Interview
Læsetid: 5 min.

Læserne spørger: Nikolaj Scherfig

»Verden er fuld af velfungerende professionelle mennesker uden empati. Se bare på Anders Fogh Rasmussen. Han er en god karakter til en tv-serie«
Moderne Tider
7. december 2013
Nikolaj Scherfig. Født 1961, arveligt belastet manuskriptforfatter. Uddannet på den Danske Filmskole under Mogens Rukov og Lars Kjeldgaard i 1988-89. Lavede sammen med Søren Fauli afgangsfilmen ’Dagens Helt’. Forfatter til ’Ørnens Øje’, julekalenderne ’Jesus og Josefine’ og ’Mikkel og Guldkortet’. De sidste to sammen med Bo hr. Hansen. Har været en del af forfatterteamet på ’Broen’, ’Rejseholdet’, ’Taxa’ og meget andet. Har derudover skrevet fiaskoen ’Under Overfladen’, som han for nylig underholdt en time om på Radio24syv.

Nikolaj Scherfig. Født 1961, arveligt belastet manuskriptforfatter. Uddannet på den Danske Filmskole under Mogens Rukov og Lars Kjeldgaard i 1988-89. Lavede sammen med Søren Fauli afgangsfilmen ’Dagens Helt’. Forfatter til ’Ørnens Øje’, julekalenderne ’Jesus og Josefine’ og ’Mikkel og Guldkortet’. De sidste to sammen med Bo hr. Hansen. Har været en del af forfatterteamet på ’Broen’, ’Rejseholdet’, ’Taxa’ og meget andet. Har derudover skrevet fiaskoen ’Under Overfladen’, som han for nylig underholdt en time om på Radio24syv.

Jakob Dall

Havde du nogensinde troet, at så mange børn og unge ville lide under at skulle analysere ’Det forsømte forår’? Hvordan har du det med at have fået flere hundrede mennesker til at tænke: »Fuck det her. Jeg bliver sgu stripper i stedet«?

Shit! Hermed er det afsløret, at Det Forsømte Forår både som film og bog i virkeligheden er blevet til for i en konspiration med Waterloo og de andre stripbarer at øge rekrutteringen af piger til deres stripperstalde. At bogen og filmen skulle være et opgør med den sorte skole, er noget fordækt vrøvl, nogle betonmarxister på universiteterne fandt på i 60’erne og 70’erne.

Hvad ville du lave om, hvis du blev rektor på Den danske filmskole?

Nu er jeg ikke en af ansøgerne, så jeg bliver ikke rektor, men hvis, så ville mit fokus være at få især instruktøruddannelsen på ret køl igen og bl.a. sørge for, at der er et kreativt samarbejde med manuslinjen, så forfattere og instruktører lærer at arbejde med hinanden allerede på skolen. Det har i store træk ikke fundet sted siden 90’erne og er en af de vigtigste grunde til, at skolen har uddannet så fagligt svage instruktører de sidste 10 år, som har haft svært ved at manifestere sig som andet end episodeinstruktører på tv. Det er livsnødvendigt for dansk film, at der nu sker et rektorskifte på Den Danske Filmskole. Det burde være sket for fem-ti år siden. Nu er det sidste udkald.

Kan du forstå noget af kritikken, der kommer fra filmeleverne?

Absolut. Især hvis den kommer fra fiktionsinstruktøreleverne. De er blevet svigtet bigtime siden sidst i 90’erne. Men jeg forstår også godt de manuselever og dokumentar-instruktørelever der er glade, for de får en bundsolid og inspirerende undervisning fra henholdsvis Lars Detlefsen og Arne Bro.

Hvad synes du om generationsskiftet i dansk tv-dramatik og opgøret med Thorsboerne?

Opgør med Thorsboerne? De kører vistnok begge to derudad, og vi skal alle være glade for både deres tidligere og nuværende virke, men selvfølgelig skal der ske noget nyt. Det paradoksale er bare, at det nye, der sker, ser ud til at ske på TV 2 og ikke længere på DR. Det bør den nye ledelse af DR Drama måske tænke over.

Har du nogen forbilleder – professionelt og i livet?

Min mor, min farfar og så Mogens Rukov.

Dine 10 bud for en god historie?

1. Spænding.

2. Overraskelse.

3. Særpræg.

4. Alvor.

5. Humor.

6. Originalt plot.

7. Stærke radikale karakterer.

8. Relevans i tiden – men netop gerne på en overraskende måde.

9. Følsomhed kombineret med kynisme.

10. Et spinkelt håb om at skuespillerne kan udtale ens replikker, så de ikke lyder for skrevne.

Hvad er den største forskel på at skrive til børn og til voksne?

