hverken giver tegn eller ser sig for.