Der er ingen forskel. Det skal gøres med samme seriøsitet og med samme fokus på kvalitet og overraskelse. Måske kan man tillade sig at skrive lidt mere sex og vold ind i noget, der er beregnet til voksne.

I sin biografi om Hans Scherfig er det et mysterium for forfatteren Arne Hardis, at din bedstefar var kommunist. Kan du løse mysteriet?

Er der noget mysterium? Min bedstefar havde som kunstner brug for at være i opposition til det bestående og fandt i 30’erne et ståsted i kommunismen, som han holdt ved hele livet. Han opfattede sig selv som en humanistisk marxist med tråde tilbage til oplysningstiden. Ludvig Holberg, Goethe og Voltaire var hans store forbilleder, især Holbergs og Voltaires blanding af samfundskritik og humor var noget, han følte sig stærkt beslægtet med. At han blev ved med at være kommunist og var loyal over for Sovjet selv efter opgøret med stalinismen, hænger bl.a. sammen med hans taknemmelighed over, at russerne bankede tyskerne under Anden Verdenskrig. Havde de ikke gjort det, vidste han godt, hvad hans skæbne var blevet: Han var blevet skudt og smidt i en grøft. Men privat lavede han altid sjov med, at hvis han havde levet i Sovjet, så var han sikkert blevet systemkritiker og sendt til Sibirien.

Kan du garantere, at næste sæson af Broen ikke slutter med en cliffhanger?

Nej ;-)

Hvad spiser de i ’Broen’?

Martin spiser et rundstykke i Broen I og Saga en plastikindpakket sandwich. I Broen II spiser Martin vistnok et æble. Resten af tiden spiser Saga og Martin uden for billedet.

Er der mandlige og kvindelige måder at skrive på i din verden?

Nej.

Spillefilm eller tv-serie, hvor er den kunstneriske udfordring størst?

Det er to forskellige ting. Filmen skal sidde i skabet og kræver præcision på alle områder. Manuskript, instruktion, skuespil, klip m.m. I en tv-serie kan du tillade dig at lave fejl, men du kan løbende lære af dem, og du kan gå mere i dybden med karaktererne og lade plottet have vilde forgreninger. Tv-serier minder om tykke romaner, og det, at du som læser og seer er så meget sammen med historien og karaktererne, giver noget særligt, når det en engang imellem bliver godt. Som forfatter er det utroligt tilfredsstillende at arbejde med tv-serier.

Er der en pointe i, at Saga opfører sig som en mand og Martin som en kvinde?

Kønsrollerne er i opbrud, og det er selvfølgelig noget, vi har ladet os inspirerer af i Broen.

Har betingelserne for at lave tv-drama ændret sig fra ’Rejseholdet’ til i dag?

Både ja og nej. Formen og rutinen omkring udvikling og skrivning af en tv-serie er den samme. Men temaer, plot og karakterer er nye og skal hele tiden være i oppositionel dialog med tidligere tv-serier samt forholde sig til den kæmpe inspiration, der hele tiden kommer fra især USA. Nå ja, cheferne på tv, som man skal forholde sig til, og deres særlige kæpheste er også hele tiden nye.

Kan Saga virkelig være en god politimand, hvis hun er ude af stand til at føle empati?

Ja, hvorfor ikke? Verden er fuld af velfungerende professionelle mennesker uden empati. Se bare på Anders Fogh Rasmussen. Han er en god karakter til en tv-serie.

Hvad er den bedste ide, du aldrig har fået solgt til nogen?

For fem år siden udviklede jeg en tv-serie til TV 2, som de lagde ned, lige før den skulle sættes i produktion. Det, synes jeg, er noget af det dummeste, TV 2 nogensinde har gjort – bortset måske fra at ansætte Jens Rohde som chef for TV 2 Radio og brænde flere hundrede millioner af. Det var trods alt nok dummere.

Har du lært noget af din farfar, som du kan bruge – og noget du under ingen omstændigheder kan bruge?

Når min farfar stødte ind i et problem i sin skrivning, gik han ud i haven og begyndte at grave. Jeg har lige købt et hus på Møn med en gigantisk have, der fuldstændigt ligner min farfars, for at kunne gøre det samme. Hvad jeg ikke kan bruge? Når min farfar startede med at skrive, tændte han altid først en stor merskumspibe. Det trick har jeg aldrig kunnet bruge til noget, da jeg aldrig har røget.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her